• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-04-04 18:53:15 följande:
    Någon här med pollenallergiskt barn som börjat märka symtom ??

Tilde vet vi sedan hon pricktestats att hon inte tål gräs och björkpollen.
    Och nu har hennes näsa runnit i kanske 2 månader..minst.
    Om det är en envis förkylning eller allergi kan jag inte svara på..
    Men nu rinner den mer än den gjorde förra veckan och det är endast genomskinligt.
    Idag var hon även något röd i ögonen..
    Kan det vara pollen redan ??
    Al och hassel håller på nu och har gjort sedan i februari.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2011-04-04 18:31:24 följande:
    Angel, hur var utbudet på Ge-kås? Fanns det något som lillskruttan skulle kunna äta?
    Älskade Kavat.... som det är du vet jag att du kan ta det på rätt sätt

HA HA HA HA HA HA HAHA HAHAHAHA!!!!!!
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-04-04 19:04:40 följande:
    Al och hassel håller på nu och har gjort sedan i februari.
    Ja det stämmer faktiskt väldigt väl in när hennes snuva började =/
    Ska hon verkligen ha sådan otur att inte tåla dessa heller ?? Brukar man som pollenallergiker reagera på all pollen ??
    Kan man pricktesta för det nu eller måste det göras till hösten ?
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-04-04 19:07:46 följande:
    Älskade Kavat.... som det är du vet jag att du kan ta det på rätt sätt

HA HA HA HA HA HA HAHA HAHAHAHA!!!!!!

Jahapp, misstänkte väl de. Fattar inte varför de envisas med att alltid ägg i glutenfritt och mjölk i äggfritt osv.. Hur svårt kan det vara att tänkta till liksom!?
    Allergivänligt, in my ass, med andra ord om man är allergisk mot mer än en sak...
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-04-04 13:22:15 följande:
    BVCbesök idag. Lillkotten hade bara ökat 70 g på 3 veckor....viktkurvan vek återigen av nedåt lite. Dock är han ju pigg och verkar må bra, så det är ju inte alarmerande. Undrar mest bara NÄR det ska börja gå uppåt....blir så ledsen när det liksom bara fortsätter att dala. Fick nästa tid för viktkoll 31/5....men jag sade ifrån. Vill ha en tidigare tid eftersom det ser ut som det gör med hans vikt. Så vi ska dit i slutet på april istället. Kändes bra.

Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....
    Så skönt, det där känner jag igen. Jag upptäckte igår att jag fick ett annat lugn i kroppen när jag gick till soprummet 2 vändor och sambon hade theo. Eller de låg och sov bägge 2. 

Även om det är lugnare här nu så tär det ju att vara själv och ha stenkoll på allt vad de stoppar i sig. Nu har jag och han åkt till mina föräldrar för en vecka, jag får nog lite avlastning ifall han går med på det men framförallt blir det miljöombyte. 

Nu har jag gett lite havre igen, ren havre den här gången och kanske fungerar det. Nu har tänderna kommit upp så jag tror den biten är klar för ett tag. I helgen har vi försökt öka smakportionerna men det går trögt, han älskar att äta men det tar sån tid så han tröttnar efter ett tag. Men fruktpureerna går ner ;) 

Hoppas du finner lite vila emellan allt. 
  • Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-04 12:27:38 följande:
    Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.
    Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.

Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
    hb kan visst sjunka kraftig i samband med infektioner Infektionsanemi

Vanligaste anemiformen - vid bakteriell infektion har små barn ofta lågt Hb! Oftast normocytär. Lågt S-Fe och lågt TIBC. Kan förekomma samtidigt med en järnbrist! Utredning om kvarstående efter infektionsbehandling."

(www.medicinkompendier.se/index.asp&titelid=292&j=1)

och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på 93 och 100. Det skiljer sig lite beroende på om man är uttorkad och inte och hur man tar provet osv. Det kan diffa rätt ordentligt på olika maskiner och tider på dygnet. Därför bör man och brukar man ta två eller tre prover när man vill vara säkrare på resultatet.

M började med ett hb på 79 i höstas och är nu uppe i 110+(119 men då var han nog lite uttorkad). Hans värde var ju så lågt och framför allt hade han inga järndepåer att han har fått medicin, niferex. Niferex är en medicin med en massa biverkningar.

När det hela uppdagades så var M mer eller mindre helammad. Så det var ju lite lurigt med maten men iaf så har jag gjort så att i princip all mat han äter innehåller järn eller underlättar järnupptaget. När jag gör mat till honom undviker jag att ge kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Utan han får ofta t.ex bara köttfärsås.
    Sen får han allltid järnberikad gröt. Och en massa smörgåsar med leverpastej har han fått.
    Kyckling är väl ganska fattigt på järn utan satsa på nötkött.
    Milou är ganska liten men säg att han äter kanske en halv barnmatsburk med köttfärsås per matmål. Det är väldigt mycket mer järn än i köpeburkarna som inte bara innehåller lite kött utan också en massa vatten.

Upptaget från ersättingen är ca 10% det är också därför som ersättningen innehåller så mycket mer järn än bröstmjölken där upptaget är mellan 60-90%.
  • Cocco
    Kavat skrev 2011-04-04 13:49:21 följande:
    Det finns nyponmjöl att köpa (risenta) så kan man testa i mat tom om man har svårt att få i dem. Men här hemma funkar Sagolika nyponsoppa. ("Onödigt" med sojasläktingar i vissa andra som Ekströms..)

Broccoli är inte alls så järnrikt... 0,66 mg per 100g men 83 mg c-vitamin
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Jämfört med järn i nötkött 2,4 mg per 100 g kött
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?Livs...

Torkade nypon 100g innehåller 4,2 mg järn, 270 mg c-vitamin (dock är torkade högkoncentrerade och inte soppa..) !

Men sen är det ju hur näringsämnena tas upp osv, så siffrorna är ju inte hela sanningen.
    Allt järn som tas upp via kött har allra högst upptag. Redan när man äter inälvsmat som t.ex blodpudding är upptaget lägre dock så innehåller blodpudding så mycket järn att det ändå är värt att äta för järnets skull.
    Från vegetabilsika källor är upptaget allra sämst.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:03:34 följande:
    Fast läkaren sa att jag skulle ge broccoli just för att höja järnvärdet?
    När jag var gravid åt jag broccoli istället för järntabletter och mitt värde ökade markant?
    Fast jag vet inte. trodde det var så att broccoli var bra för järnet.
    Det är väl bara att konstatera att läkare inte har full koll på mat. Det är dietistens uppgift...

Tack Cocco!
  • Ejje

Lillskruttet: Ja, vi var hos en kvinnlig läkare. Vi fick ju bara bekräftat det vi redan "visste" och dessutom med tredje barnet... Visst var hon medkännande och så men något stöd i dagliga livet är det ju inte. BVC hänvisar alla frågor till Allergimottagningen men där är det ju väldigt begränsat vad de kan hjälpa till med tycker jag. Vi har träffat dietist med de andra barnen men det hon sagt hade jag redan googlat mig fram till. Det jag saknar är någon att gnälla hos. Men du verkar ha en bra BVC-sköterska. Här är mina vänner galet trötta på allergiprat .

• mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-04 20:04:59 följande:
    hb kan visst sjunka kraftig i samband med infektioner Infektionsanemi

Vanligaste anemiformen - vid bakteriell infektion har små barn ofta lågt Hb! Oftast normocytär. Lågt S-Fe och lågt TIBC. Kan förekomma samtidigt med en järnbrist! Utredning om kvarstående efter infektionsbehandling."

(www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid...)

och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på 93 och 100. Det skiljer sig lite beroende på om man är uttorkad och inte och hur man tar provet osv. Det kan diffa rätt ordentligt på olika maskiner och tider på dygnet. Därför bör man och brukar man ta två eller tre prover när man vill vara säkrare på resultatet.

M började med ett hb på 79 i höstas och är nu uppe i 110+(119 men då var han nog lite uttorkad). Hans värde var ju så lågt och framför allt hade han inga järndepåer att han har fått medicin, niferex. Niferex är en medicin med en massa biverkningar.

När det hela uppdagades så var M mer eller mindre helammad. Så det var ju lite lurigt med maten men iaf så har jag gjort så att i princip all mat han äter innehåller järn eller underlättar järnupptaget. När jag gör mat till honom undviker jag att ge kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Utan han får ofta t.ex bara köttfärsås.
    Sen får han allltid järnberikad gröt. Och en massa smörgåsar med leverpastej har han fått.
    Kyckling är väl ganska fattigt på järn utan satsa på nötkött.
    Milou är ganska liten men säg att han äter kanske en halv barnmatsburk med köttfärsås per matmål. Det är väldigt mycket mer järn än i köpeburkarna som inte bara innehåller lite kött utan också en massa vatten.

Upptaget från ersättingen är ca 10% det är också därför som ersättningen innehåller så mycket mer järn än bröstmjölken där upptaget är mellan 60-90%.
    Tack så jättemycket! Du förklarade så bra att även jag förstod.
    Ja, då behöver jag säkert inte vara helt orolig. Amanda har ju faktiskt haft en bakteriell infektion och har bara ätit antibiotika i 5dagar så då kan det likaväl bero på det då.

Vi ska till barnmott imorn och ta kompleterande prover så det känns ju ganska skönt.

Ska aldrig mer ringa 1177, de skrämde ju livet av mig när de började prata om blödningar och allt vad det var.
    Enligt de där så var det drastiskt att sjunka från 105-93 på en vecka. Herrejösses som de ska överreagera allt. vi som inte förstår bättre kan ju få hjärtattack av deras information.

Så du menar att jag bara ska ge henne kött? Ingenting till?
    Minskar intaget av järn om jag blandar i tex broccoli och potatis i köttfärssåsen?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden