Inlägg från: Tjollabolla |Visa alla inlägg
  • Tjollabolla

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Busbellan skrev 2011-02-02 09:10:41 följande:
    Tjolla:
    Åh vad jag känner igen mig
    När A föddes var Nora 3 år och 9 mån, hon fick då välja själv om hon ville gå på dagis eller inte, hon ville INTE
    Sen började hon sista halvåret jag var hemma med A, terminen innan hon skulle börja förskoleklass
    Tiderna var då mån-fre 8.30-11.30, men vi lämnade bara tis-tors, det räckte (om vi nu ens tog oss iväg alla de dagarna )
    Många som har 15 timmar verkar tro att man MÅSTE lämna alla de timmarna, men visst är det skönt att bara strunta i det ibland och stanna hemma allihop

A gick däremot 25 timmar när jag var hemma med E, men han har ju ett annat behov av sina vanliga rutiner
    Ja, när jag ringer, varje morgon känns det som, o säger att vi inte kommer så säger dom bara; Men ÅHHH vad skönt att ta tillvara på det när man verkligen kan! Å det har dom ju rätt i, för till hösten är det ju jobbdax (eller skola...) och då måste dom ju vara där varesig dom vill eller inte.
    Ja alla andra här i byn lämnar alltid! Å jag fattar inte att dom verkligen tycker det är till hjälp. Upp med båda barnen klockan sju, på med alla kläder, ut, in på dagiset, av med kläder, hem. Då är man hemma ca 8.15 och 10.30 får man börja bylsa på sig igen. Nej fy, det är ett enda stressmoment! Hade vi haft 3 dagar/vecka 9-14 hade jag nog lämnat dom dagarna, det känns liksom som om både jag och Milo hade fått ut mer av det då. Nu hinner han bara komma igång och leka och sen är det dax att gå hem och då brukar han vilja stanna lite till. Värdelöst!
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla
    Busbellan skrev 2011-02-02 09:17:07 följande:
    Ja, visst är det bättre med 5 timmar/dag samtidigt som jag kan förstå att man behöver ta det 3 timmar/dag pga olika anledningar
    Vad har du tänkt plugga om det blir det som gäller?
    Det vet jag inte än! Hehe.
  • Tjollabolla
    Lalalong skrev 2011-02-02 09:37:49 följande:
    Nänä, Tjolla ska öppna Förskolan Molo med mig ju FlörtCool

Vi är ju en av dessa fruktansvärda föräldrar som skolar in vårt barn vid precis 1 års ålder Tro mig, det är INTE roligt, och det är INTE det vi velat. Men Mattias pluggar och det är sista chansen nu! Han har inget fullständigt gymnasiebetyg, de betyg han har är äldre än 8 år. Det innebär att ska han plugga senare så ska han först läsa 3 år på komvux för att få ihop ett fullständigt betyg. Inte aktuellt. Hah har därför sökt in på 25:4 regeln som har försvunnit det. Var nu eller aldrig i höstas när han började. Innan vi hade upptäckt detta med att 25:4 fortfarande var ett alternativ började han läsa in kurser på komvux (medan vi också fortfarande inte visste att han skulel vara tvungen att läsa om ALLT i så fall). Han gick in i väggen ett år efter hans pappas död (mycket tragiskt dödsfall....) allt han i kapp honom och han brakade ihop helt. Våren var ett helvete och han hamnade back i skolan. I somras fick han alltså plugga ikapp utan inkomst för att det inte skulle bli strul med CSN nu i höst. 

Summa sumarum: Han har fått SKITLITE pengar. Jag har fått ta så mycket FP det bara går. Vi har dessutom ett hus som vi inte bor i själva utan hyr ut eftersom vi inte fick det sålt. Det har strulat som fasiken med hyran i perioder, så vi har fått täcka upp kostnader från vår egen plånbok. Detta innebär att mina dagar är så gott som slut. Mattias har sina 60 dagar kvar, men kan ju inte ta ut dom nu. Tidigast till sommaren kan han börja plocka dagar.

Därför har vi fått ta beslutet att skola in Alva vid 1 år och 1 dags ålder.

Även om det är jobbigt så kan jag ändå säga att jag är övertygad om att vi gör det bästa för oss i det långa loppet. Att Mattias skaffar sig en utbildning kommer gynna oss på sikt! När han är färdig (lagom till K ska börja ettan) så kommer vi båda kunna jobba deltid och ha barnen korta dagar i förskola/skola. Målet är att slippa ha fritids till K och kunna hämta A innan mellis varje dag. Men för att kunna uppnå detta måste vi göra så här nu. Så det känns faktiskt bra ändå, det måste jag säga.  
    Allvarligt talat JA, vi öppnar MOLO förskolan!

Som sagt, ni har ju verkligen ingenting att välja på och det förstår ju nog i stort sett alla (nåja, kanske inte på fl ) Måste man så måste man! Men jag håller med Lee, vi har bekanta som har rikigt gott om pengar, båda har bra jobb och dom har skolat in båda sina barn vid 12 månader... DET förstår man INTE.

Känner även ett par som har panik över att dom inte fått in sin 16 månaders på dagis här för lillebror kommer ju snart. Det har jag så svårt att förstå....
  • Tjollabolla
    Lalalong skrev 2011-02-02 10:16:42 följande:
    Jaa!! Jag har spanat runt lite på kristianstad.se för att se lite vad för info som finns, hur blanketten för ansökan om att starta enskild verksamhet ser ut och lite sånna saker.... Hade inget bättre för mig Drömmer Tungan ute

Nä, jag vet precis vad ni menar! Och jag håller självklart med... Det är inte klokt hur vissa resonerar!!!! 
    Kolla vidare du, jag är på!!
  • Tjollabolla
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-02 10:25:11 följande:

Ser att ni pratar dagis.... Jag tillhör en av dom som skolat in sitt barn vid 12 månades ålder trots ekonomiskt möjlighet att låta bli.... FY mej!!

Detta pga att jag inte klarar av att vara hemma. Själviskt kanske i en dels ögon men jag resonerade som så att glad mamma ger glad dotter. Jag jobbade till dagen innan T föddes och jobbade min första dag när hon va drygt 3 månader. Sen var det ett evigt pusslande för att få ihop vardagen med mitt jobb/ Vs jobb och T. När hon "äntligen" fyllde 1 blev det hela mycke enklare. Hon började då på dagis 4 dagar i veckan, 6 timmar om dagen. Dessutom var hon ju helt ledig var fjärde vecka då V har frivecka. Nu har jag bytt jobb och vid en ålder av 2,5 går hon på dagis ons-fre, 3 veckor och ledig en. Så total 9 dagar i månaden. Detta är för mej och mitt psyke en nödvändighet  

Låter som sagt totalt vrickat i en dels öron, men inte älskar henne mindre för att vi vill jobba lite samtidigt. Att jobba lite nu gör ju att vi dessutom kan göra det under en längre period och på så sätt aldrig få någon tuff tid på dagis. Jag hoppas att jag kan fortsätta ha de såär till hon börjar skolan, jag/vi trivs sååå bra med detta!

Som sagt, inte optimalt att börja vid 12 månader, men GUD vilka guld-tider ni har nu! Sånna tider skulle jag med vilja ha till mina barn... Fast eftersom vi båda jobbar dagtid så kommer det aldrig o bli så
  • Tjollabolla

Godkväll i tråden!

Octikatten är du hääär? Undrar hur det går med safari tröjorna

Åh shit jag är såå trött ikväll så jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Å shoppingsugen som alltid

• Tjollabolla
    Wailea skrev 2011-02-03 18:12:48 följande:
    Ok medan snälla xmari fotar, har ni testat MOLO mockasiner på era små, de mjuka skinnskorna med stjärna på?

Letar för övrigt efter den lila bodyn med stjärnor men den verkar vara slut överallt Tror jag kikat precis överallt men om någon sett någon liten butik jag missat så vore jag supertacksam för tips!!!
    DOm är värdelösa! Hårda och svåra att få på och trillar av. Dessutom fick Lia stora märken uppe på foten av dom, dom åkte av efter nån timme och sen har dom blviit liggandes....

På tal om byxorna, Lia är väl kanske runt 75 lång och kan ha båda 74 och 80, men 80 är precis att dom sitter uppe i midjan, dom är ganska så stora. Vet inte riktigt vad Lia väger, men kanske runt 9,5-10 kg...
  • Tjollabolla
    Lalalong skrev 2011-02-03 18:16:07 följande:
    Nu har jag kanske fel strl eller nåt till Alva. Men jag är inte så nöjd. Dom är jättesvåra att få på, och sen sitter dom inte på foten utan ramlar av. Men som sagt, jag kan ha fel strl och jag har inga andra tofflor att jämföra med när det gäller att få på dom. Alla sorter är kanske så svåra! 
    Nej nej, andra är super! Vi har både bobux och från toffelhjalten.se rekomenderar dom starkt! Sitter på hela dagen!
  • Tjollabolla
    Lalalong skrev 2011-02-03 18:24:53 följande:
    Får ta och prova andra!
    Har avverkat lite alternativ på förskolan nu. Första dagarna hade hon strumpor, men dom sitter ju inte på foten utan hon har dom 3 meter framför sig lixom. Hade sen strumpbyxor, men även om dom sitter kvar så dras ju benet ut och ligger ändå 3 meter framför henne. Fick mockasiner i födelsedagspresent, men dom är för stora och hon lyckas vika in tårna på nåt konstigt sätt så dom kan hon inte stå i. Hittade Molo-tofflorna på BoR rea, tänkte det kunde vara värt att testa men dom är som sagt skitsvåra att få på och ramlar av så fort hon viftar till med foten. Beställde hem bebisskorna med pärlplattor också. Dom sitter rätt bra faktiskt, men även om det inte direkt är en utesko så känns det ju ändå lite konstigt att ha på inne. Det är mer en "Jag sitter i vagen och ser fin ut"-"sko". 

Så nu får jag väl slå till på en bobux eller toffelhjalten toffel istället...  
    Ja Lia har sina på alltid, skönt o slippa bry sig om strumpor som bara trillar. Toffelhjälptens är toppen! Dom hade väl lite rea nu med?
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17