• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker

Nu tar jag på mig dumstruten och ställer trådens konstigaste fråga: kan ett foster utveckla allergi redan i magen?

Tänker på att barnmorskorna reagerade på att dotterns mage var så stor redan på ul i vecka 20, och den var verkligen enormt uppblåst från det att hon föddes tills hon var två månader och vi tog bort mjölkprotein. Kan det vara så att hon redan i magen reagerade på mjölkproteinet jag åt??

• Mamasnest
    miracle maker skrev 2011-04-19 08:29:54 följande:

Nu tar jag på mig dumstruten och ställer trådens konstigaste fråga: kan ett foster utveckla allergi redan i magen?

Tänker på att barnmorskorna reagerade på att dotterns mage var så stor redan på ul i vecka 20, och den var verkligen enormt uppblåst från det att hon föddes tills hon var två månader och vi tog bort mjölkprotein. Kan det vara så att hon redan i magen reagerade på mjölkproteinet jag åt??

Det låter ju som en vettig tanke, men strider mot allt jag har hört. Har inte barnet antikroppar från mamman i magen?!
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-19 07:45:35 följande:
    Vad skönt att det såg ok ut! En fundering bara... Kan du äta något mer som hon inte tål? Ni har inte fått testa reflux-medicin?
    Till Lolo21, funkade visst inte att citera...
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-04-19 07:45:35 följande:
    Vad skönt att det såg ok ut! En fundering bara... Kan du äta något mer som hon inte tål? Ni har inte fått testa reflux-medicin?
    Jaa du jag har också funderat om det är ngt mer hon inte tål eller vad det är. Nej vi har inte fått testa refluxmedicin men om det inte blir bättre nu så ska jag ta upp det med läkaren. Känns ju misstänkt mkt som reflux!
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-19 09:51:30 följande:
    Jaa du jag har också funderat om det är ngt mer hon inte tål eller vad det är. Nej vi har inte fått testa refluxmedicin men om det inte blir bättre nu så ska jag ta upp det med läkaren. Känns ju misstänkt mkt som reflux!
    Läste i kapp lite här nu, har febern försvunnit? Är det bara att hon kräks massor? Hur mår hon annars nu.

Kan väl säga så här med tanke på allergier/intoleranser och reflux. Medicin hjälper absolut mot allt. MEN det innebär också att ett av allergisymptomen minskar på refluxmedicin. Alltså hon kommer med största sannorlikhet spy mindre, men magont, sömnstörningar, feber, astma och ja, alla andra biverkningar på allergi/intolerans finns ju kvar och kan därmed bli värre också, eftersom den största tydliga reaktionen minskas.

Åt själv Losec för 15 år sedan för "kraftig magkatarr" som jag idag starkt misstänker var glutenintolerans. Jag blev så klart bättre, men har sedan dess alltid trott att jag bara haft "magkatarr" som gjort mig dålig.

Liten spyr också mer utan medicin, men får han dessutom i sig saker han inte tål spyr han ännu mer.

Äter du mycket ägg? Soja/baljväxter? Vete/havre? Ja, vad äter du?
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-04-19 10:34:34 följande:
    Läste i kapp lite här nu, har febern försvunnit? Är det bara att hon kräks massor? Hur mår hon annars nu.

Kan väl säga så här med tanke på allergier/intoleranser och reflux. Medicin hjälper absolut mot allt. MEN det innebär också att ett av allergisymptomen minskar på refluxmedicin. Alltså hon kommer med största sannorlikhet spy mindre, men magont, sömnstörningar, feber, astma och ja, alla andra biverkningar på allergi/intolerans finns ju kvar och kan därmed bli värre också, eftersom den största tydliga reaktionen minskas.

Åt själv Losec för 15 år sedan för "kraftig magkatarr" som jag idag starkt misstänker var glutenintolerans. Jag blev så klart bättre, men har sedan dess alltid trott att jag bara haft "magkatarr" som gjort mig dålig.

Liten spyr också mer utan medicin, men får han dessutom i sig saker han inte tål spyr han ännu mer.

Äter du mycket ägg? Soja/baljväxter? Vete/havre? Ja, vad äter du?
    Vi utesluter mjölk, ägg, soja, jordgubbar, tomatpure och broccoli. Kloka tankar om medicin, tack! Febern har försvunnit, nu kräks hon massor och sover mkt mer än vad hon brukar. Jaa du vad äter jag;P Lingonbröd till frukost m carlshamns mjölkfria, banan, digestivekex (ägg o mjölkfria). Lunch kankse pasta/ris/potatis och fisk/kyckling. Äter inget annat kött. Middag ngn annan lagad mat. Använder carlshamns rismjölk. Kvällsmat lingonmacka/hembakat bröd, havregrynsgröt med hemlagat äppelmos. Typ så äter jag.
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-19 10:50:42 följande:
    Vi utesluter mjölk, ägg, soja, jordgubbar, tomatpure och broccoli. Kloka tankar om medicin, tack! Febern har försvunnit, nu kräks hon massor och sover mkt mer än vad hon brukar. Jaa du vad äter jag;P Lingonbröd till frukost m carlshamns mjölkfria, banan, digestivekex (ägg o mjölkfria). Lunch kankse pasta/ris/potatis och fisk/kyckling. Äter inget annat kött. Middag ngn annan lagad mat. Använder carlshamns rismjölk. Kvällsmat lingonmacka/hembakat bröd, havregrynsgröt med hemlagat äppelmos. Typ så äter jag.
    Onödigt och svårt att ta bort mer i onödan med andra ord.. Du märker inte skillnader från dag till dag? För äter man i stort sett samma kost och barnet mer eller mindre konstant lika kass så borde det vara något du får i dig dagligen.

Att hon sover mer vete katten dock... Mina har ju sovit mindre av allergier... Men har hon haft en infektion eller liknande så kan de ju vara trötta långt efter också...

Men ja, hur man vet vad som är vad det vet man inte om man inte testar heller. Vad misstänker du själv mest? Om du misstänker någon mat? Jag tror faktiskt att man innerst inne har någon känsla för det där som mamma.

Du skulle ju kunna testa att bara försöka variera över några dagar tex ta bort havre helt ur kosten i 3 dagar så borde du se om hon blir bättre i kräkningarna och sen om hon blir sämre Ser du ingen skillnad så sätter du tillbaks det. Sen gör du samma sak med kyckling och bara äter fisk och tvärtom. Helst under mer än en dag. Och börja med det du har starkast misstanke mot (om det finns någon sådan). Det blir egentligen dubbel provocering, för du ökar ju samtidigt mängden av något annat som du tar bort något. Skriv matdagbok också så du har koll även efter två veckor.

Hur är hennes bajs? Luktar? Hon är fortfarande helammad?
  • ViFrånLandet

Spänningen är olidlig vid denna mjölkprovokation kan jag lova..! I förrgår fick han vanligt bordsmargarin på risbrödet och igår 1tsk mjölk i middagsmaten. Sov oroligt inatt men det gör han ju till och från, han verkade iaf inte ha ont. Han är på otroligt bra humör! Men när jag skulle byta bajsblöja innan lunch var det en halvhård klutt i blöjan, inte alls så där kladdigt som det varit på sista tiden... Får väl se hur det utvecklar sig, idag är det 2tsk i maten som gäller (han får ju inga farliga reaktioner på mjölk, därför tyckte dietisten vi kunde öka ganska snabbt), Ni kan väl hålla era tummar för att dagens bajsblöja bara var en tillfällighet och att resten av provoceringen går bra..? Flört Vore ju underbart om vi kunda stryka mjölken från allergilistan (Hoppet är det sista som överger människan har jag hört Drömmer)

• Allrona

Alltså hur känslig kan man vara mot soja? Dottern åt helstekt fläskfilé som var marinerade med lite sojasås i marinaden. Hon åt endast några bitar och fick alltså i sig ytterst lite marinad. Men resultatet är ganska mycket eksem! Och hur klantig är jag då som inte tänker på att det kan vara soja i marinaden????? Suck!
    Idag har vi i alla fall tagit rast för en hel massa födoämnen plus pollen. Spännande att se om ngt visar.

• Tibell

Alrro : man kan nog vara hur känslig som helst ... Tyvärr :(
    Bella är sååå känslig för ägg och reagerade på en mm stor bit som hon dessutom spottade ut genom att få massa eksem och frätande vatten diarré i 14 dagar !
    Hoppas reaktionen går över snabbt!
    Och håller tummarna att proverna ser bra ut!

Svar på tråden Allergitråden