• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Dessvärre tycker våran läkare att förstoppning inte är något problem.. hittar man bara en rätt dos på laxermedel så kör man på den..

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-28 18:34:55 följande:
    En liten fråga till alla experter här inne.
    Hur hade ni gjort om erat barn har problem med förstoppning men som mår bra så länge han/hon går på daglig dos lactulos/movicol. Du vet att förstoppningen kanske kan bero på allergi men är inte säker.
    Hade ni testat att utesluta det misstänks livsmedlet eller hade ni fortsatt med laxermedel eftersom det funkar så bra ?
    Absolut tagit bort och dokumenterat och sedan ev. provocerat om ni nu inte är säkra.
    Visst är de klättriga och så, men barn som är ledsna och sura finns inte egentligen säger jag om de inte mår dåligt på något sätt....
    Inte att man alltid kan ha glada barn och alla barn är lednsa då och då men de ska inte gå runt och vara griniga hela dagarna då hade jag börjat misstänka att något är fel...

Måste även inflika att det är helt underbart att ha en bebis som är helt underbart glad och inte allergisk (får i sig det han inte tål)! Solig
    Vi fattar inte här hemma att vi har haft två bebisar med allergier innan och vad det innebar för deras humör och sätt att vara. Känns oerhört trist att vi "missade" deras bebistid och är sjukt arg på BVC för deras idiotiska miss och dåliga råd att de inte kunde vara allergiska. Men det är ingen idé att hänga läpp nu. Men njuter oerhört mycket av vår lilla glada och goa kille här hemma! Hjärta
    Av de stora också förstås men de är 4 och 6 snart och underbara de med, men inte bebisar längre.
  • skånegås
    Kavat skrev 2011-05-28 19:04:10 följande:
    Absolut tagit bort och dokumenterat och sedan ev. provocerat om ni nu inte är säkra.
    Visst är de klättriga och så, men barn som är ledsna och sura finns inte egentligen säger jag om de inte mår dåligt på något sätt....
    Inte att man alltid kan ha glada barn och alla barn är lednsa då och då men de ska inte gå runt och vara griniga hela dagarna då hade jag börjat misstänka att något är fel...

Måste även inflika att det är helt underbart att ha en bebis som är helt underbart glad och inte allergisk (får i sig det han inte tål)! Solig
    Vi fattar inte här hemma att vi har haft två bebisar med allergier innan och vad det innebar för deras humör och sätt att vara. Känns oerhört trist att vi "missade" deras bebistid och är sjukt arg på BVC för deras idiotiska miss och dåliga råd att de inte kunde vara allergiska. Men det är ingen idé att hänga läpp nu. Men njuter oerhört mycket av vår lilla glada och goa kille här hemma! Hjärta
    Av de stora också förstås men de är 4 och 6 snart och underbara de med, men inte bebisar längre.
    Ja visst är det underbart och fantastiskt när man kommer på det Vår lilla är också bara glad och nöjd sedan några dagar. Själv äter jag varken ägg mjölk eller soja. Lite klurigt när  man inte är hemma men dagarna går inte längre åt till att söva och trösta. Vi kan börja göra roliga saker igen

En fråga bara, ni som är allergiska mot ägg äter ni kaviar?? och mjölkprotein finns kvar i kroppen i 2 veckor, är det samma med soja och ägg??
  • Soffifi
    Tibell skrev 2011-05-28 18:55:49 följande:

Såhär ser hennes mage ut..

Usch vad svårt det är =/ Orkar inte krångla med dagis så det får bli först till sommaren vi testar i såfall..
    Är så in i dödens trött på allt som har med allergier att göra =(

Ser ut som min tjej oftast gör.. Men jag vet inte om det är bebismage eller något fel. Förstoppningen gör ju ofta att det blir värre. Nu är hon ändå drygt två år.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-28 18:57:51 följande:
    Glutenallergi finns men ska vara extremt ovanligt.
    I glutenfria produkter tar de bort gluten ur vetestärkelse för att en glutenintolerant ska kunna äta det. Så det innehåller minimal mängd gluten.

Så jag förstår inte riktigt vad de sagt och vad de ska kolla efter. Drömmer
    Och jag förstår heller inte varför de kollar det på honom om de aldrig har kollat mina barn! Inte för att de inte ska kolla honom, men med tanke på att framför allt stora fått diagnos på vete och havreallergi trots att varken blodprov eller patch visar något så undrar man ju varför de i så fall inte kollat det på henne eftersom det är samma läkare...?
    Men det ska bli intressant att se vad de visar på Alexander!
    Okej.
    Hon sa att vissa barn reagerar på vetestärkelsen i gluten (alltså vanligt bröd och pasta och liknande) och att man kan kolla det genom att göra ett vanligt allergitest för glutenallergi.
    På remissen vi fick hem står det f (eller kanske t eller om det är ett plus, står lite otydligt) 79 Gluten

älsklingen: Precis sådär ser alexanders mage också ut. Eller rättare gjorde alltid förr. Trodde alltid bara att han hade en ordentlig tjockis mage men sen vi slutade (eller iaf minskade) på gluten här hemma så är han faktiskt smal om magen. helt platt. Men varje gång han äter bröd, pasta eller pizza eller liknande så kommer magen tillbaka.

tror absolut att hon reagerar på gluten eller något av sädesslagen om du misstänker det. ens känsla brukar ofta leda en rätt. Sen tycker jag att det är sjukt hur vissa resonerar. förstår inte hur det kan vara okej att medicinera ett barn med laxermedel när man kan försöka hitta orsaken, för orsak till förstoppning finns alltid.
    Det fick till och med jag lära mig när jag läste till uska.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Ja Tilde är ju 4 år så man tycker ju inte att hon borde ha någon bebismage kvar. Hon väger dessutom endast 15 kg och är 98 lång så något "tjokishull" är det inte heller..
    Får sätta mig ner med mannen och disskutera hur vi ska göra..
    Det får i allafall bli till semestern när barnen ska vara hemma i 5 veckor så slipper vi krångla nu

Jag tycker ju visseligen inte Tilde är jätte svullen, men jämför med Bellas mage som såg ut såhär sist hon fick i sig fel mat ( Fick i sig en fingernagel stor bit bulle ) är Tildes inte så farlig ;)
    Men helt "normal" känns inte Tildes ändå.. Eller hur ser era 4-åringar ut ?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-28 18:55:49 följande:

Såhär ser hennes mage ut..

Usch vad svårt det är =/ Orkar inte krångla med dagis så det får bli först till sommaren vi testar i såfall..
    Är så in i dödens trött på allt som har med allergier att göra =(

Förvånad Hon är ju toksvullen!

Nu ser man ju inte hela henne (bröstet) för då hade man nog sett ännu tydligare. Ska se om jag hittar någon vettig på någon av mina...
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-28 19:12:45 följande:
    Ser ut som min tjej oftast gör.. Men jag vet inte om det är bebismage eller något fel. Förstoppningen gör ju ofta att det blir värre. Nu är hon ändå drygt två år.

Och hon är ju också svullen men har nässelutslag också va?
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-05-28 19:35:55 följande:
    Förvånad Hon är ju toksvullen!

Nu ser man ju inte hela henne (bröstet) för då hade man nog sett ännu tydligare. Ska se om jag hittar någon vettig på någon av mina...
    så ser hon nästan jämt ut =/
    Ska se om jag kan filma henne i morgon när hon snurrar runt så ni kan avgöra om det är "normal" rastlösthet eller om hon gör så för att hon har ont i magen..
  • mithrandil
    Soffifi skrev 2011-05-28 18:51:27 följande:
    Jag har också en Amanda förresten.. :)
    Fint namn!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden