• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-10 20:56:52 följande:
    Mithrandil : hur har hon varit idag ? Varit mer orolig eller ledsen än vanligt ? Har hon bajsat ?
    Tycker mer det låter som att hon kanske drömt något och vaknat på pga av det. Eller kanske någon tand som sprack igenom?
    Hoppas natten blir ok..
    Dagen har varit en rutten dag. Började med att hon var hård i magen, försökte bajsa lite till men då kom det enbart en liten stenhård kula. Spytt till och från under hela dagen, men inga mängder utan mer småpölar. Gnällt och skrikit ifall man går 3 steg ifrån henne och så har hon totalt vägrat sova middag. ville helst inte äta heller men eftersom jag är envisare än henne många gånger så fick jag tillslut i henne maten.

Kan ju hoppas på att tanden kom nu, så slipper hon ha mer ont av den.

Kavat: Ja, jag tänker då inte sluta mata på natten än på ett tag. tycker hon äter bra under dagarna (ja oftast iaf) och hon går upp i vikt nu så då vill jag inte ta bort nattmålet så hon kanske ska stanna av igen.

tes 75: Hur gör ni risvälling?
    Vi kokar rismjöl och vatten och tillsätter sen neocate. tror det är den som gör den så äcklig. Utan neocate är den ganska smaklös. tack för länken till matbloggen!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-10 21:36:42 följande:
    Dagen har varit en rutten dag. Började med att hon var hård i magen, försökte bajsa lite till men då kom det enbart en liten stenhård kula. Spytt till och från under hela dagen, men inga mängder utan mer småpölar. Gnällt och skrikit ifall man går 3 steg ifrån henne och så har hon totalt vägrat sova middag. ville helst inte äta heller men eftersom jag är envisare än henne många gånger så fick jag tillslut i henne maten.

Kan ju hoppas på att tanden kom nu, så slipper hon ha mer ont av den.

Kavat: Ja, jag tänker då inte sluta mata på natten än på ett tag. tycker hon äter bra under dagarna (ja oftast iaf) och hon går upp i vikt nu så då vill jag inte ta bort nattmålet så hon kanske ska stanna av igen.

tes 75: Hur gör ni risvälling?
    Vi kokar rismjöl och vatten och tillsätter sen neocate. tror det är den som gör den så äcklig. Utan neocate är den ganska smaklös. tack för länken till matbloggen!
    Vi kokade risvälling på havredryck och rismjöl, men det går lika bra med risdryck och blandade sedan i neocate.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Cocco

Mithrandil: allergier här är, mjölk, ägg, banan, (soja).
    Yoghurten brukar bara typ 2kg frukt/bär oftast jordgubbar+äpple+ 2-3dl skrädmjölk som jag rör ner när bären kokat upp och sen sist hade jag i 8dl kokosmjölk.
    Gången innan hade jag bröstmjölk så det borde gå att göra på ersättning om den är god också.

• Molina

Har varit på kalas med min dotter idag och alltid känner jag lite oro just för om något skulle innehålla mjölk så jag brukar ta med eget till henne men mamman sa att hon hade fixat helt mjölkfria saker men ibland kan "vanliga människor" förväxla mjölkallergi med laktosfria grejer men gud blev helt ställd när hon dukade upp grejerna mjölkfri glass och mjölk/soja fria kakor på ett eget fat, blev så enormt glad att se hur pass allvarligt hon tog på allergin för min tjej har en kraftig mjölkallergi.

Någon mer här som har barn med kraftig mjölkallergi?

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-04-10 22:11:46 följande:
    Vi kokade risvälling på havredryck och rismjöl, men det går lika bra med risdryck och blandade sedan i neocate.
    Åh tack! Får testa det. Förhoppningsvis smakar den bättre då.
    Igår drack hon maizena utan att protestera. Kan hända att jag haft för litet napphål. Tog det största igår och då slukade hon hela flaskan.

cocco: Tackar! den ska jag definitivt testa.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-11 09:39:35 följande:
    Mithrandil: hur har natten gått ? Mår hon bättre nu?
    Natten gick jättebra!! Efter att hon väl somnade, sov hon faktiskt för första gången utan att vakna var 15min under hela förnatten och stannade i sängen efter kl 5. vaknade för mat vid 1 nångång och sen sov hon till 6.30.
    Tittade efter precis nu och liten tand har spruckit igenom litegrann.

Hon ville ju inte sova förmiddagslur och när hon väl somnade efter mycket körande i bilen efter vi lämnat Alexander på dagis så vaknade hon alldeles för tidigt men hon verkar gladare än igår.

tackar som frågar!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-11 09:14:46 följande:
    Åh tack! Får testa det. Förhoppningsvis smakar den bättre då.
    Igår drack hon maizena utan att protestera. Kan hända att jag haft för litet napphål. Tog det största igår och då slukade hon hela flaskan.

cocco: Tackar! den ska jag definitivt testa.
    Hejja! Hoppas det vänder. Min lille dricker numera gärna välling. När mellansonen drack gick den inte ner utan mixad banan i...
    Sen verkar hon ju matvägra när hon fått i sig något hon inte tål, i och med att hon gick ner i vikt med mjölk. Och är hon då dessutom förstoppad så kommer det ju upp och blir fullt för det inte kommer ut. Så tycker inte att det låter så konstigt om hon inte äter så bra..

Tänkte skrivit också att gillar hon plockmat? Glömde skriva det men vi brukar alltid försöka ge lite kokt potatis i bitar, ris eller vad vi nu äter så han kan äta lite själv också och vi får äta lite mer i fred.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-11 09:54:11 följande:
    Natten gick jättebra!! Efter att hon väl somnade, sov hon faktiskt för första gången utan att vakna var 15min under hela förnatten och stannade i sängen efter kl 5. vaknade för mat vid 1 nångång och sen sov hon till 6.30.
    Tittade efter precis nu och liten tand har spruckit igenom litegrann.

Hon ville ju inte sova förmiddagslur och när hon väl somnade efter mycket körande i bilen efter vi lämnat Alexander på dagis så vaknade hon alldeles för tidigt men hon verkar gladare än igår.

tackar som frågar!
    Vad skönt! Hoppas det fortsätter så här då framöver så hon är lite nöjdare och sover ok.

Tänder verkar göra ont att få. Min lille sover också sämre innan den bryter ut, men å andra sidan så brukar de inte bli förstoppade av tänder utan mer tvärtom..?

Ja, du får väl göra om provoceringen framöver...
  • mithrandil

Kavat: Nä, förstoppningen beror nog inte på tänderna. Förra gången hon fick tänder blev hon lös i magen snarare än hård. Men angående humöret har jag nog nästan övertygat mig själv om att hon är mitt uppe i separationsfasen. Jag kan inte gå nånstans utan att hon blir tokig och inte ens pappa funkar.

Angående vikten så gick hon ju ner även att hon aldrig matvägrade på den tiden. Hon åt alltid bra fram tills att vi slutade med mjölken, förutom när hon var sjuk. Winnergård sa att hon gick ner i vikt för att hennes tarmar var så skadade att de inte kunde tillgodogöra sig näringen hon fick i sig.

Skulle aldrig ha uttalat mig förut. nu är hon sitt vanliga tjuriga jag om jag inte sitter på golvet med henne i famnen.
    Så trött på den där ungen. nu får hon lägga av.

Svar på tråden Allergitråden