• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:24:32 följande:
    Så!! En hel dag har jag hållt på och grejat, men nu ligger ett par klipp uppe på youtube för er som har länken. 

" target="_blank">

Filmat vid kvällsskötningen idag. Han ligger p åskötbordet och flaxar lite med armar och ben, men jag tycker i alla fall att man tydligt ser indragningarna och hör hur han rosslar. Ändå är han bättre idag i rosslet och indragningarna är mindre än de har varit innan vi ökade inhalationerna.
    Titta gärna och kommentera.
    Euh, vad han låter!

Jag överlåter dock astma-frågorna till de andra experterna!
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:31:49 följande:
    Inget särskilt han ätit just nu..... tror dock att det ser lite värre ut på filmen. Men man funderar ju på om han är allergisk mot sädesslag också. Var ju i onsdags och tog nya prover, just för vete/havre/råg, samt majs.

Men visst syns det att han kämpar med andningen?? Känner mig så nojjig ibland och förstår inte att vi alltid blir hemskickade från akuten utan direkt hjälp.
    Är det galet att åka in när han är så här trots att han är så pigg och glad??
    Nej.. Jag skulle ha åkt in! detta har pågått alldeles för länge nu och sådär ska han inte ha det när han har 3 olika preparat att inhalera. De måste göra något för att få slut på det. Byta ut medicinerna. lägga in er och få honom fri i luftrören. Vad som helst. jag blir ärligt talat ledsen. Stackars barn.

jag tror faktiskt att han äter något han inte tål. sådär uppspänd mage ska man inte ha!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-29 20:38:45 följande:
    Joo.. Gäller det allt? När ska man nånsin kunna slappna av då?

Hur gör ni för att testa och utesluta saker? 
    Aldrig. Eller jo, när de mår bra, är eksemfria, andas som de ska, sköter magen som de ska, sover som de ska och är goa och glada typ.

Men ja, tyvärr är det så. Finns barn som får stora reaktioner och även andnöd och ändå har det inte visat något på tester...

Vanligaste är väl dock att det inte visar om man har sena reaktioner som magproblem, eksem osv... Men vi hade t.ex tydliga reaktioner på våra barn på diverse mat men ändå visar det inget på RAST (blodprov) .

RAST och pricktest visar båda på snabba reaktioner.
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-29 21:40:46 följande:
    Nej.. Jag skulle ha åkt in! detta har pågått alldeles för länge nu och sådär ska han inte ha det när han har 3 olika preparat att inhalera. De måste göra något för att få slut på det. Byta ut medicinerna. lägga in er och få honom fri i luftrören. Vad som helst. jag blir ärligt talat ledsen. Stackars barn.

jag tror faktiskt att han äter något han inte tål. sådär uppspänd mage ska man inte ha!
    Usch, nu blev jag lite ledsen Gråter.... Min lille kotte... Jag vet inte om jag inte är tillräcklig tydlig när jag pratar med läkarna, för jag har ju inte fått någon riktig respons. Först nu som allergiläkaren lyssnat. *suckar* Han har alltså varit mer eller mindre se här sedan i januari...
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell

Usch stackars liten :(
    Ja man ser verkligen hur kan kämpar! Andas han lika ansträngt när han sover ? Precis sådär andas Bella när hon får det jobbigt :(
    Har det inte släppt tills imorgon och att han även andas såhär när han sover tycker jag ni ska åka in med honom!
    Be att få betapred så kanske allt släpper ! Sådär ska han inte behöva ha det!

Håller med mithrandil om magen.
    Så oavsett vad provsvaren säger ska ni bort med sädesslagen!
    Fast be om ett glutenprov först för att ha det gjort!
    Kan mycket väl vara allergi som ger honom andningsbesvären!!

• LillSkruttet

Lade upp klippen i astmatråden också...

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-29 21:46:17 följande:
    Ja man ser verkligen hur kan kämpar! Andas han lika ansträngt när han sover ? Precis sådär andas Bella när hon får det jobbigt :(
    Har det inte släppt tills imorgon och att han även andas såhär när han sover tycker jag ni ska åka in med honom!

Han andas rätt ok första halvan av natten. Framåt morgonen (typ från kl 02 någon gång) så börjar rosslet och hostningarna. På morgonkvisten låter han rätt illa, även om vi inhalerat honom med airomir vid 04...
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-29 21:41:09 följande:
    Aldrig. Eller jo, när de mår bra, är eksemfria, andas som de ska, sköter magen som de ska, sover som de ska och är goa och glada typ.

Men ja, tyvärr är det så. Finns barn som får stora reaktioner och även andnöd och ändå har det inte visat något på tester...

Vanligaste är väl dock att det inte visar om man har sena reaktioner som magproblem, eksem osv... Men vi hade t.ex tydliga reaktioner på våra barn på diverse mat men ändå visar det inget på RAST (blodprov) .

RAST och pricktest visar båda på snabba reaktioner.
    Pust! ;)
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-29 21:46:17 följande:

Glömde svara om allergin. Jag frågade läkaren på telefonen om det kunde vara så att han reagerade på sädesslagen med andningsbesvär och han kunde inte utesluta det (delvis därför vi fick nya blodprover). Dock står han benhårt fast vid att det absolut inte är pollenreaktion....
    Förhoppningsvis hör läkaren av sig mot slutet av veckan ang proverna.
  • Tibell

Om ni inte får hjälp imorgon ta kontakt med hans allergiläkare och säg till att ni inte kan ha det såhär längre. Överdriv gärna lite om han inte tar det på allvar!
    Sen be du honom skriva ut en aiolos, eller kolla om det finns någon möjlighet.
    Jag tror faktiskt en sådan vore toppen för lillkillen!! Då inhalerar han ånga istället vilket är mer effektivt!
    Det var först när Bella fick den som hennes astma blev under kontroll !
    Innan andades hon som din pojk från november tills för 1 månad sedan ungefär!