• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-29 22:08:04 följande:
    alexander har också kladdig och hemskt illaluktande avföring.
    Innan amandas allergier så tänkte vi inte mer på allergi när läkarna konstaterade att proverna var neg och att han inte blev bättre på mjölkfri kost. dock var han bara fri i 14 dagar. Nu är jag säker på att han är allergisk.
    Han vägrar äta nästan allt och får diarre direkt när han äter pasta, pizza och smörgås och liknande.

strunta i läkarna. Hade vi lyssnat på dom hade amanda fortfarande ätit mjölk.
    Byt kanske läkare. Sen vi bytte läkare till amanda går allt bara bättre och bättre och vi blir verkligen tagna på allvar. Gud prise sådana läkare som den kvinna vi fick till amanda.

tack kavat. {#emotions_dlg.flower}
    Ja illaluktande avföring känner jag till! Leonards avföring luktar surströmming!! Ibland är det så man riktigt backar när man tar av blöjan.....

Alltså jag känner mig nästan lite dum som "ignorerat" allt det här..... var ju samma sak med gnället och allt som ledde fram till att vi upptäckte mjölk och äggallergin. Får nog ta mig i kragen och ruska om lite.....Skrikandes
    Kavat skrev 2011-05-29 22:17:19 följande:
    Ja, lyssna på tjejerna, Lillskruttet de är kloka! Solig

Sen är det så att läkarna träffar barnen en kvart eller så och gör sin bedömning från det, ofta har man då även suttit i ren sjukhusluft och andats ett tag och då låter det så fint så...
    Så ta med bevis. Tvinga dem att lyssna på er. Mammor och för den delen även pappor till viss del och de som tar hand om barnen har alltid rätt, de känner barnen bäst! Så är det bara och kommer alltid vara.

Sen är det tyvärr ofta så att man måste skrika rätt högt för att få hjälp. Och man måste tyvärr vara frisk för att få hjälp i de flesta fall... Man orkar ju liksom inte stå på sig när man är sjuk... Och när det gäller ens barn får man vara tigermamman och ryta till när man inte får hjälp. Får man ingen som hjälper en måste man byta läkare tills man hittar någon som faktiskt tar en på allvar och hjälper till.

Det finns guldkorn till läkare, även om de kan vara svåra att finna. Solig
    Det är sååå sant!! Jag blir som sagt lite arg på mig själv nu....jäkla mespropp man är!! Nej, nu i veckan ska det rytas. Känns som om tigermamman vaknade nu när jag har hört era reaktioner på klippen och så. 
    Vad gäller läkare så uppfattar jag ändå vår läkare som kunnig....men det är ju möjligt att han är teoretiskt kunnig, men inte har en susning om hur man bemöter, undersöker och upptäcker problem hos, sina patienter!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ViFrånLandet

Lillskruttet: Har inget att tillägga som de andra redan skrivit utan håller helt enkelt med dem... Lycka till med rytandet, håller tummarna för att de tar er på allvar och lägger in er så luftvägarna blir fria en gång för alla! Stor kram

• t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:31:49 följande:
    Inget särskilt han ätit just nu..... tror dock att det ser lite värre ut på filmen. Men man funderar ju på om han är allergisk mot sädesslag också. Var ju i onsdags och tog nya prover, just för vete/havre/råg, samt majs.

Men visst syns det att han kämpar med andningen?? Känner mig så nojjig ibland och förstår inte att vi alltid blir hemskickade från akuten utan direkt hjälp.
    Är det galet att åka in när han är så här trots att han är så pigg och glad??
    Så söt han är :) 
    Tycker att magen ser ut lite som Theos, jag la märke till att han hade lite stor mage åt "biaffrabarn"-hållet men inte så extremt, när jag jämförde med de andra i mammagruppen. Men nu när vi kör helt utan sädesslag och mjölk så har det inte varit så.

Nu har vi ju inte testat ägg eller soja direkt så vi är utan det också, men just magen vet jag att jag reagerade på och nu är det inte alls så. Men det var när allt annat strulade så jag har inte stenkoll på när det försvann, ifall det var på vete, eller havre eller kanske något annat.

Jag orkade inte hålla på mer så allt sånt är borta så får vi jobba upp oss igen. Nu när vi kört utan det i några veckor så upplever jag i alla fall att han är piggare på att äta riktig mat.

En helt annan sak, jag har börjat kolla lite recept på bröd och det står bla. Teff, vart hittar jag sånt, har kollat på ica kvantum och maxi men inte hittat.  
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2011-05-30 01:01:57 följande:
    En helt annan sak, jag har börjat kolla lite recept på bröd och det står bla. Teff, vart hittar jag sånt, har kollat på ica kvantum och maxi men inte hittat.
    Jag köper teff i grannbyn på coop-affären där, eller på coop forum i stan... Så kolla någon coopaffär är mitt tips! Har inte sett det på någon icabutik, inte vad jag tänkt på iaf...
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-05-30 07:01:49 följande:
    Jag köper teff i grannbyn på coop-affären där, eller på coop forum i stan... Så kolla någon coopaffär är mitt tips! Har inte sett det på någon icabutik, inte vad jag tänkt på iaf...
    Har inte heller sett det på Ica, utan det är Coop som gäller även här.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Lillskruttet - nu har jag också kollat på bilderna och jag håller med övriga här. Det syns att han bukandas ordentligt och det ser ut som att han har svullen mage. Andas han likadant idag så åk in med honom så de får se! Och visst var det du som skrev om att han andades över 80 andetag per minut? Inte heller det är ok! Så åk in, han har kämpat på länge nu och behöver kanske få inhalera bättre saker på sjukhuset och få bättre underhållsbehandling. Jag har också svårt att vara kaxig mot läkarna men det funkar även att börja gråta Flört. Beskriv precis som du gör för oss, hur snabbandad han är, bukandningen, indragningarna och hur han låter. Skriv ner det på en lapp så du inte glömmer nått! Jag vet, det känns skitfånigt att hala upp en lapp och läsa ifrån men jag glömmer annars hälften när jag väl är hos läkaren så det är ett måste för mig. Och låt dem inte få dig att känna dig som en hönsmamma, det är du inte! Jag tyckte inte heller att de tog oss på allvar nån gång och jämt när vi var hos läkaren så lät det så bra så. Trodde helt vi inbillade oss alla hennes symtom, men så tog vi oss i kragen och åkte till aktuten, (då såg hon ungefär ut som din son) och vi blev inlagda i 4 nätter. Helt plötsligt hade vi sökt för sent istället! Det är skitsvårt att veta när man ska söka och man vänjer sig vid hur de ser ut och låter men hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite...

• Allrona

Tänkte kolla här eftersom det finns några som är kunniga inom medicin  Glad Dottern har vid ett flertal tillfällen senaste månaderna haft feber som oftast kommer på eftermiddagen och är borta på morgonen. Ibland bara dryga 38 grader och ibland närmare 40 grader. Är detta normalt? Funderar på om det kan hänga samman med astman och allergierna? Eller om hon helt enkelt är infektionskänslig?  Eller brukar barn ha så här? Storasyster har då aldrig haft så, men hon har ju varit ett ganska friskt barn också.

Tänkte att jag ska ringa hennes läkare i veckan men vill kolla lite med er först Flört

• LillSkruttet

Ringde 1177 idag och bollade med sköterskan. Hon ringde barnakuten och konfererade med dem, sedan återkom hon och sade att sköterskan där var helt ense med mig, han bör komma in och kollas, det här måste få ett slut!! Lite glad, samtidigt som tårarna bränner innanför ögonlocken just nu.....
    Åker in så snart vi gjort oss i ordning. Återkommer och berättar hur det gått senare.
    TACK allihopa!!! Kyss

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell
    LillSkruttet skrev 2011-05-30 08:50:40 följande:
    Ringde 1177 idag och bollade med sköterskan. Hon ringde barnakuten och konfererade med dem, sedan återkom hon och sade att sköterskan där var helt ense med mig, han bör komma in och kollas, det här måste få ett slut!! Lite glad, samtidigt som tårarna bränner innanför ögonlocken just nu.....
    Åker in så snart vi gjort oss i ordning. Återkommer och berättar hur det gått senare.
    TACK allihopa!!! Kyss
    Håller alla tummar jag har!!
    Se nu till att antingen bli inlagda eller få bättre mediciner med er hem, gärna en aiolos!
    STOR kram till er bägge!
  • ViFrånLandet
    LillSkruttet skrev 2011-05-30 08:50:40 följande:
    TACK allihopa!!! Kyss
    Åh så skönt att höra att iaf någon inom sjukvården verkar ta det på allvar! Lycka till! KRAM!