• h80

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Busbellan skrev 2011-01-19 14:19:54 följande:
    En tröja kanske, vet inte vilken storlek du vill ha riktigt, men de här är ju små
    Annars finns det ju växalådor
    www.luckylittleme.se/product.asp?product=4989...
    ja en sån till växalådan får det bli :)
  • h80

OT, men ni är ju många i tråden som har dagisbarn så jag frågar iallafall. A började inskolning på dagis förra veckan. Det gick bra när jag var där, tors o fredag var hon där själv o hon var lite fundersam men det gick bra. I måndags var hon lite ledsen när jag lämnade, men det gick snabbt över. I tisdags var hon hysteriskt ledsen när jag lämnade o hon hade varit ledsen under största delen av tiden som hon var där (3timmar), när jag hämtade kom hon springade o gråtande o skrek A GÅ HEEEEM. Idag har hon varit ledig o nu ikväll så nämde jag att imorgon är det dagisdag, hon blev jätteledsen o sa NEJNEJNEJ. Hur 17 gör vi nu Rynkar på näsan

• h80
    SmillaMilla skrev 2011-01-19 20:01:44 följande:
    Jag kan nog svara dig. Jobbar själv på dagis som föreståndare och skrev mitt examensarbete om inskolning

Och så har jag erfarenhet från mina egna barns inskolningar som har varit som natt och dag. Svea skriker oftas fortfarnade och hon har varit där i snart ett halv år. Men hon slutar skrika efter ett tag.

Alla barn reagerar på att börja på dagis, kommer det inte under inksolningen så kommer det senare (antons reaktion kom efter tre år). Det du nu skall göra är att vara hård på att detta är så det skall vara. Hon skall vara där och du är trygg med att lämna henne där, på samma sätt som du lämnar henne till sin pappa även om hon skulle skrika. Som personal vill jag att du som förälder lämnar över barnet snabbt, dra inte ut på det , utan var bestämd och gå. Sedan får du gärna ringa och fråga hur det går efter en liten stund. Men det är bara att stå på sig, gå dit regelbundet. Men ja det är tufft som mamma när barnen inte vill gå till dagis. Men det går över.

Lycka till och en stor kram!
    tack. lite svårt med regelbundenheten eftersom hon bara får gå 15timmar/vecka. (må-tis-tors). Dett hade varit mer ok om hon hade slutat gråta efter ett tag när jag hade gått, men det gjorde hon ju inte :(

det som gör att vi funderar lite extra är att jag är ju hemma med lillasyster, så egentligen behöver hon inte gå på dagis nu. Vi lät henne börja för hennes skulle, för att vi trodde att hon skulle tycka att det vqr roligt.  
  • h80
    Busbellan skrev 2011-01-19 20:06:04 följande:
    Du är hemma och föräldraledig va? Hur länge är det i så fall tills hon MÅSTE börja dagis?
    Kommer ni vara hemma med småsyskon ett bra tag till så hade jag nog funderat på att ha henne hemma.
    Hade nog gett det nån vecka till och se hur det gick, men gick det inte över eller blev bättre alls under den tiden så hade jag haft mitt barn hemma istället.
    Men det är ju jag det
    ja, jag är ju hemma. Hon måste inte börja förrän i oktober. Funderar starkt på att ha henne hemma istället. Men vill ge dagis en chans, för hennes skull. Vet bara inte hur jag det. 
    Hon har blivit jätteorolig av de här dagarna på dagis, vaknar på nätterna o gråter o pratar om dagis, när vi är hemma så kan jag inte lämna rummet utan att hon blir ledsen.............dagis skulle ju vara nått positivt för henne :( 
  • h80
    SmillaMilla skrev 2011-01-19 20:13:30 följande:
    aha, då förstår jag. Men om hon inte måste vara där så kan ni kanske vänta med dagis starten till höösten då hon kanske är mer mogen. Hur gamla är hon?
    hon fyllde 2 i oktober. Funderar på att ta några dagar nu o vara med på dagis o sen får hon sluta o så börja i höst igen. Vill ju inte att hpn ska ha nån negativ bild av dagis o det har hon nu
  • h80
    AnnaFreja skrev 2011-01-19 20:43:57 följande:
    Jag tycker det nästan alltid är svårt med de barn som är runt två år. Tycker att ni ska försöka några veckor till. Kanske kan du och lillasyster vara med på dagarna ett längre tag. Men självklart är det ni som föräldrar som avgör. Min kille var 1 år och 5 mån och då är det lättare för att de inte förstår lika mycket.
    Nu har vi funderat o pratat. Vi försöker lite till, men vi "backar o börjar om". Så jag o lillasyster är med o så är vi på dagis lite kortare stunder nu i början. Så får vi se, jag är med henne på dagis till hon lämnar oss.
  • h80
    Tjollabolla skrev 2011-01-19 20:49:35 följande:
    Vi hade oxå en jobbig inskolning med Milo. Inskolningen sköttes väldigt dåligt, 7 barn inskolades samtidigt och dom hade ingen speciell inskolningspedagog/barn. Det var sååå rörigt! Han slutade inte heller skrika efter att jag hade gått. Vi tog en veckas extra inskolning. Men han blev lääänge ledsen när jag skulle gå, ofta under dagen med. Det var skitjobbigt, men blev bättre efter några månader.
    Än idag är han inte överlycklig över dagis. Han tycker det är roligt där, det säger han varje dag, men han är HELST hemma med mig. Det känns som att alla andra barn bara springer in på dagis helt överlyckliga och aldrig vill hem, det är så det "ska" vara på något sätt verkar alla tycka.

Din tös är så liten, jag hade absolut tagit hem henne igen och gjort ett nytt försök i augusti.... Eller om du vill försöka så försök med inskolning i en vecka till och går det inte sen hade jag struntat i det...
    Här är A + 4 andra barn som skolas in (de 4 andra är precis runt året) de har ingen speciell personal/barn o dessutom så är 3 av de barnen som redan går där väldigt ledsna så det känns som om de itne har riktigt tid........vi provar o jag är med så får vi se om hon tycker att det är roligt.
    Nu ska jag inte kapa tråden mer Glad
  • h80
    SmillaMilla skrev 2011-01-19 21:02:03 följande:
    Men kan ni inte vänta tills de andra barnen är färdiginskolade, ett par veckor, och då när det är lugnt i huset köra igång med inskolningen?
    de andra är inskolade, eller vad man nu ska kalla det.......föräldrarna fick bara vara med de 3 första dagarna. Ska prata lite med personalen imorgon
  • h80
    Busbellan skrev 2011-01-19 21:44:59 följande:
    Fast just 3-dagars inskolning är jag väldigt positiv till! har bara hört nöjda personal och föräldrar bland de som provat det.
    Man är ju då heldagar från början och med barnet hela dessa dagar. Alltså är man med sitt barn mer tid på dagis än vid en 2-veckor inskolning samt att man får en chans att se hur alla delar i verksamheten fungerar.

Eftersom man är där så ång tid under dagen så bir det barnet som får bestämma när det är dags att lämna föräldern för lite små "utflykter" lär nog barnet våga göra medan föräldern sitter i soffan och väntar
    Men är dte bara tre dagar så är det såklart viktigt att det är 3 hela dagar
    hm, dag 1 var vi där 2 timmar o de andra 2 dagarna 2½ timme
  • h80
    Greksmurfen skrev 2011-01-19 21:42:26 följande:
    gör det=)...
    ge det en cahns å låt henne gå som sagt 15 timars=)..kan säga att maxen vaknade med mkt på näterna när han började , likaså blir det så om han haft paus från dagis å kommer dit igen. berror antagligen på att han bearbetar så mkt nya intryck undernatten.

just ja har gjort stor HKLÖÖ idag =P stooooooooor fyndant POP =).... dem ändrade priserna idag istället för imån P så ja fick försmak haha.....ja som inte skulle shoppa mer juh =P....
    byxorna kostade ju max 100kr typ=P (425ord)
    har tagit bild=P, blev till max: ett mjukissett, 3jeans, kalosonger 4st, å til melina en hel del i stl 74...men kort å gott mkt =P hahaha
    sen väntar mej post från ajabaja =p hämta ut den morn ...mums med molo=)
    redan nu?? måste kolla pop
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17