• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Jag brukar alltid kolla på tildes näsa för att veta vilket som blommar ;) eftersom jag vet att hon inte tål al, hassel och gräs. Så nu när hennes näsa rinner vill jag tro att det är pga av gräs. Iofs är hon inte testad för all pollen, står väl näst på tur i höst.
    Det märkligaste är att barnens näsor rinner EXAKT samtidigt :)
    När Tilde snorade pga av pollen för nån månad sedan gjorde Bella det exakt lika länge. Visst kan det vara en förkylning där de smittat varandra men man brukar väl ändå inte vara förkyld i 2-3 månader ??
    Så det ser ju inte bättre ut än att Bella är pollenkänslig hon med.
    Tilde skulle få avamys nu, men vad ska vi ha för nässpray till Bella ? Hon är ju alldeles för liten för den..

• mammsilon

hejsan. Min sambo är allergisk mot det mesta..tex nötter pälsdjur, ärtor, bönor, råa grönsaker,pollen osv
    han tål dock vår hund som är allargivänlig och nu ska vi åka och hälsa på en annan hund.Vi ska kolla om han tål den eller inte..är det något man kan göra innan för att få resultatet så bra som möjligt? alltså om han tål den eller ej...?

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-19 20:36:39 följande:
    Mithrandil : hur gick det idag ?

Jag är så kass på det här med att veta vilket pollen det är som är aktiv. Har kollat på pollenkollen men det stämmer inte överens med barnens symtom;)
    Just nu rinner deras ögon och näsor så fort vi går ut, visserligen även inomhus lite smått vilket kanske mer talar för förkylning?
    Och nu har även tildes astma gjort sig påmind. Och den har varit väldigt lugn sedan förra omgången pollen ( al/hassel) trots att hon varit förkyld. Så hennes astma verkar vara mer allergirelaterad.
    Bella gnuggar sig i ögonen ute och ser allmänt besvärad ut.
    Men till saken hör att det är gräs Tilde ( och antagligen också Bella ) ska vara allergisk mot, inte ek? De har Iofs inte testats för ek.. Hmm
    Ger det en vecka till och ser jag ingen förbättring sätter jag in deras allergimediciner
    Allrona skrev 2011-05-19 16:58:58 följande:
    Är det någon som har koll på ekpollenallergi? Det verkar som att jag reagerar på ek, mina pollenallergisymtom kom när eken började blomma och har förvärrats i takt med att nivåerna har ökat. Det finns dock väldigt lite info om ekpollenallergi, är det ovanligt är det därför det inte finns info? Finns det några korsallergier med ekpollen. Har inte reagerat såhär kraftigt mot pollen tidigare men i år klarar jag mig inte utan allergitabletter! Ögonen och näsa ringer och kliar och näsan är täppt varje morgon, dessutom nyser jag en hel del, så jag är rätt säker på att det är pollenallergi även fast jag inte har gjort ngt test.
    jag är allergisk mot alla pollensorter (-arter?) men har det oftast värst när eken blommar. iofs är jag hyposensibiliserad mot björk & timotej, men eken kan nog ändå mäta sig med björken så som jag reagerade på den innan hyposensen.
  • tes 75
    Minifer skrev 2011-05-20 02:44:39 följande:
    Detta är förmodligen dagens eller årets dummaste frågor, men visst kan man inte äta vanliga gröna ärtor om man är allergisk mot baljväxter? Är baljväxter vanligt i tillsatser? Kram på er!
    jag tror att man ofta reagerar även på ärtor. baljväxter är rätt vanligt i tillsatser, t ex i form av guarkärnmjöl & fruktkärnmjöl.

vad gäller mina barn så åt min son (snart 3 år) väldigt mycket ärtor tills vi fick veta att han var starkt jordnötsallergisk (för ca 1 år sedan), & då tog vi bort alla baljväxter. nu vet vi att han även reagerar på soja & baljväxttillsatser, men ärtor har vi inte provat att ge igen. dottern (1 år) har inte ätit några andra baljväxter än ärtor några gånger, & hon har kaskadkräkts 2 gånger av några ynka ärtor i en barnmatsburk. skulle tippa på att även hon är allergisk mot jordnötter & andra baljväxter.
  • mithrandil

älsklingen: Nejdu, jag förstår fortfarande ingenting. Om möjligt förstår jag ännu mindre än innan. Sköterskan sa att vi skulle pratat om provocering och ev nya prover men det blev inget utav det. Läkaren menar på att barn som är så känsliga så att de reagerar på både althera och nutramigen inte bör provoceras innan 2års ålder. Sen fick vi tid till dietist för hon ansåg att amanda ska få livsmedelshänvisning på glutenfria produkter även att hon inte har en celiakidiagnos. Enbart för att hon blev förstoppad av enagon och nu senast av vetemjölsvällingen jag gjorde. Hon sa att eftersom amanda inte ätit gluten på flera mån så kommer hon ändå aldrig kunna få någon diagnos. Desstuom menade hon på att vi inte ska se det som att amanda inte har förkylningsastma bara för att hon slapp problem nu under senaste förkylningen. Hon sa att olika virus sätter sig på olika ställen och att hon vid nästa förkylning mycket väl kan få problem med andning men hon gick med på att inte medicinera henne vid första tecken utan först när (och om enligt mig) andningsbesvär kommer. Hon var 2a läkaren vi träffat som inte trodde att bakterien hon hade hade orsakat astmatiska problem i 3mån. Men vi får se.
    Jag kommer provocera på egen hand här hemma. Vill helst bara gå tillbaka till att kunna äta allting men som det är nu så blev ju listan längre iom att läkaren inte tyckte hon skulle äta gluten heller.

Fick iaf utskrivet tavegyl till alexander eftersom han kliar sig så hemskt och så fick vi taget ett glutenprov på honom så nu fick han helt plötsligt komma till allergimott. Visar det inget skulle vi få komma och göra ett lapptest eftersom han har eksem. Så något utrett blev det iaf, även om det inte var på barnet som hade tiden.

Hur funkar det nu när ni haft neocate till lillan ett tag?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil: Ja jag förstår att det inte gjorde dig något klokare :) skönt i allafall att läkaren vill ta det säkra före det osäkra när det gäller allergier/astman.
    Men jag hade nog kännt som du och ändå velat provocera. Bara för att man själv ska känna sig säker. Så det gör du ju som du själv vill. Men börja med ytterst lite, typ kryddmått!
    Sen det här med astman. Man kan ju alltid hoppas att det inte kommer tillbaka :) det var ju skönt att hon slapp besvär nu vid sista förkylningen, alltid något!
    Hur mycket av gröt och välling gav du innan hon blev förstoppad ? Bellas läkare sa nämligen att vissa barn blir förstoppade av typ gröt och välling i början innan magen vant sig, kanske kan det vara något sådant för Amanda ?
    För glutenintollerant kan hon nog inte vara, för hon var väl knappt fått i sig någon gluten ? De måste ha ätit det en tid för att kunna bli det nämligen. Men veteallergisk kan hon vara isåfall.
    Äter hon saker som innehåller veteatärkelse eller glukossirap ?

Hur det går för Bella är svårt att säga. Färgen på bajset är helt annorlunda. Nu är det inte längre mossgrönt :)
    Och vi har kunnat dra ner på lactulosen.
    Men det är en lång väg kvar, just ju känns det som att hon alltid kommer ha förstoppningsproblematik :(

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-20 09:40:52 följande:
    Mithrandil: Ja jag förstår att det inte gjorde dig något klokare :) skönt i allafall att läkaren vill ta det säkra före det osäkra när det gäller allergier/astman.
    Men jag hade nog kännt som du och ändå velat provocera. Bara för att man själv ska känna sig säker. Så det gör du ju som du själv vill. Men börja med ytterst lite, typ kryddmått!
    Sen det här med astman. Man kan ju alltid hoppas att det inte kommer tillbaka :) det var ju skönt att hon slapp besvär nu vid sista förkylningen, alltid något!
    Hur mycket av gröt och välling gav du innan hon blev förstoppad ? Bellas läkare sa nämligen att vissa barn blir förstoppade av typ gröt och välling i början innan magen vant sig, kanske kan det vara något sådant för Amanda ?
    För glutenintollerant kan hon nog inte vara, för hon var väl knappt fått i sig någon gluten ? De måste ha ätit det en tid för att kunna bli det nämligen. Men veteallergisk kan hon vara isåfall.
    Äter hon saker som innehåller veteatärkelse eller glukossirap ?

Hur det går för Bella är svårt att säga. Färgen på bajset är helt annorlunda. Nu är det inte längre mossgrönt :)
    Och vi har kunnat dra ner på lactulosen.
    Men det är en lång väg kvar, just ju känns det som att hon alltid kommer ha förstoppningsproblematik :(
    Nej, hon hann väl aldrig börja med gluten egentligen. Några månader bara. I början gick det jättebra, men när vi tog bort mjölken så blev hon dålig på enago och då slutade vi ge den. det var det enda hon åt som innehöll gluten då. Sen gav jag henne hemmagjord vetemjölsvälling 2 kvällar i rad och hon blev förstoppad i totalt 4 dagar efter det. Sen har vi inte testat mer. Hon vill inte äta typ spagetti eller bröd längre men när hon får mammas glutenfria äter hon. Konstigt.
    Vår allergolog menade på att hon inte behövde vara intolerant mot gluten men att hon är känslig. Om det är tillfälligt eller livslångt går inte avgöra nu. Men allt är så luddigt så jag kräks.

Hon har inte ätit vetestärkelse men hon fick ett par godisbitar herromdagen som innehöll glukossirap och jag märkte ingenting. Men kanske inte 3 små bitar ur en tablettask gör nån skillnad? Fast brukar man inte vanligtvis kunna äta både vetestärkelse och glukossirap? eller gäller det bara glutenintoleranta och inte veteallergiker?

Jobbigt att det aldrig blir riktigt bra. Men ni kanske får ge det ett tag. Hon har ju varit förstoppad så länge nu så det kanske tar tid för tarmarna att komma ikapp? Ni har väl inte hållt på så jättelänge ändå va? 2veckor kanske?

Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
    vår läkare sa att första steget för oss borde vara att gnugga mjölk på huden, bara för att hon inte ska få i sig förmycket. men att vi skulle vänta tills hon är 2år. det är ju 1år kvar ju. sist sa hon att vi skulle provocera när hon blev 1år. Kanske dumt jag berättade om ostbiten hon fick i halsvecket som gav henne blåsor.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - jag tror ni ska vara ytterst försiktiga vid provocering. Kanske börja med en droppe mjölk på läppen. Jag menar, reagerar hon på altheta och får blåsor an ost på huden så är ju risken för en ordentlig reaktion vid intag av mjölk större. Själv hade jag inte provocerat alls och gjort som läkaren sa men det bestämmer ni ju själva men som sagt, om ni ska provocera, gör det väldigt försiktigt!

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-20 10:02:04 följande:
    Nej, hon hann väl aldrig börja med gluten egentligen. Några månader bara. I början gick det jättebra, men när vi tog bort mjölken så blev hon dålig på enago och då slutade vi ge den. det var det enda hon åt som innehöll gluten då. Sen gav jag henne hemmagjord vetemjölsvälling 2 kvällar i rad och hon blev förstoppad i totalt 4 dagar efter det. Sen har vi inte testat mer. Hon vill inte äta typ spagetti eller bröd längre men när hon får mammas glutenfria äter hon. Konstigt.
    Vår allergolog menade på att hon inte behövde vara intolerant mot gluten men att hon är känslig. Om det är tillfälligt eller livslångt går inte avgöra nu. Men allt är så luddigt så jag kräks.

Hon har inte ätit vetestärkelse men hon fick ett par godisbitar herromdagen som innehöll glukossirap och jag märkte ingenting. Men kanske inte 3 små bitar ur en tablettask gör nån skillnad? Fast brukar man inte vanligtvis kunna äta både vetestärkelse och glukossirap? eller gäller det bara glutenintoleranta och inte veteallergiker?

Jobbigt att det aldrig blir riktigt bra. Men ni kanske får ge det ett tag. Hon har ju varit förstoppad så länge nu så det kanske tar tid för tarmarna att komma ikapp? Ni har väl inte hållt på så jättelänge ändå va? 2veckor kanske?

Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
    vår läkare sa att första steget för oss borde vara att gnugga mjölk på huden, bara för att hon inte ska få i sig förmycket. men att vi skulle vänta tills hon är 2år. det är ju 1år kvar ju. sist sa hon att vi skulle provocera när hon blev 1år. Kanske dumt jag berättade om ostbiten hon fick i halsvecket som gav henne blåsor.
    Som glutenintollerant brukar du kunna äta vetestärkelse och glukossirap men de med DH brukar inte fixa det. Som veteallergiker är det väldigt individuellt. Bella gör det inte. Skulle hon stoppa i sig 3 bitat med godis kommer dessa förbaskade prickar runt munnen och hon får astmasymtom ( har vi tur slipper vi det ), och hon blir förstoppad.
    Men som sagt, det är väldigt olika hur pass känslig man är.

Angående mjölk. Jag hade nog också testat att stryka mjölk på hennes underarm. Ser ni inga nässelutslag ( eller eksem/prickar som Bella fick när vi testade stryka mjölk på henne ) kan ni testa att ge henne 1 kryddmått mjölk i hennes välling eller kanske tillsammans med fruktpuré. Sen kan man testa en halc tsk andra dagen osv. Om man inte märker reaktion då vill säga.
    Men att börja på huden är nog än bra idé. Då får ni ett litet hum om hur känslig hon kanske kan vara.
    Men visst var det så att hon kunde äta mjölkbaserad välling utan problem innan ni slutade med all mjölk ? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan ? Har ni tur kan det kanske isåfall innebära att hon inte är superdupermega känslig. Fast jag vet inte =)

Ja det kommer nog ta ett tag för lillhönan. Hon fick i sig saft med glukossirap efter bara två dagar med neocaten och blev såklart tokförstoppad. Så om man räknar om från det tillfället har hon bara ätit neocaten i 1 vecka. Men jag vet inte, vi kanske får acceptera att hon ska ha dessa magproblem ??
Svar på tråden Allergitråden