• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-04-06 15:19:08 följande:
    Lillskruttet: Vi har ett köksskåp som medicinskåp. Fast det räcker inte riktigt till det heller.
    Ska man skratta eller gråta? Det är ju tragiskt att barnen har så mycket mediciner. Maken föreslog att vi skulle köpa fler medicinskåp till skrubben. En idé också iof, men det känns ju helt galet att ens behöva tänka på det.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • 2små2stora
    LillSkruttet skrev 2011-04-06 15:46:35 följande:
    Ska man skratta eller gråta? Det är ju tragiskt att barnen har så mycket mediciner. Maken föreslog att vi skulle köpa fler medicinskåp till skrubben. En idé också iof, men det känns ju helt galet att ens behöva tänka på det.
    Det värsta är att det är så stora kartonger till allt vi har.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Cs mamma
    LillSkruttet skrev 2011-04-06 15:46:35 följande:
    Jag har löst det med alla dotterns mediciner att ha det som används dagligen i en stor låda i en byrå och på en hylla i ett köksskåp. Resten dvs för nästa vecka osv + all specialmat förvaras i ett ombyggt matkällarförråd som jag hyr  av hyresvärden för 100kr/mån. Jag har inte möjlighet att förvara dom 37kg mat jag får vid varje leverans annars
    www.facebook.com/Barnsjukhuset <---- klicka gilla eller åk på stryk!
  • Mama Law

Ja det där med medicinskåp.... Vi har fyra barn alla har egna astma mediciner, det är aerius på alla, singulair på 3, anapen på 2, melationin och equasym på 1, ögondroppar på 2 och avamys på en. just nu äter 1 även penicillin.  blääää säger jag bara för mediciner samtidigt som det är bra att dom finns. Känns som om det inte finns en vrå där det inte finns medicin. Ja så har vi ju neocate på en med.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • 2små2stora
    Mama Law skrev 2011-04-06 19:30:17 följande:
    Ja det där med medicinskåp.... Vi har fyra barn alla har egna astma mediciner, det är aerius på alla, singulair på 3, anapen på 2, melationin och equasym på 1, ögondroppar på 2 och avamys på en. just nu äter 1 även penicillin.  blääää säger jag bara för mediciner samtidigt som det är bra att dom finns. Känns som om det inte finns en vrå där det inte finns medicin. Ja så har vi ju neocate på en med.
    Neocate, calogen och maxijul har ståendes i matkällaren för J vägrar allt av det. Hon lever på Oatly glass, kall korv, kall nyponsoppa och smörgås med leverpastej och havredryck
  • ViFrånLandet

Ja ni, det där med medicinskåp... Har visserligen inte jättemånga mediciner till G (pulmicort, airomir, aerius, ventoline + inhalatorer) men så tillkommer sambons astma och allergimediciner också, plus mina migränmediciner mm. Som någon skrev, ska man skratta eller gråta? Specialmaten har vi uppdelat i två skåp här hemma, och så en egen hylla i kyl samt frys... Mycket plats tar det! Och då har vi ju bara ett barn, måste vara tokfullt överallt för er som har fler! Förvånad

• Tibell

Här finns det med ett överfullt medicinskåp.
    Bella har aerius, airomir, pulmicort,singulair nebunetten, laktulos och när hon är risig i astman har hon en paroboy ( bara på lån än så länge ) och till den har hon koksalt, ventolin och pulmicort.
    Tilde har pulmicort, airomir, aerius, movicol och nässpray mot pollenallergi.
    Bella har också sin althera. Ja jisses...

Nu är jag helt säker på att tildes snuva är allergirelaterad.
    Ingen som vet om man kan pricktesta mot al och hassel nu?
    Vill ju inte sätta henne på aerius om det verkligen inte är allergi.. Även om jag känner mig säker.
    Måste dessutom få något riktigt bra spray mot rinnsnuva.. Någon som vet något bra?

ViFrånLandet : hur har det gått med G och hans nässelutslag ? Kom ni fram till vad det berodde på?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-04-06 20:03:20 följande:
    Här finns det med ett överfullt medicinskåp.
    Bella har aerius, airomir, pulmicort,singulair nebunetten, laktulos och när hon är risig i astman har hon en paroboy ( bara på lån än så länge ) och till den har hon koksalt, ventolin och pulmicort.
    Tilde har pulmicort, airomir, aerius, movicol och nässpray mot pollenallergi.
    Bella har också sin althera. Ja jisses...

Nu är jag helt säker på att tildes snuva är allergirelaterad.
    Ingen som vet om man kan pricktesta mot al och hassel nu?
    Vill ju inte sätta henne på aerius om det verkligen inte är allergi.. Även om jag känner mig säker.
    Måste dessutom få något riktigt bra spray mot rinnsnuva.. Någon som vet något bra?

ViFrånLandet : hur har det gått med G och hans nässelutslag ? Kom ni fram till vad det berodde på?
    Men om du sätter henne på aerius och det hjälper så har du ju bevisat det ytterligare att det är allergirelaterat.
  • Tibell

K kavat : jo det har du ju rätt i Iofs.. Hahaa så långt tänkte jag inte :)
    Fast förra året hjälpte inte aeriusen jätte mycket mot snuvan :( hon fick ett värdelöst nässpray.. Detta året vill jag ha ett bättre.
    Aeriusen hjälpte dock med nässelutslagen hon fick av att rulla bland gräset tex..

Men sen kan man väl inte göra pricktest om man står på aerius? Hon ska ju testas mot nötter.. Tänkte ta al och hassel med när man ändå håller på.
    Men har för mig att man inte kan testa när säsongen är aktiv ?

• 2små2stora

Det går alltid att pricktesta, men de gör det helst efter säsongen. Du kan ju testa med aerius i 2 veckor och se om det har någon effekt.

Svar på tråden Allergitråden