• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-20 10:02:04 följande:
    Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
    Så jobbigt när man inte kan få klara besked utan saker ändras hela tiden. 
    Laktosfritt har jag fattat att man ska ta så de inte reagerar på laktos, theo gör ju det troligen för att han varit utan det så länge.

Vi har också fått besked att vi ska provocera mjölk när han är ett år men jag väntar fortfarande på att bvc ska höra av sig, pratade in meddelande igen. Fattar inte för de har varit jätteduktiga på att höra av sig tidigare.  
  • SanTan

Min dotter har konstaterad allergi för jordnötter (som hon även haft kraftiga reaktioner mot) Nästan en 6:a på RAST. Reagerar med kräkningar och illamående och väldig trötthet.

Hon fick även positivt på Hasselnöt (3 på RAST) men vi har aldrig märkt någon reaktion på hasselnöt. Hon har ätit nogger, ballerinakex mm utan reaktion.

Hon har aldrig varit speciellt förtjust i banan  tidigare. Hon har sagt att hon inte tycker om banan!!! Nu har hon dock börjat äta det på filen på morgonen och hon har under två veckor till och från varit VÄLDIGT lös i magen. Så pass att det till och med kommer i trosorna ibland. (Hon är 7 år så hon har inga problem att sköta toalettbesök normalt sett) JAg kan inte garantera att det är dom dagarna hon ätit banan som hon har varit lös dock.

Nu ska vi köra banan-fritt i två veckor tänkte vi, och sen ge henne banan igen för att se vad som händer.

(Bananen är det i daxläget som jag ser är annorlunda i hennes kost nu mot vad hon ätit tidigare)

Finns det någon korsreaktion eller så mellan jordnöt och banan?
    Någon annan med barn som är allergiska mot banan som får diarre av det?

• tes 75
    SanTan skrev 2011-05-20 10:30:09 följande:
    Min dotter har konstaterad allergi för jordnötter (som hon även haft kraftiga reaktioner mot) Nästan en 6:a på RAST. Reagerar med kräkningar och illamående och väldig trötthet.

Hon fick även positivt på Hasselnöt (3 på RAST) men vi har aldrig märkt någon reaktion på hasselnöt. Hon har ätit nogger, ballerinakex mm utan reaktion.

Hon har aldrig varit speciellt förtjust i banan  tidigare. Hon har sagt att hon inte tycker om banan!!! Nu har hon dock börjat äta det på filen på morgonen och hon har under två veckor till och från varit VÄLDIGT lös i magen. Så pass att det till och med kommer i trosorna ibland. (Hon är 7 år så hon har inga problem att sköta toalettbesök normalt sett) JAg kan inte garantera att det är dom dagarna hon ätit banan som hon har varit lös dock.

Nu ska vi köra banan-fritt i två veckor tänkte vi, och sen ge henne banan igen för att se vad som händer.

(Bananen är det i daxläget som jag ser är annorlunda i hennes kost nu mot vad hon ätit tidigare)

Finns det någon korsreaktion eller så mellan jordnöt och banan?
    Någon annan med barn som är allergiska mot banan som får diarre av det?
    Här finns lite info om korsallergier med pollen: http://www.kestine.se/Om-allergi/Korsallergi

jag och mina två barn är alla känsliga mot banan. eller, jag misstänker att de är känsliga iaf. jag mår illa & få lös mage av banan, jag har även härlett eksem på benen till perioder med större bananintag. dottern på 1 år har precis börjat vägra äta banan, och hennes eksem på ben & armar har börjat bli bättre i samband med det. hennes mage verkar dock inte reagera nämnvärt på banan. sonen ratar ofta banan hemma, men äter det på fm på dagis (vad jag vet). han är också ofta lös i magen under  veckorna han gå på dagis, så det kan ju vara bananen som spökar. han blir också röd & eksemig runt munnen när han äter banan (särskilt om han leker med den & får banankladd runt munnen). jag & trol även båda barnen är pollenallergiska.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-05-20 11:01:42 följande:
    Här finns lite info om korsallergier med pollen: www.kestine.se/Om-allergi/Korsallergi

jag och mina två barn är alla känsliga mot banan. eller, jag misstänker att de är känsliga iaf. jag mår illa & få lös mage av banan, jag har även härlett eksem på benen till perioder med större bananintag. dottern på 1 år har precis börjat vägra äta banan, och hennes eksem på ben & armar har börjat bli bättre i samband med det. hennes mage verkar dock inte reagera nämnvärt på banan. sonen ratar ofta banan hemma, men äter det på fm på dagis (vad jag vet). han är också ofta lös i magen under  veckorna han gå på dagis, så det kan ju vara bananen som spökar. han blir också röd & eksemig runt munnen när han äter banan (särskilt om han leker med den & får banankladd runt munnen). jag & trol även båda barnen är pollenallergiska.
    flåt, jag menade "lite info om korsallergier (inkl pollen & jordnöt)"
  • Allrona

Mithrandil - ang att hon inte äter bröd och pasta. Barn är otroligt duktiga på att välja bort saker de mår dåligt av min dotter började ju vägra dricka välling, när vi gick över till mjölkfri välling drack hon den utan problem. Efter ett tag började hon vägra även den mjölkfria vällingen, det var precis när vi hade upptäckt att hon blivit allergisk mot soja men vällingen innehöll ju bara sojalecitin så den fortsatte vi med. Men det visade sig att hon inte klarar ens sojalecitin så det var antagligen därför hon slutade ta den vällingen. Så barn kan verkligen välja bort det de inte tål själva!

• tes 75
    Allrona skrev 2011-05-20 11:04:28 följande:
    Mithrandil - ang att hon inte äter bröd och pasta. Barn är otroligt duktiga på att välja bort saker de mår dåligt av min dotter började ju vägra dricka välling, när vi gick över till mjölkfri välling drack hon den utan problem. Efter ett tag började hon vägra även den mjölkfria vällingen, det var precis när vi hade upptäckt att hon blivit allergisk mot soja men vällingen innehöll ju bara sojalecitin så den fortsatte vi med. Men det visade sig att hon inte klarar ens sojalecitin så det var antagligen därför hon slutade ta den vällingen. Så barn kan verkligen välja bort det de inte tål själva!
    håller med. hos oss har plötslig matvägran av ett visst livsmedel (eller att livsmedlet aldrig gillats öht) alltid visat sig bero på allergi. det enda vår son slukat trots allergi är kokt ägg.
  • The Luckiest

hej. Ni som har barn med fruktallergier. vilka frukter är de allergiska mot o vad får dem för symptom?

E har inte fått några frukter alls för vi slutade med allt när hon hade så ont o hade eksem o prickar osv o tänker nu börja med en frukt i taget. dietisten sa att vi skulle börja med banan o blåbär. men vad kan jag vänta mig för ev reaktioner?

• Allrona
    The Luckiest skrev 2011-05-20 11:48:46 följande:

hej. Ni som har barn med fruktallergier. vilka frukter är de allergiska mot o vad får dem för symptom?

E har inte fått några frukter alls för vi slutade med allt när hon hade så ont o hade eksem o prickar osv o tänker nu börja med en frukt i taget. dietisten sa att vi skulle börja med banan o blåbär. men vad kan jag vänta mig för ev reaktioner?

Min dotter är allergisk mot äpple vad vi vet, hon får såriga eksem runt munnen och lite dålig mage. Vi har inte provat alla frukter så vi vet inte om hon är allergisk mot ngt mer. Melon tyckte vi att hon reagerade på förra sommaren men vi har inte testat efter det så vi är inte säkra. Hon får prickar runt munnen av vindruvor men det får hon äta ändå eftersom det inte verkar störa henne.
  • mithrandil

älsklingen: Nej, hon har egentligen alltid visat tecken på allergi när hon åt mjölkbaserad ersättning. Hon var ju rosslig med andningsproblem i 2mån, förstoppad hela tiden, spydde jämt, kallsvettades och vred sig i plågor när hon åt, men det var när hon började med mer vanlig mat det blev mer påtagligt. Sen när vi av misstag var utan mjölkbaserad ersättning i 4-5dagar så kom kaskadkräkningar och tokdiarre direkt när hon drack ersättningen igen. Samma med altheran och nutramigenen.

Alrro: Ja, jag får kanske fundera lite till. Antar att allergologen troligtvis vet vad hon pratar om. Men känns som så mycket att undvika nu. Mjölk, ägg, soja, gluten och fisk.
    Borde väl iaf kunna försöka ge henne ägg, soja och fisk? det sa de ju förra gången att vi skulle introducera vid 1års ålder?

t0va: Ja, laktosfritt kanske vore det bästa. så långt hade jag inte tänkt. amanda reagerade också på altheran men vi vet ju inte om det är pga laktosen eller vasslet. Tack för tipset!

tes75: Så var det nog med sonen också. Han har alltid vägrat att äta allt som innehåller ägg och har svullnat upp i ansiktet av cheececake och får diarre varje gång han äter ägg på dagis. Kanske lika med amanda då. Förut åt hon pasta utan problem, men hon kanske har lärt sig att hon får ont i magen av det med?

Blir lite irriterad.. kan man inte bara få ett positivt provsvar så man vet. Inbillar mig hela tiden att jag bara drömt ihop allting.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : aha okej. Lilla gumman :( tog på visa endast på ditt nicknamn och då pratade du lite i början om att hon inte reagerade på vällingen du gav utan bara ersättningen, det är nog därifrån jag fått det :)
    Angående provocering bestämmer du själv hur du vill göra !
    Men håller nog med att du ska testa på huden först och med laktosfritt. Får ni ingen reaktion där kan ni alltid bestämma sen om ni ska våga testa vidare
    Samma sak med soja, fisk och ägg. Men samtidigt är det ju dumt att ta bort saker i kosten som de faktiskt kan äta :) och det underlättar en hel del i matväg.
    Men det kan bara du avgöra såklart :)

Svar på tråden Allergitråden