Inlägg från: Everlonn |Visa alla inlägg
  • Everlonn

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Busbellan skrev 2011-05-05 10:26:04 följande:
    Sliter mig lite från min uppgift i sex och samlevnad

Någon som har tips på vad jag kan skriva om hur man ska jobba med detta ämnet i förskolan
    Den mest naturliga är väl att många barn får syskon i dom åldrarna, får inte ett av barnen så får säkert en kompis en lillasyster/lillebror..och ta en åldersanpassad info utefter det..

Eller köra "Snippa-snopp-ploppeliplopp- vassego en lillasyster"  
    Mamma till N -95 och Bus -07
  • Everlonn
    Kristyr skrev 2011-05-05 10:41:15 följande:
    vad jag låter gnällig...Skrikandes

men jag är less på att inte en kunna önska sig typ ett par vita pop strumpor utan att de ska bli fel..

fel nr 1 är att det inte är pop (sitter bäst på mina barn fötter)
    fel nr 2 de blir inte vita utan vita med prickar eller nått sånt..

vissa saker har man anledningar till varför man vill ha nått av en viss speciell sort...

näe supergnäll jag men måste måste för att bli trevligare igen...Drömmer
    Säger bara Griströjan! Sen får du gnälla vidare om vita strumpor

• Everlonn

Behöver jag säga mer? Present från svärmor förstås Öronen fladdrade med Hua hua
  • Everlonn
    Busbellan skrev 2011-05-05 10:53:06 följande:
    Tack för tipset, det där med att många får syskon kan jag få med på ett hörn
    Men hur ger man den där åldersanpassade informationen utöver genom olika böcker
    Barbie och Ken? 

Barn greppar inte riktigt den fysiska sidan av sex i den åldern men de brukar vara helt på det klara med kärlek Så när en mamma och en pappa är kära och sover tillsammans så blir det IBLAND en bäbis För Mamman och pappan ville så gärna ha en bäbis tillsammans Baby

Viktigt att poängtera att det bara funkar för vuxna Tänk diskussioner efter de haft kamrater som sover över annars  

Sen kan man ta skillnaden på pojkar och flickor i en separat diskussion..och kanske ta upp det här med rätten till sin kropp och att man har rätt att säga nej om nåt är obehagligt/läskigt..viktigt för barn att veta även om man skyggar för om dom skulle behöva den kunskapen :-/

Och nu måste jag hämta Bus! Bollar gärna vidare ideer senare  
  • Everlonn
    OsynligtSmåkryp skrev 2011-05-05 11:06:12 följande:
    *ASG* Den älskade griströjan! Skrattande Kräks
    *klassiker*

NU är den kul som avskräckande exempel men när den kom hem oj oj ojKräks 
  • Everlonn
    Busbellan skrev 2011-05-05 11:06:08 följande:
    Tack för tipsen, det uppskattas verkligen!
    Det där med att vara tydlig med att snoppen/snippan är barnets egen och att de själva bestämmer över den var det första jag kom att tänka på så det är redan nerskrivet.

Hmm, i en av de böcker för små barn jag har hemma står klart och tydligt att pappan stoppar in sin snopp i mammans snippa, den har jag dock gömt för ella
    Jag hade nog knutit in lite genus med..avskyr *hen* Kräks då jag anser att barn ska få vara individer, inte könlösa Obestämd 
    Men genus ur perspektivet fördomar och individuallitet Alla får vara som dom vill oavsett samhällets/gruppens "rätt eller fel" Man är inte könet först och individen sen utan tvärtom Hänger du med i flummet?
  • Everlonn
    Everlonn skrev 2011-05-05 11:31:22 följande:
    Jag hade nog knutit in lite genus med..avskyr *hen* Kräks då jag anser att barn ska få vara individer, inte könlösa Obestämd 
    Men genus ur perspektivet fördomar och individuallitet Alla får vara som dom vill oavsett samhällets/gruppens "rätt eller fel" Man är inte könet först och individen sen utan tvärtom Hänger du med i flummet?
    Man kan ju sätta på pojkdockan en kjol tex..men inte bara ha en docka utan flera som inte är a-typiska och se vad gruppen av barn säger, svara och förklara på ett pedagogiskt och individanpassat sätt Men många motfrågor om hur barnen uppfattar saken och många varför.."Varför ska Nisse inte ha kjol? För att han blir kall om rumpan då? Vet ni varför? Eller får Nisse ha vad han vill på sig?" osv Och kanske en tjejdocka i polisuniform med liknande frågeställninger..bara för att spela på just våra könsroller och hur lite de igentligen betyder..
  • Everlonn
    Busbellan skrev 2011-05-05 11:53:17 följande:
    Tack för alla tips Everlonn!
    Genus kan jag nog väva in, det är sånt som brukar uppskattas
    Tycker sånt här är intressant och kul

Hoppas på bra betyg på din uppgift!  
  • Everlonn
    solouniko skrev 2011-05-06 16:58:51 följande:
    Tack tack Vad tycker ni hon ser ut att heta? Fasen vad svårt det är!
    Tycker hon ser ut som en Sofia jagDrömmer Kanske en Mona
  • Everlonn
    solouniko skrev 2011-05-06 18:56:58 följande:
    Tack för era förslag Jag gillar typ alla era Busbellan och Dunis Men så ska man ju vara överrens också, typiskt

Ja Butte framförallt frisyren Haha rejäla frillor där alltså! Milla hade inte alls sådär mycket hår Både jag och Milla heter Sofia i andranamn faktiskt
    Då passar det ju jättebra

I vår släkt heter alla första döttrar karinObestämd 
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17