• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:34:35 följande:
    Aldrig provat.. kanske värt ett försök.
    Gäller det även nyponsoppa eller ska det vara nypon?
    Det finns nyponmjöl att köpa (risenta) så kan man testa i mat tom om man har svårt att få i dem. Men här hemma funkar Sagolika nyponsoppa. ("Onödigt" med sojasläktingar i vissa andra som Ekströms..)

Broccoli är inte alls så järnrikt... 0,66 mg per 100g men 83 mg c-vitamin
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Jämfört med järn i nötkött 2,4 mg per 100 g kött
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Torkade nypon 100g innehåller 4,2 mg järn, 270 mg c-vitamin (dock är torkade högkoncentrerade och inte soppa..) !

Men sen är det ju hur näringsämnena tas upp osv, så siffrorna är ju inte hela sanningen.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:44:36 följande:
    Det var inte värdet i sig hon reagerade på utan att hon sa att det sjunker ganska snabbt.
     Missförstod dig visst. Minns inte hur hon ätit men hon har till och från ätit lite halvkonstigt så då kan det kanske vara det.

Hur lågt kan det vara innan man blir orolig?
    Det var lite det jag menade att det kanske inte alls sjun kit så mycket utan att det ligger konstant runt 93 men att hon var lite intorkad och då fick ett "falskt" högre värde. t ex efter en magsjuka kan ma tillsynes jätte högt Hb.

Svårt att säga mycket beror på hur de mår  för övrigt.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

Lillskruttet: Då kanske det är dags att ta och göra den där behandlingen.

Kavat: Ska testa nyponsoppa då. det brukade alexander dricka då och då när han var liten.
    Tycker jag borde få i henne bra med järn med neocate, broccoli nötkött och leverpastej, så med lite nypon kanske det kan tas upp lättare då.

3busfrön: Ja är det så att det inte har sjunkit något så är det väl ingen fara på taket.

tack för alla råd!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Ejje
    LillSkruttet skrev 2011-04-04 13:22:15 följande:
    Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....
    Det är ju nästan det värsta med alla allergierna, att ingen vill lyssna och att man bara har sig själv att lita på. Man vill ju faktiskt bli bekräftad (anar jag en ssk-kollega och inte sedd som en gnällmamma hela tiden. Vad skönt att det lättade lite. Och det blir ju bättre till slut även om det känns hopplöst bitvis. Boka den där behandlingen nu!
  • LillSkruttet
    Ejje skrev 2011-04-04 14:31:23 följande:
    Det är ju nästan det värsta med alla allergierna, att ingen vill lyssna och att man bara har sig själv att lita på. Man vill ju faktiskt bli bekräftad (anar jag en ssk-kollega och inte sedd som en gnällmamma hela tiden. Vad skönt att det lättade lite. Och det blir ju bättre till slut även om det känns hopplöst bitvis. Boka den där behandlingen nu!
    Att bli bekräftad i den situation man befinner sig är otroligt viktigt (och ja, jag får väl erkänna att jag är ssk ). Kände inte samma respons ens från läkaren på allergimottagningen (inte träffade vi samma läkare,ni och vi, eller hur var det?). För honom är det ju vardag, men för mig var det något helt nytt på många sätt. Tyra har ju också allergi, men det är ju hund, hasselnöt och björk så det har inte direkt varit någon stor anpassning som krävts i och med de allergierna. Nu står vi där med födoämnesallergier som gör att vi måste tänka om ganska ordentligt här hemma och den första reaktionen var ju att "hjälp hur ska det här gå". Men sen växer man ju in i det lite med tiden. Men jag saknade den förståelsen hos läkaren, för honom var det bara ytterligare en patient/familj med allergier... 

Japp,ska se till att boka in behandlingen. Ska bli sååå underbart skönt, både med egentiden och att få bli lite ompysslad.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Maddisen80

Är de någon som har fikat på arlanda undrar om de finns nåt att fika där för de som är allergisk för jag ska flyga till sundsvall 15 juni -27 juni ,jag har 2 tim 25 min väntetid när jag åker upp

• Cs mamma
    Maddisen80 skrev 2011-04-04 16:25:24 följande:
    Är de någon som har fikat på arlanda undrar om de finns nåt att fika där för de som är allergisk för jag ska flyga till sundsvall 15 juni -27 juni ,jag har 2 tim 25 min väntetid när jag åker upp
    Arlanda har inte mycket att erbjuda... Max, 7 Eleven, Waynes, McDonalds och 2restauranger på skycity, Olearys och ett franskt café är väl ungefär "it". Inget som passar en allergiker om du inte kan fika på Waynes som ofta har glutenfritt och "laktos"fritt (brukar vara mjölkfritt). Ta med är det enda jag kan rekomendera...
  • Kavat

Angel, hur var utbudet på Ge-kås? Fanns det något som lillskruttan skulle kunna äta?

• Maddisen80
    Angel Gbg skrev 2011-04-04 18:21:38 följande:
    Arlanda har inte mycket att erbjuda... Max, 7 Eleven, Waynes, McDonalds och 2restauranger på skycity, Olearys och ett franskt café är väl ungefär "it". Inget som passar en allergiker om du inte kan fika på Waynes som ofta har glutenfritt och "laktos"fritt (brukar vara mjölkfritt). Ta med är det enda jag kan rekomendera...
    Hej tackså mycket för tipset de är jättebra tips :)
  • Tibell

Någon här med pollenallergiskt barn som börjat märka symtom ??

Tilde vet vi sedan hon pricktestats att hon inte tål gräs och björkpollen.
    Och nu har hennes näsa runnit i kanske 2 månader..minst.
    Om det är en envis förkylning eller allergi kan jag inte svara på..
    Men nu rinner den mer än den gjorde förra veckan och det är endast genomskinligt.
    Idag var hon även något röd i ögonen..
    Kan det vara pollen redan ??

Svar på tråden Allergitråden