Busbellan skrev 2011-02-28 20:28:44 följande:
Nu blir jag helt OT men jag måste bara höra hur ni skulle tolka denna texten om den ens går att tolka på mer än ett sätt för mig är den tydlig i alla fall.
Rektorn för Augusts fritids (inte samma som för särskolan) verkar inte så positiv till att A ska vara där i sommar en hel del trots att jag inte ska jobba. Jag har ett nästan 3 mån långt sommarlov, vilket A absolut inte orkar med, det räcker med nån vecka av brutna rutiner för att det ska blir kaos för honom och han mår inte bra. Så jag vill ju att han ska få vara på fritids alla veckor utom de 4-5 veckor nånting för det är vad han behöver. Har nu letat i alla dokument vi har från skolan, ibland kan man ha nytta av dem

och hittade detta i skolverkets allmäna råd för fritidshem. Visst borde det betyda att han har rätt att vara där om det det bästa för honom?
Riksdag och regering har vid ett flertal tillfällen betonat att förskoleverksamhet
och skolbarnsomsorg har ett särskilt ansvar för barn i behov av särskilt
stöd. Kommunen är skyldig att anvisa dessa barn en plats i förskola eller fritidshem
utifrån barnets eget behov, oavsett vårdnadshavarens sysselsättning.
Jag tycker du tolkar det rätt

Vet att Niclas fick extra tid på dagis fast jag var hemma för han behövde det..innan diagnosen!

Det var efter 3-årskollen

han var inte stilla i en sekund inne på bvc så de frågade om vi ville/behövde extra timmar på dagis