• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Fast förhoppningsvis ska hon pricktestas om 1.5 vecka. Har egentligen tid till Bella då men ska se om de kan ta Tilde samtidigt. Hon har själv tid den 9:e maj men så länge vill jag inte vänta . Vill ju att de ska ta glutenprover och fler Allergitest för hon mår verkligen inte alls bra.
    Hinner inte läkaren ta henne samtidigt ( ska ringa och kolla i morgon ) så får barnen byta tider för Tilde är i mest behov av hjälp..

Får se vad pricktestet visar. Vilket fall som kommer hon ställas på aerius direkt efter provtagning

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-04-06 20:03:20 följande:
    ViFrånLandet : hur har det gått med G och hans nässelutslag ? Kom ni fram till vad det berodde på?
    Nässelutslagen försvann efter betapred-dosen, sen fick han aerius 5 dagar efter det för säkerhets skull. Han har inta haft några allergirelaterade problem alls efter det, han är världens gladaste unge nu <3 Vet inte vad de kom av, så jag antar att misstanken om räkor kvarstår... Är faktiskt lite orolig för den dagen han utsätts för det igen, ifall reaktionen skulle bli värre... Tack som frågar =)
  • Tibell

ViFrånLandet : underbart att höra :) vet ni vad det berodde på? Kan det ha varit virus eller var det räkorna ?
    Hoppas det inte återkommer!

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-04-06 20:42:54 följande:
    ViFrånLandet : underbart att höra :) vet ni vad det berodde på? Kan det ha varit virus eller var det räkorna ?
    Hoppas det inte återkommer!
    Vet inte, han blev tokförkyld söndagen efter aeruis-kuren (fick sista dosen på fredagen) så om medicinen kan ha fördröjt utbrottet kan det ju ha varit pga virus (någon som vet om det funkar så?) annars är räkorna misstänkta, men det kan ju ha varit vad som helst egentligen.. Får väl se om han får det igen och om vi kan se ett samband då...
  • LillSkruttet
    Jag är ju verkligen inte ensam om att ha trångt i medicinskåpet, det hör jag ju. Kära nån! Samtidigt lite skönt att man inte är ensam.
    Det är ju inte bara barnen som har mediciner här heller, liksom för flera av er. Jag har hypotyreos samt migränbesvär, vilket ger lite pillerburkar till, och maken är astmatiker och har div allergier så det ger också en del kartonger och piller. Vi kanske ska göra så att vi skaffar ett medicinskåp per familjemedlem, DÅ kanske vi i alla fall skulle slippa ha 75% av alla mediciner UTANFÖR medicinskåpet. Samtidigt blir man lite skrämd av hur mycket läkemedel det finns hemma, och när det står lite här och var börjar jag allvarligt fundera på att sätta ordentligt med lås på skrubbdörren med två små knattar hemma. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil

älsklingen: Gick det bra att göra svetttestet idag?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mirakel händer

Hejsan! Tittar in här efter att K Kavat tipsade om denna tråd. Hänger i mjölkallergi tråden för bebisar. Dottern ska genomgå utredning för djurallergi. Har även son som ska utredas oxå. Han är 16 år. Med hjälp av KKavat så har vi tagit bort viss mat produkter och nu är hans mage äntligen bra. Båda barnen har mjölkproteinallergi.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Tibell

Mithrandil: ja det gick jätte bra. Hon var kanon duktig. Men tydligen var hon lite dålig på att svettas så det drog ut på tiden. Från ena armen fick de inget svett alls. Men de skickade iväg det de lyckats få in så får vi hoppas att det räcker så vi slipper göra om det

• Allrona
    Tibell skrev 2011-04-07 05:26:37 följande:
    Mithrandil: ja det gick jätte bra. Hon var kanon duktig. Men tydligen var hon lite dålig på att svettas så det drog ut på tiden. Från ena armen fick de inget svett alls. Men de skickade iväg det de lyckats få in så får vi hoppas att det räcker så vi slipper göra om det
    Min lilla har också gjort svettest. Här på sjukhuset gjorde hon först. Då gjorde de på armen och hon svettades inte heller så mycket. Hon fick förhöjt värde på det testet. När läkaren ringde och gav beskedet rasade hela min värld! Sen fick vi åka till Karolinska och göra nytt svettest, där gör de på ryggen på små barn då det är lättare att få ut svett därifrån, även det var något förhöjd, dock mycket lägre än det första och på gränsen till negativt. Så en vecka senare åkte vi på nytt till Karolinska och gjorde ett tredje test och det visade negativt. Det gjordes även ett avföringsprov någon gång mellan testerna som också var negativt. Tack och lov visade det sig alltså att hon inte har cf men oj vilken jobbig period det var. Tänkte bara berätta så att du vet att även ett positivt test kan vara fel!
Svar på tråden Allergitråden