• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Nu har amanda äntligen somnat.
    Spytt endel idag igen, förstoppning som tusan och hela rumpan som ett sår med blåsor.
    Undrade så vad som var felet och fick sms hennes pappa. Tydligen hade hon alexanders flaska igen nu på morgonen så nu har hon fått i sig mjölk av misstag 2 gånegr denna vecka. Stackars barn.

Strax innan förra incidenten ahde hon börjat sova hela natten men nu vaknar hon 100gånger varje natt och ofta så ska hon vara vaken från 4-5 på morgonen. Somnar bara om om hon får ersättning.

Varför är allt så struligt hela tiden? Kan man aldrig bara få lite lugn?
    Alexander har óckså börjat vakna på nätterna till råga på allt.

Längtar tills vi får komma till dietisten så det blir nån ordning på allt här. detta är ju ohållbart.

Kavat: vad tror du, kan man överanvända sig av risprodukter?
    Tänker om det kan bli samma överdosering som med soja och havreprodukterna?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : Stackars lilla stumpan =/ Men fick hon inte diarré sist av mjölken ?? Eller var det förstoppning då med ?
    Se nu till att ge henne något så det inte sätter stopp helt. Både uppifrån och nerifrån!
    Hoppas det går över fort!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 19:52:57 följande:
    Mithrandil : Stackars lilla stumpan =/ Men fick hon inte diarré sist av mjölken ?? Eller var det förstoppning då med ?
    Se nu till att ge henne något så det inte sätter stopp helt. Både uppifrån och nerifrån!
    Hoppas det går över fort!
    Jo, först hade hon diarre på morgonen efter men på kvällen var det totalstopp. så både och sist.
    Har gett microlax och sista som kom var normalt. Men jag vetitusan hur mycket lactulos hon ska ha?
    Alex hade typ 30ml men minns att han hade pyttelite i början men sen kom upp i vuxendos innan de sa att vi skulle sluta. Men kan hon få laktulos? det är ju laktos i den?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-28 19:13:40 följande:
    Okej.
    Hon sa att vissa barn reagerar på vetestärkelsen i gluten (alltså vanligt bröd och pasta och liknande) och att man kan kolla det genom att göra ett vanligt allergitest för glutenallergi.
    På remissen vi fick hem står det f (eller kanske t eller om det är ett plus, står lite otydligt) 79 Gluten

älsklingen: Precis sådär ser alexanders mage också ut. Eller rättare gjorde alltid förr. Trodde alltid bara att han hade en ordentlig tjockis mage men sen vi slutade (eller iaf minskade) på gluten här hemma så är han faktiskt smal om magen. helt platt. Men varje gång han äter bröd, pasta eller pizza eller liknande så kommer magen tillbaka.

tror absolut att hon reagerar på gluten eller något av sädesslagen om du misstänker det. ens känsla brukar ofta leda en rätt. Sen tycker jag att det är sjukt hur vissa resonerar. förstår inte hur det kan vara okej att medicinera ett barn med laxermedel när man kan försöka hitta orsaken, för orsak till förstoppning finns alltid.
    Det fick till och med jag lära mig när jag läste till uska.
    Fast i mitt huvud går det fortfarande inte ihop. Vetestärkelsen ( i glutenfria produkter) innehåller ju minimalt med gluten eftersom det är borttaget för att en glutenintolerant ska kunna äta den "glutenfria" vetestärkelsen. Jag vet ju att man kan reagera om man är superkänslig mot gluten också. Och det beror helt klart på hur känslig man är. Men det är väl troligare att han är allergisk mot vete och då klarar han ju inte vetestärkelse heller. Eller det är iaf vanligast att man inte klarar vetestärkelse som veteallergiker... Hur kan man då säga att de tror han reagerar på gluten i vetestärkelse? Det är kanske vete han inte tål, eller fattar du hur jag menar. *förvirrande*

Alltså i min hjärna så borde det vara vetestärkelsen han reagerar på om han nu reagerar på vetestärkelse? Gör han det? Har du testat glutenfritt mjölk med vetestärkelse men utan ägg och soja, mjölk mm?
    Men jag känner att jag ger mig in på djupt vatten för jag har inte full koll på det där med vilka proteiner som är var. Gluten är i alla fall ett protein i vete, så långt är jag med. .

Men du får gärna hojta till när du fått svar.

Kanske MIRALICIA har koll?
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-28 19:57:19 följande:
    Fast i mitt huvud går det fortfarande inte ihop. Vetestärkelsen ( i glutenfria produkter) innehåller ju minimalt med gluten eftersom det är borttaget för att en glutenintolerant ska kunna äta den "glutenfria" vetestärkelsen. Jag vet ju att man kan reagera om man är superkänslig mot gluten också. Och det beror helt klart på hur känslig man är. Men det är väl troligare att han är allergisk mot vete och då klarar han ju inte vetestärkelse heller. Eller det är iaf vanligast att man inte klarar vetestärkelse som veteallergiker... Hur kan man då säga att de tror han reagerar på gluten i vetestärkelse? Det är kanske vete han inte tål, eller fattar du hur jag menar. *förvirrande*

Alltså i min hjärna så borde det vara vetestärkelsen han reagerar på om han nu reagerar på vetestärkelse? Gör han det? Har du testat glutenfritt mjölk med vetestärkelse men utan ägg och soja, mjölk mm?
    Men jag känner att jag ger mig in på djupt vatten för jag har inte full koll på det där med vilka proteiner som är var. Gluten är i alla fall ett protein i vete, så långt är jag med. .

Men du får gärna hojta till när du fått svar.

Kanske MIRALICIA har koll?
    Nej jag har ingen aning jag heller. Bara återupprepade vad Winnergård sa.
    Får väl se vad det visar. Ska ta oss till vc och lämna proverna på mån så de borde komma innan veckan är slut. Glutenprovet ringde hon om jättesnabbt iaf.

Han har ätit mammas glutenfria produkter, men de innehåller inte vetestärkelse heller. Hon klarar inte det. Så jag vet inte.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-28 19:55:17 följande:
    Jo, först hade hon diarre på morgonen efter men på kvällen var det totalstopp. så både och sist.
    Har gett microlax och sista som kom var normalt. Men jag vetitusan hur mycket lactulos hon ska ha?
    Alex hade typ 30ml men minns att han hade pyttelite i början men sen kom upp i vuxendos innan de sa att vi skulle sluta. Men kan hon få laktulos? det är ju laktos i den?
    Börja med 5 ml.. hjälper det inget så öka upp till 10ml
    Och ge klyx om ni misstänker att det är stopp nerifrån.
    angående lactulosen bör hon kunna ta den. Den innehåller inget mjölkprotein och laktosintollerans hos så små är extremt ovanligt!
    Kavat kanske vet ?
    Men Bella som är superkänslig för mjölk ( eller var åtmindstånde, reagerade även via kontakt ) kan äta den i allafall! Hon får 15-20 ml dagligen men bajsar ändå knappt =(
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:04:35 följande:
    Börja med 5 ml.. hjälper det inget så öka upp till 10ml
    Och ge klyx om ni misstänker att det är stopp nerifrån.
    angående lactulosen bör hon kunna ta den. Den innehåller inget mjölkprotein och laktosintollerans hos så små är extremt ovanligt!
    Kavat kanske vet ?
    Men Bella som är superkänslig för mjölk ( eller var åtmindstånde, reagerade även via kontakt ) kan äta den i allafall! Hon får 15-20 ml dagligen men bajsar ändå knappt =(
    Sådär var alexander också. han hade ju totalstopp från 5mån och fram till 12mån.
    Vi landade på 30ml lactulos dagligen och varannan dag hade han diarre och varannan förstoppning ändå. Då sa läkarna till oss att sluta. Ett barn bör inte äta sådana doser av laxermedel utan då bör man istället ta reda på orsak.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-28 20:08:19 följande:
    Sådär var alexander också. han hade ju totalstopp från 5mån och fram till 12mån.
    Vi landade på 30ml lactulos dagligen och varannan dag hade han diarre och varannan förstoppning ändå. Då sa läkarna till oss att sluta. Ett barn bör inte äta sådana doser av laxermedel utan då bör man istället ta reda på orsak.
    Och Bellas läkare säger tvärtom ;) Att vi ska fortsätta eller höja om det inte funkar..
    Och OM det nu skulle vara allergirelaterat.. Vad kan det då vara ??
    Hon har redan en kost fri från Mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, baljväxter, korn, råg, havre, vete, nötter, glukos/fruktossirap..
    Känns som om det inte kan vara pga av kosten. Möjligtvis att vi inte är tillräckligt noga här hemma ? hon blir ju tokförstoppad av vete, och det av löjligt små mängder.
    Hon äter sin mat på egen bricka, vi använder egna redskap till hennes matlagning mm. Det enda jag kan tänka mig är att hennes pappa ofta använder samma diskbortse och ibland samma smörkniv. Men det känns så väldigt osannorlikt att det skulle vara det ?? 
  • Tibell

Men hur funkade det att sluta?
    Skulle vi sluta nu skulle det resultera i ett besök på akuten. Det skulle bli tvärstopp på 2-3 dagar =/

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:15:14 följande:
    Och Bellas läkare säger tvärtom ;) Att vi ska fortsätta eller höja om det inte funkar..
    Och OM det nu skulle vara allergirelaterat.. Vad kan det då vara ??
    Hon har redan en kost fri från Mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, baljväxter, korn, råg, havre, vete, nötter, glukos/fruktossirap..
    Känns som om det inte kan vara pga av kosten. Möjligtvis att vi inte är tillräckligt noga här hemma ? hon blir ju tokförstoppad av vete, och det av löjligt små mängder.
    Hon äter sin mat på egen bricka, vi använder egna redskap till hennes matlagning mm. Det enda jag kan tänka mig är att hennes pappa ofta använder samma diskbortse och ibland samma smörkniv. Men det känns så väldigt osannorlikt att det skulle vara det ?? 
    Kanske inte beror på allergi då?
    Kan hända att det är något annat? Vet inte, vad finns det för andra orsaker till förstoppning?
    Kanske nån medicinsk orsak?
Svar på tråden Allergitråden