ludicrous skrev 2010-08-02 10:50:55 följande:
Fick också ta en tur in till sjukhuset igår.. Började få sammandragningar runt tolv, regelbunda, och täta för att vara sammandragningar, var 10de- 15de minut, minst. Vid 15.40 tog jag två panodil som inte hjälpte mkt, så jag ringde o dom ville ha in mig. Fick sitta o vänta typ två timmar, wiiee.. Dom tog lite prover o så, sen kollade dom lite ultraljud o så. Nu var det ju inget UL så vi såg inte så mkt. Men det dumma e att hon verkligen säger "ja, i v 18 brukar man inte kunna känna av sammandragningar, det kommer först i v 22 som vi har ett namn på, så det kanske inte är sammandragningar utan ligamenten." Ursäkta? Man SER sammandragningarna, och jag sa att det är verkligen sammandragningar, jag vet för jag har haft det förut, magen blir en stenhård boll och det bara suger i hela magen. "jaa alla e ju inte som skolboken såklart.." ååååå!!!
Men men dom skulle skicka någon odling, trots att jag lämnade in en på MVC i torsdags. Skitsamma, om dom inte lyssnar får det väl va då..
Drömde i natt att vi klart och tydligt såg på UL att det var en pojk vi skulle få. Ska på UL i morgon men har inga planer på att se vad det blir.
Usch. Nattsjuksköterskan på avdelningen sa också en sån där massa dumma saker som bara gjorde mig arg.
Först sade hon att det var normalt med sammandragningar tidigt för att livmodern tränar sig inför förlossningen. Då kunde jag inte förstå varför min barnmorska, sjuksköterskan på sjukvårdsrådgivningen, läkarna och alla andra jag träffat för det första sagt åt mig att åka in till akuten och för det andra lade in mig för bevakning.
När jag var uppe på natten för att jag hade så mycket sammandragningar som aldrig slutade och frågade om det fanns något överhuvudtaget jag kunde göra för att lugna dem ville hon känna på magen. Hon gick med mig till sängen och kände på magen och sade
"Den är ju inte alls hård!"
Det tyckte inte jag var så konstigt för just då hade en sammandragning släppt.
Sedan sade hon
"Skulle det hända något går det ju inte att stoppa när det är så tidigt i graviditeten"
Vilket i och för sig är sant men varför säger man det till en gravid tjej som är orolig så hon kunde dö?!
Hon lät som att hon trodde att jag hade fejkat mina sammandragningar och trodde också att det var foglossningen som satt igång. Jag känner av foglossning också, men som du skrev, när magen krampar och DET SYNS att man har sammandragningar är det inte så svårt att skilja en sammandragning från foglossning...
Som tur är var dagsjuksköterskan och läkarna så mycket trevligare. Tröstande, omtänksamma, lyssnande...