• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Pratade med Bellas dietist idag. Hon skulle fundera om vi skulle få Neocate eller inte men ville helst skriva ut pepticate.
    Men jag propsade på neocaten så får väl se vad hon beslutar om.
    Sen ska vi även få lite natruligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning också, något vi inte haft innan. Snacka om att matkontot kommer sjunka en del ;)
    Men hon är lite osäker på vad Bella tål och inte tål så hon ska skicka hem lappar som vi själva får kryssa i.
    Känns som om man ÄNTLIGEN fått gehör både gällande allergier och astman.

Känns dock inte helt ok att längden stått stilla så länge, 5 månader nu. Fler vars barn stannat i längd?? Vad var orsaken ??

• Allrona

Älsklingen - undermedicinerad astma!? Det är ju i alla fall läkarnas nya teorier om varför min lillas tillväxt är dålig. Hon hade också stått still på längden igen nu har de tagit sköldklrteltester också och några fler tester som jag inte vet vad det var. Och så ska vi få göra lungröntgen!
    Har ni fått svar på svettestet?

• Tibell
    Allrona skrev 2011-04-19 19:40:45 följande:
    Älsklingen - undermedicinerad astma!? Det är ju i alla fall läkarnas nya teorier om varför min lillas tillväxt är dålig. Hon hade också stått still på längden igen nu har de tagit sköldklrteltester också och några fler tester som jag inte vet vad det var. Och så ska vi få göra lungröntgen!
    Har ni fått svar på svettestet?
    Mycket lutar åt att den varit undermedicinerad eftersom hon varit påverkad dagligen sedan exakt 5 månader.. Klickar ju rätt bra när man tänker efter ?!
    Hur länge har din lilla stått still på längden ??
    Bella ska ju utredas nu för lite olika lungsjukdomar och jag blir görnojig att något ska visa sig där =/ Men samtidigt tror jag att allt egentligen handlar om astman.
    Svettestet gick inte att läsa. Hon svettades för dåligt så vi ska göra ett nytt i gbg. Remiss är skickad
  • Allrona

Hon hade stått still först två månader sen hade hon växt 0,5 cm sist och nu still igen. Jag blir också nojjig över alla utredningar men samtidigt är det ju skönt att de utesluter allt som är möjligt så det bara återstår astma och allergier som vi ju blivit vana vid
    Bra att få komma till gbg och göra svettestet eftersom de nog kan det bättre där, för jag gissar att ni ska till cf-kliniken där?

• Tibell
    Allrona skrev 2011-04-19 19:53:58 följande:
    Hon hade stått still först två månader sen hade hon växt 0,5 cm sist och nu still igen. Jag blir också nojjig över alla utredningar men samtidigt är det ju skönt att de utesluter allt som är möjligt så det bara återstår astma och allergier som vi ju blivit vana vid
    Bra att få komma till gbg och göra svettestet eftersom de nog kan det bättre där, för jag gissar att ni ska till cf-kliniken där?
    Ingen aning om vart vi ska =) Jag hoppas det blir relativt snart så man kan slippa denna väntan och oron..

Läkaren påpekade dock om Bellas rinnande näsa ( genomskinlig rinnsnuva ) och undrade hur länge hon haft det så.
    Tja typ några månader.
    Hon bara skakade på huvudet och muttrade något om pollen. Hennes näsa rann massa förra våren/sommaren med men det skyllde vi på allt annat. Så nu ville hon att vi skulle hålla koll på hur hon reagerar på pollen i vår/sommar.
    Suck..
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-19 19:22:15 följande:
    Pratade med Bellas dietist idag. Hon skulle fundera om vi skulle få Neocate eller inte men ville helst skriva ut pepticate.
    Men jag propsade på neocaten så får väl se vad hon beslutar om.
    Sen ska vi även få lite natruligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning också, något vi inte haft innan. Snacka om att matkontot kommer sjunka en del ;)
    Men hon är lite osäker på vad Bella tål och inte tål så hon ska skicka hem lappar som vi själva får kryssa i.
    Känns som om man ÄNTLIGEN fått gehör både gällande allergier och astman.

Känns dock inte helt ok att längden stått stilla så länge, 5 månader nu. Fler vars barn stannat i längd?? Vad var orsaken ??
    Skulle ni testa pepticate?
    Låter onekligen lite oresonligt eftersom även den är vasslebaserad, liksom altheran.

Amanda verkar inte heller vilja växa på längden något nämndvärt. Först stod hon still i 2mån, sen växte hon 1-2cm under första tiden vi uteslöt mjölk men nu har hon stått still i snart 2mån igen. Jag förstår ingenting.
    Ska till bvc på torsdag och hoppas hon ökat annars får jag nog se om vi inte ska se efter om det är annat att göra.
    Jag har koncentrerat mig så mycket på vikten så jag har bara varit glad att hon hittat en viktkurva som hon verkar följa så jag har helt tappat bort längden.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • AAEV

Kikar in här för att säga att allt rullar på för dottern, förskolan är kanon! Dom är så duktiga och noga med vad hon äter Känns skönt!

En liten fråga också, hur visar sig allergi mot fisk? 

• Tibell

Mithrandil: ja visst låter det dumt ? Så skulle hon vilja skriva ut pepticaten kommer jag protestera. Då kan vi lika gärna ha kvar altheran. Men det lät som att vi skulle testa neocaten. Får nog svar imorgon.

Men då har ju Amanda växt lite i allafall :) Bella har stått helt stilla. Men läkaren var inte något orolig alls. Så jag ska försöka inte vara det heller ;)
    Har inte förväntat mig att Bella ska bli någon stor tös eftersom jag är väldigt liten. Men någon mm kunden hon väl växa ändå .
    Hur lång är Amanda ??

• Tibell

FrökenLindström : vad skoj att se dig här :) hur mår ni? Är lillan fortfarande symtomfri från sin astma?

Det kan nog vara olika. Allt från nässelutslag , diarré, förstoppning, andningsproblematik eller eksem. Tja lite alla möjliga reaktioner skulle jag tro!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-19 21:03:47 följande:
    Mithrandil: ja visst låter det dumt ? Så skulle hon vilja skriva ut pepticaten kommer jag protestera. Då kan vi lika gärna ha kvar altheran. Men det lät som att vi skulle testa neocaten. Får nog svar imorgon.

Men då har ju Amanda växt lite i allafall :) Bella har stått helt stilla. Men läkaren var inte något orolig alls. Så jag ska försöka inte vara det heller ;)
    Har inte förväntat mig att Bella ska bli någon stor tös eftersom jag är väldigt liten. Men någon mm kunden hon väl växa ändå .
    Hur lång är Amanda ??
    Ja jag förstår inte riktigt hur hon tänkte.
    Visst om de ville prova någon annan ersättning som är gjort på något annat protein, men samma? Nä, det förstår jag inte, såvida hon inte misstänker att det är laktosen i altheran som inte fungerar.

Ja, det var skönt när hon växte lite, men bvc säger att det inte är bra att hon stannat av igen men vi får se.
    hon var 68cm sist, fast hon var ju 67 när hon strax innan 6mån så hon var nog från början en ganska så stor tjej.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden