Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-07-16 01:02:20 följande:
    Förresten! Jag har blivit helt GALET kissenödig. Var det i början med men sen lugnade det sig och jag blev relativt normal igen, men nu måste jag gå upp MINST fyra gånger på natten för att kissa och oftast är det kanske 6-7 gånger. Antar att det är för att barnet blir större och det börjar trycka på blåsan nu?
    Hej!

Tror inte att jag skrivit något i den här tråden, men väntar också en liten i December och har läst lite i den här tråden på sistone!

Jag behöver också springa upp och kissa flera gånger varje natt, minst var tredje timme brukar det bli, oftast varannan. Jag tänkte också att det beror på att blåsan får mindre plats när bebisen får mer och det gör det säkert också. Men jag har också läst att barnet i veckan 15-16 någonting ligger i 300 ml fostervatten och barnet kissar i det var 45:e minut. När bebisen kissat måste vattnet bytas ut (och mängden fostervatten ökar såklart allt eftersom). Om kroppen ska byta ut fostervatten tar jag för givet att vi måste kissa ut det förr eller senare!

Läste också att anledningen till att många blir hungrigare i den här perioden är att bebisen börjar samla på sig fett. Jag måste äta varannan timme nu, förut var det för att jag blev illamående annars. Nu blir jag hungrig så att det känns som att jag ska dö om jag inte får i mig något på en gång...

• Stefanie
    Momalicious skrev 2010-07-18 13:32:03 följande:
    Jag befarar att jag fått njurbäckeninflammation. På hö sida. Har ont på hö sida på baksidan som strålar både upp och ner, känns som jag har spräckt en äggstock/äggledare och det svider lite när jag kissar. Sån skit! Har dock ingen feber men efter allt jag läst så behöver man inte ha det alternativt så kan det komma efter ett tag.

Gör verkligen dödenont. Blä. Får väl ringa BM imorgon! :(

2 barnsmamma: ska kolla!
    Hej!

Jag har urinvägsinfektion nu. Det började med att jag hade ont i området där njurarna sitter just på höger sida. Några dagar senare hade jag blod i urinen. När jag kissade sved det lite, men värst var att jag fick som en kramp i livmodern när jag tömde blåsan. 

Fick åka in och lämna urinprov och fick svar en hela vecka efteråt. Under tiden drack jag så mycket jag kunde, mycket citronvatten och då försvann blodet i urinen och det kändes lite bättre.  Nu äter jag tabletter, 3 om dagen i en vecka. Jag är fortfarande orolig över att det ska ha klättrat uppåt men knaprar mina piller och får väl se hur det känns när kuren är slut.

Helt enkelt; Det är mycket möjligt att det är just en urinvägsinfektion och inget värre. 

Urinvägsinfektion vid graviditet kan kännas annorlunda än när man inte är gravid, för mig gör det det. Det ska heller inte vara farligt för barnet, MEN eftersom att det kan orsaka sammandragningar vilket det gjort på mig behandlar man alltid under graviditet till skillnad från när man inte är gravid. Om man är långt gången kan det till och med så bli att förlossningen sätter igång tidigare.

Det är vad jag har lärt mig senaste veckorna!

• Stefanie
    Emelle skrev 2010-07-20 21:15:14 följande:
    Vi har varit och kollat och dragit på vagnar idag och har bestömt oss för en Brio Sing nu garanterat. Crescent Divan känns ionte alls lika stabil och Brio Go tar dom inte hem i vår stad.
    Vi vill ju ha svart m. svart chasi och den kombinationen gick givetrvis inte att få så vi väntar lite för i September släpper Brio fler färgkombinationer och då kanske vi hittar en som vi kan tänka oss med det svarta chassit. Annars kör vi svart med orginal chassi.
    Dom får hem dom på mindre än en vecka så det känns lugnt!
    men skönt att ha bestämt sig och att vi är helt överens!
    Nej, nu hoppar jag in i tråden igen! Skrev nog något i början, men har bara läst på sistone...

Jag är också inne på en Brio Sing men har inte provkört än. Vet du när i september de nya färgerna kommer?
    Jag är beräknad till 23-29 december nu, men får veta mer exakt efter ultraljud nästa vecka. Man jag vill hinna få vagnen en månad innan eller så, att den lilla sparkaren kommer ut några veckor tidigt känns inte omöjligt med tanke på att mamma fött tidigt flera gånger. 

Jag måste ha världens bästa barnmorska förresten. Hon har varit på semester i några veckor och idag när hon började jobba igen ringde hon och undrade hur allt var med mig bara sådär! Det känns skönt måste jag säga! 
  • Stefanie

Vi vill inte veta vilket kön det är men jag gjorde testet SaraKlippan postade och fick 4 på pojke och 14 på flicka. Undrar om det stämmer! Folk gissar på tjej hittills, men jag vågar inte tro någonting...

• Stefanie

När jag vaknade i morse rullade jag över på rygg och såg då hur livmodern som verkade var mitt i en sammandragning dragit ihop sig till en hård kula i samma storlek som en mindra honungsmelon, men på HÖGER sida av magen. Såg jättelustigt ut!
    Så tråkigt när man är ensam när sånt händer, hade velat ha sambon hemma och skratta med. 

Han är förresten lite ledsen för att han aldrig lyckas känna när bebisen sparkar. Jag känner ofta nu, men det känns inte så tydligt på utsidan och han lyckas inte tajma. Men igår fick jag tipset om att lägga en fjärrkontroll eller något på magen så syns det i alla fall när det sparkas!
    Känner ni tydligt på utsidan? 

• Stefanie
    Karttikeya skrev 2010-07-30 10:34:09 följande:

Nu har vi sett vår lilla säl! Allt såg fint ut, men vi ska komma tillbaka den 3e eftersom bebis inte ville ändra läge, så ryggraden skymde sikten för hjärtat. Men det hon såg var jättefint, så det är väl bara för att BM ska få en ordentligt titt på hjärtat. Bebis låg och fäktade med armarna och ville bestämt INTE ändra läge så att BM skulle få se bättre.. Anar att det är en lika envis individ som sina föräldrar.. ^^ Nytt BF är 28e december Skrattande

Bjuder på en liten bild. Blev ganska dåliga bilder, först i slutet kom BM på att fråga om vi ville ha bilder, haha.. Men vi kan ju hoppas på bättre på tisdag Glad

Jag läser tråden varje dag men är dålig på att skriva....

Jag var på Ultraljud i tisdag och blev också flyttade till 28 december! 
  • Stefanie
    Karttikeya skrev 2010-07-30 19:56:24 följande:
    Coolt. Då får vi se vem som klämmer ut barnet först ^^
    Jag är orolig över att det kan bli jag. Har haft tidiga sammandragningar och åkte efter mycket om och men in till akuten igår. Blev inlagd för observation och kom hem i eftermiddags. 
    Jag har haft en urinvägsinfektion och ätit medicin. Nu har de tagit en massa prover som vi får svar på nästa vecka men jag har blivit ordinerad sängläge och är sjukskriven i två veckor. Förmodligen förlängs sjukskrivningen...

Jag var livrädd igår. Trodde att de skulle titta på mig och säga "Nej, men det här är ju ingenting! Helt normalt! Ni har slösat bort er tid som suttit här och köat i onödan" men så blev det ju inte...
    Nu är det bara att ligga här hemma och hoppas på att livmodertappen håller sig stängd och att bebisen fortsätter att m bra trots alla kraftiga sammandragningar som inte slutar hur mycket jag än vilar....

• Stefanie
    MFJG skrev 2010-08-01 19:18:46 följande:
    Hur vet man att sammandragningarna inte påverkar tappen? Jag kommer inte riktigt ihåg om jag hade såhär mycket sist och om jag hade denna värken i ryggen..
    Man måste känna på tappen, men det ska du INTE göra själv. 

Prata med din barnmorska om sammandragningarna och säg att du gärna skulle vilja att man kollar att du inte öppnat dig. Du kan nog behöva be om det.

Om sammandragningarna är många, gör ont eller inte avtar vid vila kommer du säkert att få lämna urinprov så att de kan kolla att du inte har en urinvägsinfektion vilket verkar vara en av de vanligaste orsakerna till prematura sammandragningar (för tidiga).

Om tappen ser bra ut med sammandragningarna fortsätter och är intensiva utan förklaring kan man behöva kolla igen efter ett tag, för tappen kan tydligen ändras snabbt.

Jag ligger nu hemma i sängläge efter att ha tillbringat en natt på sjukhus under observation pga just prematura sammandragningar. Jag har haft en urinvägsinfektion och vi hoppas lite på att det är den som inte läkte ut av medicinen för att få en förklaring till alla sammandragningar jag har nu trots att jag ligger och vilar och inte anstränger mig det minsta. Får se i början av veckan. 
  • Stefanie
    MFJG skrev 2010-08-02 09:09:16 följande:
    Moma - Krya på dig! Säm bort dig! Bädda ner dig, känn dig ynklig och tyck synd! Det får man lov!!

Jag ska till läkaren om 2 tim pga sd. Haft regelbundna hela morgonen + molvärk i rygg o diarré (sorry för info)..Hoppas allt är ok.. 
    Usch, hoppas att det går bra och att su slipper bli inlagd, det var verkligen ingen rolig natt, har aldrig varit så orolig...

Det är svårt det där med diarré. Sammandragningar kan sätta igång magen eftersom att tarmarna blir störda men det kan också vara så att diarré kan sätta igång sammandragningar. Är man dålig i magen, är förstoppad eller luftig är det tydligen inte alls ovanligt att sammandragningar drar igång.
    När jag hade min värsta attack med sammandragningar i lördags fick jag också diarré till följd av sammandragningarna, det var hemskt. Till slut visste man liksom inte vilka kramper som orsakades av vad.
    (Brukar inte gilla att prata om magproblem, men nu känns det mer som ett graviditetsproblem och helt plötsligt känns det mer okej. Underligt egentligen.) 

Du får berätta hur det gick när du vet mer. 
  • Stefanie
    ludicrous skrev 2010-08-02 10:50:55 följande:

Fick också ta en tur in till sjukhuset igår.. Började få sammandragningar runt tolv, regelbunda, och täta för att vara sammandragningar, var 10de- 15de minut, minst. Vid 15.40 tog jag två panodil som inte hjälpte mkt, så jag ringde o dom ville ha in mig. Fick sitta o vänta typ två timmar, wiiee.. Dom tog lite prover o så, sen kollade dom lite ultraljud o så. Nu var det ju inget UL så vi såg inte så mkt. Men det dumma e att hon verkligen säger "ja, i v 18 brukar man inte kunna känna av sammandragningar, det kommer först i v 22 som vi har ett namn på, så det kanske inte är sammandragningar utan ligamenten." Ursäkta? Man SER sammandragningarna, och jag sa att det är verkligen sammandragningar, jag vet för jag har haft det förut, magen blir en stenhård boll och det bara suger i hela magen.  "jaa alla e ju inte som skolboken såklart.." ååååå!!!

Men men dom skulle skicka någon odling, trots att jag lämnade in en på MVC i torsdags. Skitsamma, om dom inte lyssnar får det väl va då..

Drömde i natt att vi klart och tydligt såg på UL att det var en pojk vi skulle få. Ska på UL i morgon men har inga planer på att se vad det blir.

Usch. Nattsjuksköterskan på avdelningen sa också en sån där massa dumma saker som bara gjorde mig arg.

Först sade hon att det var normalt med sammandragningar tidigt för att livmodern tränar sig inför förlossningen. Då kunde jag inte förstå varför min barnmorska, sjuksköterskan på sjukvårdsrådgivningen, läkarna och alla andra jag träffat för det första sagt åt mig att åka in till akuten och för det andra lade in mig för bevakning.

När jag var uppe på natten för att jag hade så mycket sammandragningar som aldrig slutade och frågade om det fanns något överhuvudtaget jag kunde göra för att lugna dem ville hon känna på magen. Hon gick med mig till sängen och kände på magen och sade
    "Den är ju inte alls hård!"
    Det tyckte inte jag var så konstigt för just då hade en sammandragning släppt.
    Sedan sade hon
    "Skulle det hända något går det ju inte att stoppa när det är så tidigt i graviditeten"
    Vilket i och för sig är sant men varför säger man det till en gravid tjej som är orolig så hon kunde dö?!
    Hon lät som att hon trodde att jag hade fejkat mina sammandragningar och trodde också att det var foglossningen som satt igång. Jag känner av foglossning också, men som du skrev, när magen krampar och DET SYNS att man har sammandragningar är det inte så svårt att skilja en sammandragning från foglossning...

Som tur är var dagsjuksköterskan och läkarna så mycket trevligare. Tröstande, omtänksamma, lyssnande...

Svar på tråden December Bebis 2010 :)