• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

mithrandil: Var det ngn läkare som rekommenderade henne L-Glutanmin?

Det jag hittar lite snabbt om L-glutamin så är det ngn form av kosttillskott av en av de essentiella aminosyrorna (dvs en av de som kroppen inte kan tillverka själv utan som måste tillsättas utifrån med kosten). Vad jag hittat så finns det inga studier med belägg för att det fungerar och hjälper till att läka tarmen snabbare utan bara att det eventuellt teoretiskt skulle kunna ha några sådana effekter., men det finns ännu inga belägg för att det verkligen har det.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-04-18 21:45:11 följande:
    Lite komiiskt att du skriver det där med humör eftersom sambon kommenterade här hemma för någon vecka sen att jag har blivit mycket lugnare och inte alls gick i taket lika snabbt för olika saker sen jag slutade med sädesslagen. Skäms
    Haha.. ja då fick jag det bekräftat ännu en gång.
    Då beror nog hennes vredesutbrott på gluten då.

K Kavat: Du var "bara" glutenintolerant med HC va? Eller har du fler allergier?
    Brukar itne en "vanlig" glutenintolerant klara tex vetestärkelse och glukosirap och liknande?
    Kan du äta tex glutenfritt bröd? Min mamma sa hon kände sig dålig efter att ha ätit något bröd vi köpte i affären som varken innehöll gluten eller vetestärkelse. Hur kommer det sig?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-18 21:56:36 följande:
    Haha.. ja då fick jag det bekräftat ännu en gång.
    Då beror nog hennes vredesutbrott på gluten då.

K Kavat: Du var "bara" glutenintolerant med HC va? Eller har du fler allergier?
    Brukar itne en "vanlig" glutenintolerant klara tex vetestärkelse och glukosirap och liknande?
    Kan du äta tex glutenfritt bröd? Min mamma sa hon kände sig dålig efter att ha ätit något bröd vi köpte i affären som varken innehöll gluten eller vetestärkelse. Hur kommer det sig?
    När jag äter som lilleman, dvs utan druvsocker, dextros, glukossirap och allt annat som är gjort av vete (i de flesta fall) så är jag ok. I och med att han äter som han äter och vi lagar gemensam mat så är det så sällan jag äter något med ovanstående i. Men det ska ju vara ok för en vanlig glutenintolerant, de flesta brukar även klara vetestärkelse. Men jag gör det inte.

De gångerna jag testade blev jag dålig så nu har jag inte vågat. Men i efterhand har jag ju märkt att min mage slår bakut på majs, så det finns väl möjlighet att jag inte tål majs. Men nu äter jag ju typ helt ovarierat för liten reagerade på allt. Men jag åt som ovan i 1,5 år och mådde ok. Varenda gång jag testade typ halvfabrikat som innehöll glukossirap osv så blev jag dålig. Jag märker det inom 15 min att jag får klåda i ansiktet. Magen kommer ju senare...

Har hon tagit bort laktos? En annan sak som säkert kan spela in. Jag tog ju bort laktos först. Hon bör ju inte få eksem av laktos men svullen och kass mage osv, absolut! Kanske bör hon tom. ta bort mjölkprotein ett tag för att hjälpa magen på traven?!

Ja, det är superlurigt men kan säga att jag har ätit ute kanske 20 gånger på 3 år? Och för det mesta funkar det, men jag har tex fått reaktioner på kebabsallad (från pizzeria) en gång, medans det funkat 5 gånger osv... Så det är lite risker man får ta. Det yr ju en del i luften i en pizzeria och ja, kan vet ju aldrig hur hygienen funkar. Jag är som sagt superkänslig.
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-04-18 21:56:32 följande:
    mithrandil: Var det ngn läkare som rekommenderade henne L-Glutanmin?

Det jag hittar lite snabbt om L-glutamin så är det ngn form av kosttillskott av en av de essentiella aminosyrorna (dvs en av de som kroppen inte kan tillverka själv utan som måste tillsättas utifrån med kosten). Vad jag hittat så finns det inga studier med belägg för att det fungerar och hjälper till att läka tarmen snabbare utan bara att det eventuellt teoretiskt skulle kunna ha några sådana effekter., men det finns ännu inga belägg för att det verkligen har det.
    tack!
    Nej, det var ingen läkare. det var nån tanta på hälsokostbutiken.
    Mamma hade läst nånstans att enzymer och nånting annat skulle hjälpa kroppen läka slemhinnan snabbare men då sa hon på hälsokost att hon borde köpa L-glutamin istället.

Personligen tror jag inte ett dugg på hälsokost grejer utan tycker bara det kostar pengar. Men klart hon önskar ju hon ska bli bättre snart så hon griper efter alla strån hon kan.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-18 22:08:36 följande:
    När jag äter som lilleman, dvs utan druvsocker, dextros, glukossirap och allt annat som är gjort av vete (i de flesta fall) så är jag ok. I och med att han äter som han äter och vi lagar gemensam mat så är det så sällan jag äter något med ovanstående i. Men det ska ju vara ok för en vanlig glutenintolerant, de flesta brukar även klara vetestärkelse. Men jag gör det inte.

De gångerna jag testade blev jag dålig så nu har jag inte vågat. Men i efterhand har jag ju märkt att min mage slår bakut på majs, så det finns väl möjlighet att jag inte tål majs. Men nu äter jag ju typ helt ovarierat för liten reagerade på allt. Men jag åt som ovan i 1,5 år och mådde ok. Varenda gång jag testade typ halvfabrikat som innehöll glukossirap osv så blev jag dålig. Jag märker det inom 15 min att jag får klåda i ansiktet. Magen kommer ju senare...

Har hon tagit bort laktos? En annan sak som säkert kan spela in. Jag tog ju bort laktos först. Hon bör ju inte få eksem av laktos men svullen och kass mage osv, absolut! Kanske bör hon tom. ta bort mjölkprotein ett tag för att hjälpa magen på traven?!

Ja, det är superlurigt men kan säga att jag har ätit ute kanske 20 gånger på 3 år? Och för det mesta funkar det, men jag har tex fått reaktioner på kebabsallad (från pizzeria) en gång, medans det funkat 5 gånger osv... Så det är lite risker man får ta. Det yr ju en del i luften i en pizzeria och ja, kan vet ju aldrig hur hygienen funkar. Jag är som sagt superkänslig.
    Ja hon funderar på laktos eller mjölkprotein också för hon säger hon känner sig lite sur efter ha fått i sig vissa mjölkprodukter. Men en fråga.. kan man äta oatlys havreprodukter? Läste och det står att de ska vara gjorda av ren havre så att gluten intoleranta ska tåla de? eller måste det vara ris?

vad är det i ricedream tror ni som vissa barn i tråden reagerat emot? Vad är det de barnen inte tål?
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-04-18 22:11:46 följande:
    tack!
    Nej, det var ingen läkare. det var nån tanta på hälsokostbutiken.
    Mamma hade läst nånstans att enzymer och nånting annat skulle hjälpa kroppen läka slemhinnan snabbare men då sa hon på hälsokost att hon borde köpa L-glutamin istället.

Personligen tror jag inte ett dugg på hälsokost grejer utan tycker bara det kostar pengar. Men klart hon önskar ju hon ska bli bättre snart så hon griper efter alla strån hon kan.
    Hälsokosttanten har ju minst sagt ett egenintresse av att främhäva egenskaper hos de produkter som de själva säljer.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-04-18 22:16:48 följande:
    Ja hon funderar på laktos eller mjölkprotein också för hon säger hon känner sig lite sur efter ha fått i sig vissa mjölkprodukter. Men en fråga.. kan man äta oatlys havreprodukter? Läste och det står att de ska vara gjorda av ren havre så att gluten intoleranta ska tåla de? eller måste det vara ris?

vad är det i ricedream tror ni som vissa barn i tråden reagerat emot? Vad är det de barnen inte tål?
    "Normalt glutenintoleranta" ska i de flesta fall klara Oatlys havreprodukter eftersom de är under gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt, men jag klarar det inte & inte Kavat heller. Är det DH (hudceliaki) så är man oftast betydligt känsligare för minimala glutenspår än vad normalt glutenintoleranta är så att man är tvingad att använda produkter som är naturligt fria från gluten och inte sådana som är baserade på glutenreducerad ("glutenfri", dvs under gränsvärdet för glutenfritt) vetestärkelse.

I Ricedreams produktion så använder de alldeles i början en liten mängd korn som serdan tas bort från produktionen och det är så pass lite så att de inte kan mäta några halter i de färdiga produkten, så de som reagerat är vete-/sädesslagsallergiska som har reagerat på de minimala spåren av korn som finns kvar men som i princip inte går att mäta. Tidigare var Ricedreams produkter märkta med att de "kan innehålla spår av korn", men den togs bort efter att de inte längre kunnat mäta några halter av protein från korn (eller om det var gluten, kommer inte ihåg), men det finns flera här i tråden/-arna som reagerat på Ricedream-produkterna ändå.
  • lolo21

Sent igår kväll var vi hemma efter en låång dag på barn. De kollade crp och salter som såg bra ut. Sen misstänkte de en förträgning i magsäcken och gjorde UL mage, men det visade inget tack o lov. Så de hittade ingen förklaring. Vi hade fått stanna kvar men eftersom det inte blivit värre så åkte vi hem med storebror och pappan sent på kvällen. I natt har hon sovit och på morgonen kräkts, men bara efter amning och inte lika mkt. Vi hoppas på bättring nu! Om läget förvärrades fick vi order om att åka in igen.

Alla läkare och ssk vi träffade var såå positiva till amning! Vi ammade när de stack henne i foten, vi ammade precis innan rtg, vi ammade överallt o hela tiden, och alla hade bara bra saker att säga. Jag fick massor av beröm av överläkaren på barn eftersom jag trots allt kräkande lyckats hålla hennes salter i så bra balans- tack bröstmjölken säger jag

• Kavat

Vad skönt att det såg ok ut! En fundering bara... Kan du äta något mer som hon inte tål? Ni har inte fått testa reflux-medicin?

• Mamasnest
    miracle maker skrev 2011-04-17 20:24:41 följande:
    Nu gick det upp ett litet ljus för mig... Jag hade jättemycket besvär med huvudvärk som liten, fick fruktansvärda anfall och kräktes i stort sett varje dag. Läkarna hittade inget fel utan trodde att jag var "känslig" och att jag därför fick spänningshuvudvärk. Nu när jag har fått ett barn med multipla födoämnesallergier är det ju lätt att tänka sig att det faktiskt kunde finnas ett samband mellan min kost och min huvudvärk. Jag minns själv att jag alltid fick ont i huvudet när jag fick drottningkräm (innehåller väl bl.a. jordgubb?), men det var aldrig någon som trodde på mig. Vispgrädde var en annan sak jag också blev dålig av.

Såg att du fått många bra svar från andra i tråden så jag ville mest bara bekräfta dina teorier med mina egna erfarenheter. Hoppas att ni kommer fram till vad som gör henne dålig så att ni kan undvika hennes migränanfall framöver!
    Oj, jag hade missat ditt inlägg. Förvånad
    Intressant det du skriver, men trist att även du hade dessa problem som barn. Jag har läst att just jordgubbar är en stark trigger för migrän så jag antar att man bör undvika just jordgubbar.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
Svar på tråden Allergitråden