• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:15:59 följande:
    Men hur funkade det att sluta?
    Skulle vi sluta nu skulle det resultera i ett besök på akuten. Det skulle bli tvärstopp på 2-3 dagar =/
    Fick ge klyx dagligen i ytterligare några mån och sen gick förstoppningen över av sig självt.
    Vi har ingen aning om vad det var och läkaren var superförvånad.

testade även något pulver som man blandar ut i vatten, men inte heller det funkade.
    Inte movicol men något likande.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-28 20:17:03 följande:
    Kanske inte beror på allergi då?
    Kan hända att det är något annat? Vet inte, vad finns det för andra orsaker till förstoppning?
    Kanske nån medicinsk orsak?
    Ja eller så har hon bara omogna tarmar. Hon var ju förstoppad redan från start nästan.
    När vi började med Nan blev det sju resor värre. Hon slutade bajsa helt och vi fick hjälpa henne var 4:e dag.
    men sen hade hon även massa eksem och var otroligt grinig. När vi gick över till altheran blev det mycket bättre, hon började bajsa helt själv, även om det bara var 1 ggr per dag. Det blev gradvis sämre och när vi sen började med smakisar blev det stopp. Har testat att fasa ut men det funkar inte. Och där står vi idag.
    Men får hon bara som lactulos mår hon bra =) Så för hennes del är jag inte orolig.
    Däremot med Tilde som faktiskt verkar må dåligt också =/
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:22:51 följande:
    Ja eller så har hon bara omogna tarmar. Hon var ju förstoppad redan från start nästan.
    När vi började med Nan blev det sju resor värre. Hon slutade bajsa helt och vi fick hjälpa henne var 4:e dag.
    men sen hade hon även massa eksem och var otroligt grinig. När vi gick över till altheran blev det mycket bättre, hon började bajsa helt själv, även om det bara var 1 ggr per dag. Det blev gradvis sämre och när vi sen började med smakisar blev det stopp. Har testat att fasa ut men det funkar inte. Och där står vi idag.
    Men får hon bara som lactulos mår hon bra =) Så för hennes del är jag inte orolig.
    Däremot med Tilde som faktiskt verkar må dåligt också =/
    Men hade inte hennes mage funkat ett tag nu? Har för mig ni gav 2påsar movicol till henne och att hon då blev bra?
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-28 19:36:32 följande:
    Och hon är ju också svullen men har nässelutslag också va?
    På bilden som togs i somras hade vi hållt uppe med kortison i en vecka för att bvc-sköterskan tyckte att sol och salta bad skulle räcka. Det gjorde det uppenbarligen inte. Kan visa en annan bild med nässelutslag..
  • Tibell

Ja magen funkar med 2 vuxenpåsar, vilket är maxdos. Jag upplevde att hon blev mycket gladare och på bättre humör. Men nu är även det sämre igen =/

• Tibell

Jag är helt hundra på att hennes gnäll och rastlöshet/klättrande hör ihop med förstoppningen. Så kan vi bara få bättre ordning på den tror jag allt löser sig ( bokstavligt talat ;) )
    Så därav min första fråga. Om man ska nöja sig att köra hårt på movicolen eller försöka klura ut vad förstoppningen beror på =)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:33:07 följande:
    Ja magen funkar med 2 vuxenpåsar, vilket är maxdos. Jag upplevde att hon blev mycket gladare och på bättre humör. Men nu är även det sämre igen =/
    aj fasen.. hon hann vänja sig vid dosen då antar jag.
    Ja, då har ni nog inget annat val. ta bort sädesslagen tycker jag!
    Redan imorn om ni orkar. skriv bara en lapp till dagis att hon ska äta utan alla sädesslag ett tag för att se om hon blir bättre. Att skjuta upp det känns ju dumt om hon är dålig. (haha.. säger jag som fortfarande ger alex både smörgås och pasta. :-S)
  • mithrandil

älskligen: vad har bella för "matschema"/matrutiner?

Svar på tråden Allergitråden