• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-10 12:57:58 följande:
    Åh.. äppelmos, det lät ju gott.
    Hon har dock aldrig ätit äpple? Kanske kan funka med päronpure? Fast äppelmos låter ju godare.

Hon äter varje 2-2,5 timme på dagen. dietisten tyckte vi skulle lägga in ytterligare ett mål för att hon sa att vi måste få bort nattmål. men vet inte vart jag kan lägga det.

7 - Välling/Gröt
    9.30 - ersättning (mellanmål som vi även försöker börja ge frukt eller smörgås och så)
    11.30 - lunch
    14 - ersättning (samma som 9.30målet)
    17 - middag
    19 - välling

ELI 79: Nja, gnällig och klängig tar jag nog inte enbart för allergi, även om tanken far dit först.
    Nu håller hon även på att få en tand och har varit sjuk i en månads tid med diverse mediciner så det är ju  kanske inte konstigt om hon är ur fas. Sen är hon ju 9mån + lite så hon är ju mitt upp i separationsfas också.

sonen har varit gnällig och skrikig sen bara några dagar så där har jag alltid tänkt att han är ett tjurigt och gnälligt barn, men amanda är (när hon är frisk) en underbart glad tjej. Därför blir det nog lite extra jobbigt när hon är tjurig.
    M ammar ju istället för att få ersättning men ofta när jag ammar på dagen så ger jag smörgås eller hemmagjord yoghurt/fruktpure vid samma tillfälle. Efter både lunch och middag så brukar han få lite frukt för attt fylla upp. Men annars har vi ungefär samma mattider på dagen. Dock så har jag inget mål att få bort nattamningarna vilka är ca 3 och det är helt okej för mig.

Hemmagjordyoghurt här är : mosade bär+skrädmjöl+kokosmjölk.
  • saffe
    lolo21 skrev 2011-04-10 17:11:50 följande:
    Halloj! Hinner inte med att läsa allt, ni skriver ju så mkt! :)
    Här hemma utesluter vi mjölk, ägg, broccoli och tomatpuré. Lova har vart jätteledsen både igår och idag, idag har hon sovit jättemkt vilket inte är likt henne. Misstänker att hon börjar bli förkyld också och det gör ju inte saken bättre. I morgon ska hon få sin vaccination, inte kul, och så ska hon äntligen vägas. Tänkte be om en remiss till barn så de får göra ett pricktest, inte för att jag tror att det visar ngt, men i fall. Vi kan ju utesluta i all oändlighet och ändå blir det inte bra, om det tex skulle vara havre/vete eller dyl hon inte tål. Bättre att testa så man vet att det inte är något bevisat annat som spökar.

Hur tänker ni kring allmäntillstånd och vaccinationer? Lova har ju inte vart sig själv i två dagar, men hon är ju inte sjuk. Hade ni vaccinerat ändå? Och hur tänker ni med alvedon osv?
    Jag är lite larvig när det gäller vaccinationer, jag har skjutit upp Emmas MPR-spruta 3 ggr på grund av förkylningar och när hon haft nedsatt allmäntillstånd pga allergiska reaktioner.. Bvc-sköterskan sa att man inte ska vaccinera i början av en förkylning eftersom man inte vet hur sjuka dom kommer att bli. I slutet av en förkylning gör inget.
  • mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-10 19:22:26 följande:
    M ammar ju istället för att få ersättning men ofta när jag ammar på dagen så ger jag smörgås eller hemmagjord yoghurt/fruktpure vid samma tillfälle. Efter både lunch och middag så brukar han få lite frukt för attt fylla upp. Men annars har vi ungefär samma mattider på dagen. Dock så har jag inget mål att få bort nattamningarna vilka är ca 3 och det är helt okej för mig.

Hemmagjordyoghurt här är : mosade bär+skrädmjöl+kokosmjölk.
    Amanda får ca 1dl fruktpure efter lunch och middag och vatten att dricka. Mellanmålen får hon frukt eller smörgås till sin ersättning men jag kunde kanske försöka lägga in något liknade på frukost och sista kvällsmålet? Fast vid kvällmålet antar jag att hon är för trött för att orka äta något annat.

Jag har inte heller något emot nattmål egentligen, det var vår dietist som sa att nattmålet måste bort.
    varför frågade jag aldrig och hon berättade inte men jag har inte ansträngt mig för att sluta ge mat på natten. tycker hon får äta så länge hon vill och när hon under så lång tid gått ner i vikt och hon nu ökar vill jag inte mixtra med något.

Hur gammal är din lilla?
    vad för allergier?

Hur mycket ska man ha av allt till yogurten?
    Den verkar ju jättegod och lite variation till allt annat tråkigt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Sicken helsikes nattning det blev här ikväll.
    Kan verkligen en reaktion komma 24h efter intag? Tycker det låter så märkligt.

Amanda somnade gott när hon åt sin välling, men vaknade hysteriskt skrikande efter 30min.
    hade lite indragningar och verka ha ont i magen. Jag hade råkat somna när jag nattade henne så jag försökte söva om henne på direkten men det tog 1,5tim av gråt, skrik och gnäll innan hon lyckades somna.

Tillslut låg hon och blundade och stirrade om vartannat. vände och vred sig hela tiden. bytte liggställning konstant och sparkade in i väggen.

såhär har hon inte varit förut, det liknar mer hennes brors rastlöshet när han ska sova.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-04-10 11:44:12 följande:
    uscha mig. Ja, jag får väl göra det. Jäkla pussel hela tiden. Önskar så att det bara kunnat visa på proverna så att man vet vad hon tål och inte tål, snarare än att hålla på såhär hela tiden. Känner att jag hela tiden tvivlar på hennes allergi bara för att jag inte har det på papper. Herromdagen tänkte jag nästan ge henne mjölkbaserad välling bara för att få henne att äta, men jag hann hejda mig i tid och provade vetemjölsvälling istället.

Förstår bara inte hur jag ska få i henne mat. Hon hatar maizena och risvälling och enbart neocate gör att hon vaknar flera gånger under natten för att äta. Finns det något sätt man kan göra god välling utan mjölk? Socker verkar inte funka för hon äter inte även om det är socker i.
    våra barn älskar risvällingen vi gör, & de gånger jag smakat har jag inte tyckt det smakar särskilt illa. som risgrynsgröt ungefär. gillar hon någon fruktpuré? för det är ju emkelt att vispa ned på slutet. vi gör risgröt på morgonen som är i princip som kvällens risvälling, bara med mindre vätska, & så rör vi ned banan-mangopuré (för mängder, se min lilla allergireceptblogg knasigmat.blogspot.com/)
  • Tibell

Mithrandil : hur har hon varit idag ? Varit mer orolig eller ledsen än vanligt ? Har hon bajsat ?
    Tycker mer det låter som att hon kanske drömt något och vaknat på pga av det. Eller kanske någon tand som sprack igenom?
    Hoppas natten blir ok..

Här har Tilde varit på strålande humör idag med. Det här är helt underbart. Helt plötsligt kan man njuta av denna underbara lilla tös istället för att bara bli trött på henne =(
    Däremot rinner hennes näsa som niagarafallet så fort vi går ut och hon kliar sig en del i ögonen. Inne rinner näsan knappt något alls, bara lite täppt kanske. Men ute blir den en snygg 11 av genomskinligt snor och ögonen ser lite torra och irriterande ut.
    Vill ju inte sätta henne på aerius eftersom hon antagligen ska pricktestas om en vecka. Men nässpray borde hon väl kunna ha ? Hon hade ett förra året som var helt värdelöst.
    Vill ha tips på något som är bättre. Någon som har tips?

Hon har bajsat massor idag igen och jag är helt impad över hur mycket bajs en sådan liten människa kan innehålla ;)
    Hon har även ätit som en häst idag.
    Så tacka gud för movicol ;) Ska bli spännande att se vad gluten och allergi proverna visar sedan. Något är det ju helt klart som orsakar denna förstoppning.
    För, precis som mithrandil sa, så om det skulle ha handlat om omogna tarmar borde hon haft problem ända sedan födslen. Men då var det åt andra hållet. Hon hade problem med diarré istållet.
    Bella däremot har säkert omogna tarmar. För får inte om 15 ml lactulos varje dag klarar inte hon av att bajsa,

Mithrandil : Minns inte om jag svarade dig angående Bellas andning. Men det var precis den sortens andning jag menade innan. Jag upplever att hon låter mycket bättre nu =)
    Lite anfådd och sådär men hon har kanske bara lite kass kondition ;)

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-10 12:57:58 följande:
    Åh.. äppelmos, det lät ju gott.
    Hon har dock aldrig ätit äpple? Kanske kan funka med päronpure? Fast äppelmos låter ju godare.

Hon äter varje 2-2,5 timme på dagen. dietisten tyckte vi skulle lägga in ytterligare ett mål för att hon sa att vi måste få bort nattmål. men vet inte vart jag kan lägga det.

7 - Välling/Gröt
    9.30 - ersättning (mellanmål som vi även försöker börja ge frukt eller smörgås och så)
    11.30 - lunch
    14 - ersättning (samma som 9.30målet)
    17 - middag
    19 - välling

ELI 79: Nja, gnällig och klängig tar jag nog inte enbart för allergi, även om tanken far dit först.
    Nu håller hon även på att få en tand och har varit sjuk i en månads tid med diverse mediciner så det är ju  kanske inte konstigt om hon är ur fas. Sen är hon ju 9mån + lite så hon är ju mitt upp i separationsfas också.

sonen har varit gnällig och skrikig sen bara några dagar så där har jag alltid tänkt att han är ett tjurigt och gnälligt barn, men amanda är (när hon är frisk) en underbart glad tjej. Därför blir det nog lite extra jobbigt när hon är tjurig.
    Kör med päron som du vet att hon gillar och tål! Och kanske Carlshamns risdryck i?

Min kille äter ungefär så här, han är 8 månader nu:

05 ammar
    09 Välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja. Ibland äter han bara hälften.
    12 lunch ca 5-6 istärningskuber med mat (nötkött, potatis, palsternacka, Carlshmans mjölkfria flytande margarin) ammar eller neocate efter.
    15 välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja, ibland äter bara han hälften.
    18 middag, samma som lunch, ammar eller neocate efter.
    19 ammar
     ammar en ev. två gånger per natt nu. Beror på hur han mår i övrigt och hur många gånger han vaknar...

Jag försöker att ge neocate dagtid men beror på om jag är hemma, fått med mig mat till honom osv. Ibland kan han bli hungrig tidigare än jag tänkt, när vi är iväg osv och då är det smidigt.

Jag försöker också ge så mycket jag bara kan på dagen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-10 20:58:32 följande:
    Kör med päron som du vet att hon gillar och tål! Och kanske Carlshamns risdryck i?

Min kille äter ungefär så här, han är 8 månader nu:

05 ammar
    09 Välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja. Ibland äter han bara hälften.
    12 lunch ca 5-6 istärningskuber med mat (nötkött, potatis, palsternacka, Carlshmans mjölkfria flytande margarin) ammar eller neocate efter.
    15 välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja, ibland äter bara han hälften.
    18 middag, samma som lunch, ammar eller neocate efter.
    19 ammar
     ammar en ev. två gånger per natt nu. Beror på hur han mår i övrigt och hur många gånger han vaknar...

Jag försöker att ge neocate dagtid men beror på om jag är hemma, fått med mig mat till honom osv. Ibland kan han bli hungrig tidigare än jag tänkt, när vi är iväg osv och då är det smidigt.

Jag försöker också ge så mycket jag bara kan på dagen.
    Skulle även skriva att jag tycker inte hon äter så lite... Men det är ju olika. Min kille följer medelkurvan precis just nu.

Vår dietist sa angående mellansonen att han kanske behöver äta nattetid för att han inte blir mätt och för att han lättare ska somna om och hon tyckte faktiskt att även om det fanns en liten risk att de växer sämre om de äter nattetid så är det bättre att han åt då för att få i sig näringen även på natten. Då var han över ett år när det diskuterades, kanske 2??? Minns inte riktigt.

Det som är jobbigt när de äter på natten är att de kan äta sämre på dagen av den anledningen och att sömnen blir sämre. Men blir de inte mätta dagtid så kan de ju vara hungriga på natten...

Men sen har alla mina ätit när de haft ont i magen... Fram tills nu när lilleman snart är 4, då äter han ingenting istället...
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-10 21:03:55 följande:
    Skulle även skriva att jag tycker inte hon äter så lite... Men det är ju olika. Min kille följer medelkurvan precis just nu.

Vår dietist sa angående mellansonen att han kanske behöver äta nattetid för att han inte blir mätt och för att han lättare ska somna om och hon tyckte faktiskt att även om det fanns en liten risk att de växer sämre om de äter nattetid så är det bättre att han åt då för att få i sig näringen även på natten. Då var han över ett år när det diskuterades, kanske 2??? Minns inte riktigt.

Det som är jobbigt när de äter på natten är att de kan äta sämre på dagen av den anledningen och att sömnen blir sämre. Men blir de inte mätta dagtid så kan de ju vara hungriga på natten...

Men sen har alla mina ätit när de haft ont i magen... Fram tills nu när lilleman snart är 4, då äter han ingenting istället...
    Med andra ord. LITA PÅ DIG SJÄLV och gör det som är bäst för er och barnen!
Svar på tråden Allergitråden