• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-04-05 21:09:54 följande:
    Just idag vill jag bara gråta... vi pratade med sjukhuset och allergisköterskan.
    Cs medicinering just nu *suck*

Seretide (normala inte mite) 3ggr/dag
    Atrovent 2ggr/dag
    Lomudal GI (inhalerat) 4ggr/dag
    Ventoline 2mg/ml minst 4ggr/dag
    Koksalt 2-4ggr/dag

och som pollensässongen börjat kommer nu även
    Ariues
    Nasonex (eller vad fan den nässprayen heter)
    Ögondroppar som ska köpas imorgon
    Tavegyl till kvällen som inte arius räcker och det förhoppningsvis hjälper henne sova...

Suck... min lilla älskade vandrande apotek

Till det kommer att hon nu pga pollenskiten inte klarar stenfrukter, avokado, banan verkar bråka, och med tanke på den redan rätt begränsade kosten + vägran att dricka Neocate ens så slår jag mig snart knäpp..... över ett kilo ner =/

Peppa tack!
    Du får tänka på att snart är det sommar och sol och varma bad! Stor stor kram till dig och gullungen! Hjärta
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-04-06 07:56:35 följande:
    Undrar om jag ska säga åt dem på dagis att E inte behöver specialkost längre eller om man ska vänta till sommaren? Fast ha han inte reagerat nu kan han ju inte behöva det!?
    Jag tycker gott och väl att du kan vänta lite. Ge det lite tid så att inte blir för mycket på en och samma gång.
    vet ju inte riktigt hur det fungerar, men vad jag har förstått så kan de tåla vissa mängder så då kan det väl vara bra att mjukstarta lite. Eller vad tror du?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 21:37:26 följande:
    Tack <3

Ingen aning. Antagligen en evighet..brukar vara så när det gäller sjukvården ;)
    Lycka till idag! {#emotions_dlg.flower}
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-04-06 09:34:31 följande:
    Jag tycker gott och väl att du kan vänta lite. Ge det lite tid så att inte blir för mycket på en och samma gång.
    vet ju inte riktigt hur det fungerar, men vad jag har förstått så kan de tåla vissa mängder så då kan det väl vara bra att mjukstarta lite. Eller vad tror du?
    ja det är ju så jag tänker också. Han har haft "fri" kost i ca 1,5 månad hemma nu och det går bra, men han äter mjölk, soja och sädesslagsfritt på dagis. Funderar på att låta honom göra det fram till sommaren och sedan säga till efter sommarlovet, samtidigt så tycker jag lite synd om honom när han KAN äta saker o han får saker som är mkt "äckligare". Maten är ju ingen skillnad, men t ex när de andra fick våfflor med sylt och grädde så fick han en hård knäckemacka med sylt på

Men jag väntar nog ett litet tag till så får vi se...

Det är ju inget som helst problem hemma. Magen är mindre än den någonsin varit, sover 11 timmar varje natt utan att vakna, humöret är (nästan) borta . Det är kinderna som ibland blommar upp men det är ju av godis, och vissa sylter osv.
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-04-06 10:16:14 följande:
    ja det är ju så jag tänker också. Han har haft "fri" kost i ca 1,5 månad hemma nu och det går bra, men han äter mjölk, soja och sädesslagsfritt på dagis. Funderar på att låta honom göra det fram till sommaren och sedan säga till efter sommarlovet, samtidigt så tycker jag lite synd om honom när han KAN äta saker o han får saker som är mkt "äckligare". Maten är ju ingen skillnad, men t ex när de andra fick våfflor med sylt och grädde så fick han en hård knäckemacka med sylt på

Men jag väntar nog ett litet tag till så får vi se...

Det är ju inget som helst problem hemma. Magen är mindre än den någonsin varit, sover 11 timmar varje natt utan att vakna, humöret är (nästan) borta . Det är kinderna som ibland blommar upp men det är ju av godis, och vissa sylter osv.
    Knäckemacka istället för våfflor Förvånad  ursäkta men vad f**n är det för stil?????? Så himla svårt är det ju knappast att bara fixa ngn pannkaka om man nu inte har tillgång till ett rent, separat våffeljärn. Men knäckebröd? Det var nog bland det värsta jag hört. Skrikandes

Jag skulle avvakta med att ändra på dagis till efter sommaren, när ni har klarat en lång tid hemma utan problem (och inte bara några veckor) och då även med yttre påfrestningar, som t.ex. att pollensäsongen drar igång nu. Även om han inte direkt har reagerat på pollen tidigare eller gör det nu så kan ju all pollen ändå vara en belastning för systemet som stort att det då blir för mycket så att det "rinner över" så att man kan reagera på sådant som man annars klarar av utan problem. Jag är inte pollenallergisk, men vissa dagar när det är väldigt mycket pollen ute så kan jag känna av det utan att annars reagera på pollen och i samband med det även vara extra känslig för ev kontamination av sådant jag äter också
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

Miralicia: ja de visste ju om att de skulle ha våffeldag då kunde de ju förberett lite. Vi har ju t ex fått ta med glass så han har när de firar födelsedagar annars hade han väl fått ett äpple...

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-04-06 12:41:20 följande:
    Miralicia: ja de visste ju om att de skulle ha våffeldag då kunde de ju förberett lite. Vi har ju t ex fått ta med glass så han har när de firar födelsedagar annars hade han väl fått ett äpple...
    Men fy så dåligt!!
    När alexander fyllde år i mars frågade jag om de hade något barn som var allergisk mot något eftersom han skulle ta med sig glass och jag inte ville att någon skulle bli utan. då svarade de att de inte hade det för tillfället men att de alltid har glass i frysen om det är så att de har barn som är allergiska. För att de inte ska bli utan om barn som fyller år tar med sig något. Tycker det borde vara så överallt!
  • ELI 79

Föräldrarna frågar ju i glassen är alltid mjölkfri eftersom de har två barn som inte tål mjölk. Det är ju dock svårt att den enskilda föräldern ska komma ihåg allt o fixa nåt som E kan äta så då tog vi med själva...

Därför känner jag lite stress i att säga åt dem för han hamnar utanför. Han är så glad nu när han kan köpa åt på affären.
    Han frågar varje gång "jag äta godis/glass/macka/risifrutti också!?"

• LillSkruttet

Idag var det dags för återbesök på allergimottagningen, med BÅDA barnen. 

Leonard har ju aldrig blivit helt fri från sitt rossel och hostande, även om det blivit mycket  bättre sedan han fick Pulmicorten, och nu har han dessutom återigen åkt på en förkylning så rosslet har ökat. Vi har aldrig haft möjlighet att trappa ut Pulmicortdosen sedan den sattes in 8/3, så han har inhalerat 2 puffar på morgonen och 2 på kvällen i en månad nu. Dessutom Airomirinhalationer flera ggr/dag.

Läkaren sade idag, efter att ha lyssnat på honom igen, att vi skulle få utöka med att ge Singulair till kvällen i 1-2 månader, och se om det kan hjälpa. Pulmicorten ska vi trappa ut efter att förkylningen lagt sig, ÄVEN om han fortfarande är lite rosslig. Skulle rosslet dock tillta när vi trappar ut får vi öka dosen igen. Airomir kan vi ge bara när han är tydligt tät i bröstet, eftersom vi inte märker att den hjälper något särskilt när han får den. 
    Uppföljning via telefonsamtal om någon månad, så får vi se om han ska fortsätta med Singulair som underhållsdos, eller om vi vågar trappa ut även den. Det beror helt på hur pass han mår framöver.

På Tyra gjordes ett nytt pricktest. Hennes allergier utökades med 2 nya, katt och råg. Hon hade även en svag reaktion på Gråbo. Så nu är hon alltså allergisk mot hund, katt, hasselnöt, råg, björk och gråbo.
    Vi fick lite instruktioner kring behandlingen av hennes eksemområden. Vi ska nu köra på med klass3-kortison på de värsta ställena, en kur på någon/några veckor. Mjukgörande som tidigare, varje kväll. 
    Eftersom hon reagerat med kli i ögonen bl a när vi varit hos hennes farmor som har hundar, så har hon nu också fått Aerius-mixtur att ta i förebyggande syfte, alt vid ev reaktioner. Vi kunde även ge den under en längre tid om det skulle behövas, ex i sommar om hon reagerar på pollen. Vi kunde också köra på med ögondroppar/nässpray om det behövdes.
    Hennes mage har varit lite strulig, ganska länge. Hon är trög i magen och klagar ofta över magont. Så nu har hon fått Lactulos, så får vi se om toalettbesöken underlättas lite.  

Läkaren skulle återigen försöka ordna att dietisten kontaktar oss eftersom vi inte hört något. Dels för Leos del, men även för Tyra då hon nu alltså också reagerar på råg.

Jag insåg idag att vi behöver ha ett medicinRUM här hemma, inte ett medicinSKÅP. Skåpet har vi växt ur för länge sedan, och det står mediciner runt om på hyllorna inne i skrubben där medicinskåpet är, också. Så vi måste se över hur vi löser det. Kanske ett medicinskåp/familjemedlem??  

Hur som helst, så känns dagens besök på allergimottagningen bra. Vi hade gott om tid med läkaren och kunde ställa massor av frågor. Vi fick en del tillägg i medicineringen. Tyra Aerius och Leos Singulair kändes så skönt att få. Nu ska det bli lite ordning på torpet hoppas jag.   

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • 2små2stora
    Lillskruttet: Vi har ett köksskåp som medicinskåp. Fast det räcker inte riktigt till det heller.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden