Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Vi ska åka iväg och provköra. Men jag tänker nog åka iväg och provköra själv först, peka ut de jag gillar bäst och så får väl han säga sitt sedan.

Han är så jäkla motsträvig bara. Jag vet att det mest handlar om pengar för honom nu egentligen, han är nojjig för vår ekonomi framöver och därför skjuter han upp allt som har med pengar att göra. När jag förklarade att det börjar bli dags att beställa en vagn snart säger han "Redan!?" och tycker att vi ska köpa en begagnad.
    Om vi hittar en vi vill ha som finns begagnad kan jag tänka mig det, men helst vill jag ha en ny. Och även om det blir en begagnad så kan vi ju inte vänta med det till december, då kanske det inte finns någon vi vill ha till salu. Jag vägrar köpa en vagn som inte uppfyller mina krav. Och om det nu är pengar han nojjar för så vet jag att det finns en massa mormödrar och farmödrar som gärna bidrar lite...

Om han nu ska tycka en massa kanske det är dags för honom att börja kolla upp lite fakta kan jag tycka.

Tack för era svar, skönt att få skriva av sig lite. Ska reda ut det där med honom sen, när jag hunnit lugna ner mig lite. Gravidhormoner är ju inte att leka med!

• Stefanie

Lillkillen:
    Tack för styrkekramar och förståelse...

Jag gillar den här tråden mer och mer. Jag har inga andra i närheten av mig som är gravida just nu och då känns det så skönt att titta in här och läsa hur ni har det och kunna skriva av sig lite. Här är det liksom ingen som tröttnar på att läsa om graviditetetsnörderi.

Jag berättade förresten för sa,mbon om vad ni skrivit i tråden om svängbara hjul. Att problemet med backarna inte existerar och att hjulen är låsbara (vilket jag sagt till honom tidigare). Först då förstod jag varför han fått för sig det.

"Men då är det bara framhjulen som är låsbara?"

Puckot. Mitt ganska söta pucko, men ändå. Jag kommer att vinna vagnfajten, jag känner på mig det.

• Stefanie
    Småstadsbönan skrev 2010-08-15 23:19:31 följande:
    HA HA HA det är inte lätt att vara av det manliga könet i bland
    Nej, det kan inte vara det! 
  • Stefanie
    Emelle skrev 2010-08-16 09:27:19 följande:
    Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn! Hjärta
    ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
    Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
    Lycka till nu och sätt fart med kortet. Du kommer inte fatta hur du kunde klara dig utan när du väl har det. Även att man verkligen gjorde det utan problem tidigare...
    Jessika82 skrev 2010-08-16 05:02:12 följande:
    Hej på er. Är snart på väg till jobbet. Känns lite jobbigt att börja igen efter 4veckors ledigt.... Klockan är 5 på morgonen och jag har inte sovit bra... Först levde bebisen rövare i magen (det var mysigt) sen när man väl somna så vaknade man stup i kvarten... Hoppas alla har det bra. Kram från mig
    Blääää, jag börjar på Torsdag. Fattar INTE hur jag ska orka jobba!!
    Ska skicka in mina papper om HP så fort jag får mitt moderskapsintyg i veckan!

Stefanie- Jag tog med min sambo till en barnvagns affär och så fick han välja på tre vagnar jag valt ut. Brio Go, Brio Sing och Crescent Diva.
    Vi valde gemensamt Singen, men jag lovar att det är lättare att få som man vill om du har vagnarna framför er!! Lycka till
    Brio go och brio sing står också högst på min lista just nu. Vi ska nog komma överens på nå vis! Alla andra verkar ju göra det till slut.
  • Stefanie

Åh, vad dumt. Jag hittade för ett tag sedan en superbra artikel om hur föräldrapengen fungerar. Jag har inte fattat ett dugg när jag försökt att läsa på försäkringskassans sidor, men den här artikeln gjorde det tydligt.

Nu hittar jag inte länken, kan vara så att de ligger på bår stationära dator. Jag ska nog plocka fram den och se om länken är sparad där.

Men en sak som jag kommer ihåg var något om att om man tar ut föräldrapeng på helgen (lör-sön) måste man även ta ut fredagen innan och måndagen efter (eller om det var bara en av dagarna). Det betyder att man inte kan göra så att tillexempel mamman tar ut veckorna och pappan tar ut på helgen för att få lite extra pengar utan det måste i sånt fall vara samma förälder som tar helgdagarna som tar dagen innan eller efter eller dagarna kring helgen.

Om jag hittar artikeln ska jag lägga upp den här! 

• Stefanie
    Jessika82 skrev 2010-08-16 20:55:46 följande:
    Har nu jobbat första dagen ..... fick samandragnigar efter ca halva dagen ... var tvungen att vara låst på en arbetstation resten av dagen för att orka med ... jobbar på volvo pv och monterar bilar. fick även reda på att det var beordrad övertid på lördag.....
    Usch, det låter inte kul alls.

Jag är så glad över att jag lyckats ordna det så att det blir distansplugg hela hösten. Ekonomiskt sett blir det jobbigt men jag hade aldrig klarat av ens ett halvtidsjobb just nu.

Jag kom precis på något jag glömt hela sommaren. Jag fick i uppdrag att skriva en artikel till en tidning med deadline 17 juli. Det är en månad sen och först nu slår det mig. Det är andra gången jag gör bort mig med den tidningen. Ingen har skällt på mig eller ens sagt något vilket gör att jag känner mig ännu dummare. Folk har nog pratat om det i min frånvaro och stämplat mig som opålitlig och jag tror inte att jag kommer att kunna rädda det. Usch och fy.

Det är mycket som försvinner ur minnet nu, har ni märkt av det? Jag glömmer allt möjligt och är otroligt disträ. Jag glömmer ingredienser när jag bakar, att ta med mig busskortet till bussen, att ringa viktiga samtal, att jag skulle vara på en uppstartsträff för distanskursen i kväll kom jag på en kvart innan bussen gick.
    En sak när det är oviktiga saker men den där artikeln ger mig magknip nu när jag kommit på det...

• Stefanie
    Momalicious skrev 2010-08-17 06:32:26 följande:
    God morgon tjejer!

Var på såndär handledarkurs igår, och det var tråkigt och alldeles för utdraget. Förstår inte ens varför eleven ska vara med, det är ju för HANDLEDAREN. Totalt onödigt, men nu är det överstökat i alla fall :)

Är helt död, kom hem vid 22.30 igår och sen bums i säng, men kunde inte somna förrän 00.30. Sen glömde sambon stänga av sitt alarm på mobilen (som låg i vardagsrummet långt från sovrummet) i morse så det stod och tjöt i ett par minuter när han var ute i bilen och hämtade något, så jag var sådär måttligt glad när han kom in igen. Kunde inte somna om heller så nu sitter jag här och är vaken alldeles för tidigt och har hosta.

Ska ta bussen om lite mer om än timme för jag ska till arbetsförmedlingen för att gå på ett alldeles totalt onödigt infomöte. Kan ju ge ett exempel på varför jag vill ha körkort.
    Bussen från oss går 08.00 och är framme på en hållplats där jag ska byta buss 08.20. Sen får jag vänta i 40 (!) minuter (43 om vi ska vara petiga) innan nästa buss kommer. Så för att jag ska hinna in till arbetsförmedlingen till klockan 10 så måste jag åka klockan 8. Det är en resa som tar en halvtimme med bil dessutom, så RÄTT onödigt.

BLÄ, ursäkta mig, men jag blir så sur på hur obra allt funkar.  
    Jag var också på ett helt och hållet onödigt infomöte på arbetsförmedlingen i morse. Jättekul när man är trött, gravid och förkyld.

Det kändes helt värdelöst att sitta där bland en massa nittonåringar som faktiskt på riktigt söker jobb och behöver informationen när jag bara är där för att försäkringskassan säger att jag måste vara inskriven där om jag ska få mammapeng baserad på min gamla lön. 

Kände mig som en tant med tjock mage, arbetslivserfarenhet och KRYCKOR till råga på allt. Jag prövar i några dagar nu för att se om det gör mindre ont att gå med dem. Svårt att säga än så länge...

Om du var på samma möte som jag så vet du ju vem jag var, gick inte att blanda ihop mig med någon annan. Men jag såg ingen annan gravid så du går nog någon annastans!

Det värsta är att om jag måste gå på ett planeringsmöte på torsdag och lägg upp en plan för hur jag ska söka jobb. Ingen skulle ju anställa någon i mitt skick oavsett om jag var den sista överlevande läkaren på jorden.
    MEN om jag får tag på försäkringskassan i morgon och kan få bekräftat att jag inte behöver gå nu när jag börjar plugga så slipper jag mötet, håller tummarna för det.
  • Stefanie
    Smurfen83 skrev 2010-08-17 09:02:03 följande:

ja har inte varit här på ett bra tag å har missat över 100 sidor...
    Ni har varit mycket aktiva tjejer Skrattande
    Ja kan ju iallafall berätta att den lill* i magen sparkar...
    I förrgår så hade ja lagt mobilen på magen när ja låg å kolla på tv! Men den lill* sparkade så, så att mobilen ramlade ner =)
    Å sambon låg också å kollade på min magen å han började asgarva! Han tyckte de va super kul...
    Han kom fram till mig la handen på magen men ni kan ju bara gissa vad som hände.... JO Bebis slutade DIREKT! Ja började asgarva!!! Skrattande
    Sen när vi la oss igår så frågade ja om han skulle känna...
    Hans svar va (först) NEJ ja har gett upp... Bebisen blir ju lugn så fort ja lägger handen på magen!
    Självklart kunde ja inte hålla mig för skratt å då satte de fart i magen igen!

Nej nu ska ja ta mig ett varmt bad sen blir de å diska... Efter de blir de nog att springa hem till svärmor å kolla på Livet på BB.... Ja missade de förra veckan men hon va klok å spelade in de =oD

En en underbar dag Hjärta
    Glöm inte att kolla in min Blogg smurfen83.bloggplatsen.se/

Det där känner jag igen. Min sambo har haft turen att känna några gånger, men nästan alltid när han lägger på handen slutar bebis sparka oavsett hur vild den varit innan.
    Igår kväll när jag lagt mig var det ett himla liv i magen, blev nästan för mycket, då bad jag sambon lägga handen på magen och när han gjorde det slutade liten direkt!

Våra killar kanske blir världens bästa nattare sedan när bebisarna inte vill somna!
  • Stefanie

Angående avloppen:

Det finns något som heter kaustiksoda (mr muscle) som man använder för avloppsrensning. Häller i, låter stå, sköjler ur. Det finns flera sådana varianter i mataffärerna, gå och kolla i städhyllorna så hittar du nog något som funkar! 

• Stefanie
    Momalicious skrev 2010-08-17 18:04:27 följande:
    Stefanie: nej tyvärr, jag var enda tjockisen där idag. Kände mig också gammal när alla var yngre än mig och ingen ens sommarjobbat innan i princip.

Nu har jag så ont så jag vill gråta. Ryggen värker, livmodern är helt hård och öm och det känns som ligamenten har slitits av. Det sticker och hugger. Ont i fötter och ben. Är verkligen nära att gråta.

Och det känns INTE bra att livmodern varit hård i typ en halvtimme minst? Kan det vara farligt? :'(
     Om jag var du skulle jag se till att ligga stilla ikväll. Res dig upp om du måste gå på toaletten, men ligg så mycket som möjligt. Skulle det inte bli bättre ringer du sjukvårdsrådgivningen och hör vad de säger. Det ska bli bättre vid vila, blir det inte det kan det vara bra att åka in och kolla.

Det är lite olika bud kring sammandragningar. Det är normalt att livmodern tränar sig när man kommit en bit efter vecka 20, men det ska inte vara smärtsamt och det ska bli bättre vid vila.

Jag blir inte bättre vid vila men har varit inne på sjukhus och blivit kollade på alla möjliga sätt och de hittar inget fel, allt ser bra ut, bebis mår bra. Men jag måste ändå göra vad som går för att det inte ska bli värre och därför ligger jag i soffan mest hela dagarna nu...

Svar på tråden December Bebis 2010 :)