• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-04-05 21:03:11 följande:
    ja hon är faktiskt ganska bra. Har gått ner på 1 puff pulmicort på kvällen och ingen airomir men hon är bara lite smårosslig ibland. Löst slem låter det som så jag ser ingen anledning att puffa henne mer än så.
    Troligtvis är det antibiotikan som gjort det lättare för henne så då kan man ju hoppas på att det hela tiden berott på bakterien hon har/haft.

Hur går det för dina tjejor?
    Vilken underbar läsning =)
    Ska hålla alla tummar jag har att hennes besvär hela tiden berott på bakterien!

Jo tack de mår ok. Tilde har bara besvär vid ansträgning just nu.
    Bella står på sin underhållsdos ( 3 airomir och 6 pulmi ( ska egentligen ner till 4 men än är hon inte redo ) och en påse singulair ) och mår helt ok. Får hosta vid ansträning och en del på natten och morgonen. Men annars ok =) Kan få lite indragningar och bukandning vid lek men det känns också som om det kommer mycket mer sällan nu. När vi testade att ta bort medicinen kom det till och med bara av att hon åt. Nu krävs det lite mer ;)
    Piper något på utandningen vid vila men det är knappt hörbart =)
    Men henner eksem är helt borta nu när vi tagit bort ALL tomat ur hennes kost. Dessutom sköter sig magen bra med..

I morgon ska hon göra svettest..Är lite nervös faktiskt !
  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2011-04-05 21:09:54 följande:
    Just idag vill jag bara gråta... vi pratade med sjukhuset och allergisköterskan.
    Cs medicinering just nu *suck*

Seretide (normala inte mite) 3ggr/dag
    Atrovent 2ggr/dag
    Lomudal GI (inhalerat) 4ggr/dag
    Ventoline 2mg/ml minst 4ggr/dag
    Koksalt 2-4ggr/dag

och som pollensässongen börjat kommer nu även
    Ariues
    Nasonex (eller vad fan den nässprayen heter)
    Ögondroppar som ska köpas imorgon
    Tavegyl till kvällen som inte arius räcker och det förhoppningsvis hjälper henne sova...

Suck... min lilla älskade vandrande apotek

Till det kommer att hon nu pga pollenskiten inte klarar stenfrukter, avokado, banan verkar bråka, och med tanke på den redan rätt begränsade kosten + vägran att dricka Neocate ens så slår jag mig snart knäpp..... över ett kilo ner =/

Peppa tack!
    Har inget bra pepp men skickar en STOR kram Hjärta
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 21:11:48 följande:
    Vilken underbar läsning =)
    Ska hålla alla tummar jag har att hennes besvär hela tiden berott på bakterien!

Jo tack de mår ok. Tilde har bara besvär vid ansträgning just nu.
    Bella står på sin underhållsdos ( 3 airomir och 6 pulmi ( ska egentligen ner till 4 men än är hon inte redo ) och en påse singulair ) och mår helt ok. Får hosta vid ansträning och en del på natten och morgonen. Men annars ok =) Kan få lite indragningar och bukandning vid lek men det känns också som om det kommer mycket mer sällan nu. När vi testade att ta bort medicinen kom det till och med bara av att hon åt. Nu krävs det lite mer ;)
    Piper något på utandningen vid vila men det är knappt hörbart =)
    Men henner eksem är helt borta nu när vi tagit bort ALL tomat ur hennes kost. Dessutom sköter sig magen bra med..

I morgon ska hon göra svettest..Är lite nervös faktiskt !
    men åh så skönt!
    Blir så glad av att "höra" att allt är påväg åt rätt håll även för er!
    Det är så jobbigt när de små har det jobbigt hela tiden.

Vad är det för svetttest ni ska göra?

Angel Gbg: Jag säger som ViFrånLandet, har tyvärr ingen pepp att ge, men Kram! {#emotions_dlg.flower}
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-04-05 21:27:35 följande:
    men åh så skönt!
    Blir så glad av att "höra" att allt är påväg åt rätt håll även för er!
    Det är så jobbigt när de små har det jobbigt hela tiden.

Vad är det för svetttest ni ska göra?

Angel Gbg: Jag säger som ViFrånLandet, har tyvärr ingen pepp att ge, men Kram! {#emotions_dlg.flower}
    Svettest är ett test för att se om barnet har Cf ( cystisk fibros ) en lungsjukdom. Så vi håller tummarna att det inget visar..

Angel : Skickar en kram jag med !
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 21:30:50 följande:
    Svettest är ett test för att se om barnet har Cf ( cystisk fibros ) en lungsjukdom. Så vi håller tummarna att det inget visar..

Angel : Skickar en kram jag med !
    Nej men usch!
    Ja det håller vi verkligen tummarna för. ska tänka på er imorn!
    Hoppas allt går bra. Får ni svar direkt eller får ni vänta en evighet?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Jaramla

angel: så jobbigt! många varma tankar till dig

älsklingen87: vi gjorde ett svett-test, fick svar jättesnabbt, inte ens en vecka och det var inte ett dugg svårt eller smärtsamt att ta testet iaf. håller också tummarna för att det inte visar något förstås!

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-04-05 21:32:11 följande:
    Nej men usch!
    Ja det håller vi verkligen tummarna för. ska tänka på er imorn!
    Hoppas allt går bra. Får ni svar direkt eller får ni vänta en evighet?
    Tack <3

Ingen aning. Antagligen en evighet..brukar vara så när det gäller sjukvården ;)
  • Tibell
    Jaramla skrev 2011-04-05 21:36:48 följande:
    angel: så jobbigt! många varma tankar till dig

älsklingen87: vi gjorde ett svett-test, fick svar jättesnabbt, inte ens en vecka och det var inte ett dugg svårt eller smärtsamt att ta testet iaf. håller också tummarna för att det inte visar något förstås!
    Åh toppen =) Avskyr lång väntan på provsvar!
  • Molina
    Kavat skrev 2011-04-05 15:24:14 följande:

Underbart!

Och jag svor lite på Ica Maxi igår igen! Hur svårt kan det vara att ta till sig information om att det är idioti att ställa särnärmärkta prokter under vetemjöl!!!! Demon
    Jag har pratat med ansvarig för "mjölerna" men inte fasen har han ändrat. Vad gör man? Det borde vara olagligt att ha det placerat så och hm, ja, det var ett fint vitt damm över alla kartonger med maizena, potatismjöl mm igår....
    Kan man kontakta chefen?
    Kontakta först butikens chef om det inte hjälper kan du skriva ett mail till ICAS ledningsgrupp och berätta om problemet, ica är väldigt måna att ge allergiker en 100% trygghetsköpsnivå, men jag måste säga att även fast man inte har allergi borde man kunna tänka till att det inte går att placera sånt så.
  • ELI 79

Undrar om jag ska säga åt dem på dagis att E inte behöver specialkost längre eller om man ska vänta till sommaren? Fast ha han inte reagerat nu kan han ju inte behöva det!?

Svar på tråden Allergitråden