• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil: ja så är det ju säkert . Dumt av mig att inte tänka så långt !
    Man är inte alltid så smart när man ska tyda sina egna barns reaktioner.. Alltid lättare med andras barn ;)

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-04-09 21:23:06 följande:
    Mithrandil: ja förkylningsastma brukar ju bara ge besvär vid infektioner. Ska hålla tummarna hon slipper fler besvär.
    Bella mår jätte bra :) hon får 3 puffar airomir, 6 pulmicort och en påse singulair om dagen. Det är hennes underhålls dos nu som helt frisk. Och med den mår hon jätte bra. Minskar vi kommer de där andingsuppehållen och anfåddheten vid lek samt indragningar när hon sover.
    Hon kan fortfarande få denna konstiga andning vid lek men inte alls lika mycket som för någon vecka sedan.
    Ska till barn om en vecka och då ska jag be att de tar en syresättning på henne. Vill veta hur hon syresätter sig helt frisk.

Angående prickarna. Har märkt att Bella blir mycket mer prickig när hon inhalerat.
    Tvättar ni henne om munnen efterråt ? Kanske kan vara något sådant ?
    Bella fick jätte mycket efter att hon inhalerat ventolin på barnmottagningen sist. Antar att det var pga av medicinerigen..
    Åh, nu fick jag en AHA-upplevelse. Har ju sett att Leo har en röd fläck på hakan, men jag har tänkt att det är väl eksem som alla andra röda områden som kommer och försvinner. Men det kanske är just inhalationerna som gör det, jag tvättar ju inte av runt munnen när han inhalerat. Ska testa det och se om det försvinner. Tack för tipset!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-09 21:23:06 följande:
    Mithrandil: ja förkylningsastma brukar ju bara ge besvär vid infektioner. Ska hålla tummarna hon slipper fler besvär.
    Bella mår jätte bra :) hon får 3 puffar airomir, 6 pulmicort och en påse singulair om dagen. Det är hennes underhålls dos nu som helt frisk. Och med den mår hon jätte bra. Minskar vi kommer de där andingsuppehållen och anfåddheten vid lek samt indragningar när hon sover.
    Hon kan fortfarande få denna konstiga andning vid lek men inte alls lika mycket som för någon vecka sedan.
    Ska till barn om en vecka och då ska jag be att de tar en syresättning på henne. Vill veta hur hon syresätter sig helt frisk.

Angående prickarna. Har märkt att Bella blir mycket mer prickig när hon inhalerat.
    Tvättar ni henne om munnen efterråt ? Kanske kan vara något sådant ?
    Bella fick jätte mycket efter att hon inhalerat ventolin på barnmottagningen sist. Antar att det var pga av medicinerigen..
    Hade skrivit ett långt inlägg igår, men det bara försvann. :-S

Amanda kunde också bli lite prickig efter hon inhalerat, men det har hon ju inte gjort på 2 dagar nu men prickarna kommer iaf. Men jag ska nog bara slappna av för det är ju inte många prickar alls. Det är bara lite konstigt för såfort något är "utöver det vanliga" så springer tankarna till allergier direkt. förut var hon "en tjurig unge" nu så tänker man att hon är tjurig för det är något hon inte tål.

Menar du att Bella inte håller andan och pustar ut längre? Men det är ju jättebra!
    Pratade med min mamma som har astma och hon sa att hon brukade göra liknande när hon har sina anfall. Hon säger att det under ett anfall känns som om struplocket stängs och om hon då pustar ut känns det lättare, som om det öppnar sig. Hon sa också att det säkert bara är inbillning att locket skulle stängas men att det ändock känns lättare när hon håller andan och pustar. Kanske även är därför våra små gör så när de har det jobbigt, för att det känns bättre då.

Nu är det väl kanske bäst att ni kör på på er underhållsdos ett tag så att hon hinner återhämta sig?
    Dumt att sänka den för snabbt igen, menar jag.

skönt att båda era barn är bättre nu iaf!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Amanda har ätit vetemjölsvälling 2 kvällar.
    Idag var avföringen hård, lite hårdare så är de bara små harpluttar och så har hon spytt ett par gånger, bara ytterst lite åt gången. Snälla sig att vetemjöl är en "sträng" produkt så att det inte måste vara allergi/intolerans?

Hon har tidigare kunnat äta nån liten smörgåsbit eller kanske lite spagetti utan att bli hård i magen.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-10 10:12:43 följande:
    Amanda har ätit vetemjölsvälling 2 kvällar.
    Idag var avföringen hård, lite hårdare så är de bara små harpluttar och så har hon spytt ett par gånger, bara ytterst lite åt gången. Snälla sig att vetemjöl är en "sträng" produkt så att det inte måste vara allergi/intolerans?

Hon har tidigare kunnat äta nån liten smörgåsbit eller kanske lite spagetti utan att bli hård i magen.
    Jag är inte rätt person att svara på det här med mina erfarenheter. Eller rättare sagt jag skriver inte det du vill höra.

Som jag skrev i går. Jag tror inte barn är gnälliga och jobbiga barn bara för att. Jag tror det hänger ihop med veten.. Väntade bara på att du skulle skriva att du gett något nytt om jag ska vara helt ärlig...

Men ta bort och få henne ok och gör ev om om du är osäker....
  • ELI 79

Jag har två olika erfarenheter av gnälliga barn. Barn nr 1 var gnällig och skrek i timmar när han var liten. Han var förstoppad (och är fortfarande till o från). Han var väldigt gnällig och han sov bara om man gick med honom i vagnen t ex. Detta försvann när han var 3-4 månader och har sedan varit väldigt nöjd person. INGA ALLERGIER.

Son nr 2 var också väldigt skrikig, klängig och missnöjd. Ända tills han blev 15 månader då vi testade att ta bort vete bl a. Han blev då väldigt nöjd. Nu när han var 2 år och 3 månader testade vi att ge honom vanlig kost igen och han är fortfarande väldigt nöjd person. TVEKSAM om allergier eller om det handlar om andra saker i hans fall...

Så jag vet inte säkert om jag tror att ALLA barn som är gnälliga är det pga allergi, däremot är det givetvis vanlig och kanske det att tro i första hand, speciellt om barnet har andra allergier. Jag skulle också först och främst titta på om det är något man behöver ta bort ytterligare MEN jag vill också säga att den del barn ÄR gnälligare till naturen.

Var hos en barnpsykolog med lillkillen och den psykologen sa att det finns tester redan när barnen är 1-2 timmar gamla på detta, hur de reagerar och vilket "humör" de har, så visst KAN det var så att det är normalt, men i fall där det redan finns allergi skulle jag helt klart misstänka allergi i första hand.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-10 10:58:23 följande:
    Jag är inte rätt person att svara på det här med mina erfarenheter. Eller rättare sagt jag skriver inte det du vill höra.

Som jag skrev i går. Jag tror inte barn är gnälliga och jobbiga barn bara för att. Jag tror det hänger ihop med veten.. Väntade bara på att du skulle skriva att du gett något nytt om jag ska vara helt ärlig...

Men ta bort och få henne ok och gör ev om om du är osäker....
    uscha mig. Ja, jag får väl göra det. Jäkla pussel hela tiden. Önskar så att det bara kunnat visa på proverna så att man vet vad hon tål och inte tål, snarare än att hålla på såhär hela tiden. Känner att jag hela tiden tvivlar på hennes allergi bara för att jag inte har det på papper. Herromdagen tänkte jag nästan ge henne mjölkbaserad välling bara för att få henne att äta, men jag hann hejda mig i tid och provade vetemjölsvälling istället.

Förstår bara inte hur jag ska få i henne mat. Hon hatar maizena och risvälling och enbart neocate gör att hon vaknar flera gånger under natten för att äta. Finns det något sätt man kan göra god välling utan mjölk? Socker verkar inte funka för hon äter inte även om det är socker i.
  • Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-10 11:44:12 följande:
    uscha mig. Ja, jag får väl göra det. Jäkla pussel hela tiden. Önskar så att det bara kunnat visa på proverna så att man vet vad hon tål och inte tål, snarare än att hålla på såhär hela tiden. Känner att jag hela tiden tvivlar på hennes allergi bara för att jag inte har det på papper. Herromdagen tänkte jag nästan ge henne mjölkbaserad välling bara för att få henne att äta, men jag hann hejda mig i tid och provade vetemjölsvälling istället.

Förstår bara inte hur jag ska få i henne mat. Hon hatar maizena och risvälling och enbart neocate gör att hon vaknar flera gånger under natten för att äta. Finns det något sätt man kan göra god välling utan mjölk? Socker verkar inte funka för hon äter inte även om det är socker i.
    Du kan inte försöka få i henne mer mat dagtid? Man kan ju tillsätta t.ex äpplemos i vällingen för att få godare smak det gör ju typ industrin så det borde väl gå att göra själv också.
  • mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-10 12:50:08 följande:
    Du kan inte försöka få i henne mer mat dagtid? Man kan ju tillsätta t.ex äpplemos i vällingen för att få godare smak det gör ju typ industrin så det borde väl gå att göra själv också.
    Åh.. äppelmos, det lät ju gott.
    Hon har dock aldrig ätit äpple? Kanske kan funka med päronpure? Fast äppelmos låter ju godare.

Hon äter varje 2-2,5 timme på dagen. dietisten tyckte vi skulle lägga in ytterligare ett mål för att hon sa att vi måste få bort nattmål. men vet inte vart jag kan lägga det.

7 - Välling/Gröt
    9.30 - ersättning (mellanmål som vi även försöker börja ge frukt eller smörgås och så)
    11.30 - lunch
    14 - ersättning (samma som 9.30målet)
    17 - middag
    19 - välling

ELI 79: Nja, gnällig och klängig tar jag nog inte enbart för allergi, även om tanken far dit först.
    Nu håller hon även på att få en tand och har varit sjuk i en månads tid med diverse mediciner så det är ju  kanske inte konstigt om hon är ur fas. Sen är hon ju 9mån + lite så hon är ju mitt upp i separationsfas också.

sonen har varit gnällig och skrikig sen bara några dagar så där har jag alltid tänkt att han är ett tjurigt och gnälligt barn, men amanda är (när hon är frisk) en underbart glad tjej. Därför blir det nog lite extra jobbigt när hon är tjurig.
  • lolo21

Halloj! Hinner inte med att läsa allt, ni skriver ju så mkt! :)
    Här hemma utesluter vi mjölk, ägg, broccoli och tomatpuré. Lova har vart jätteledsen både igår och idag, idag har hon sovit jättemkt vilket inte är likt henne. Misstänker att hon börjar bli förkyld också och det gör ju inte saken bättre. I morgon ska hon få sin vaccination, inte kul, och så ska hon äntligen vägas. Tänkte be om en remiss till barn så de får göra ett pricktest, inte för att jag tror att det visar ngt, men i fall. Vi kan ju utesluta i all oändlighet och ändå blir det inte bra, om det tex skulle vara havre/vete eller dyl hon inte tål. Bättre att testa så man vet att det inte är något bevisat annat som spökar.

Hur tänker ni kring allmäntillstånd och vaccinationer? Lova har ju inte vart sig själv i två dagar, men hon är ju inte sjuk. Hade ni vaccinerat ändå? Och hur tänker ni med alvedon osv?

Svar på tråden Allergitråden