Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-08-17 18:04:27 följande:
    Stefanie: nej tyvärr, jag var enda tjockisen där idag. Kände mig också gammal när alla var yngre än mig och ingen ens sommarjobbat innan i princip.

Nu har jag så ont så jag vill gråta. Ryggen värker, livmodern är helt hård och öm och det känns som ligamenten har slitits av. Det sticker och hugger. Ont i fötter och ben. Är verkligen nära att gråta.

Och det känns INTE bra att livmodern varit hård i typ en halvtimme minst? Kan det vara farligt? :'(
    Det du kan göra förutom att vila är att ta två alvedon. Det kan lugna lite grand och lugna smärtan. En varm vetekudde är ett annat tips. Jag har märkt att mina sammandragningar blir värre om jag ligger platt på rygg, så jag försöker att hålla mig halvt sittandes eller liggandes på sida med en kudde under magen.
  • Stefanie
    Momalicious skrev 2010-08-17 19:24:35 följande:
    Tack för dina ord.
    När jag låg på rygg var det som värst. Sen åt jag middag och då lugnade sig lite, nu är jag hård men inte lika hård och det gör mindre ont där med. Så det är skönt. Blev riktigt rädd där. Nu har jag bara ont i resten av kroppen

Men, jag har säkert blivit överansträngd idag så jag får vila och imorgon ska jag göra absolut ingenting vilket ska bli skönt! Nu vet jag i alla fall att jag inte klarar av att ränna runt på stan hela dagen. Eller jag ränner inte, jag vaggar, men ändå. Kände att jag inte orkade då också och det är tydligt att jag inte gjorde det heller.
    Det där är det svåra. Först kände jag mig inte trött förrän efteråt. Nu har jag börjat känna att det blir jobbigt redan efter en kort stund. 

Jag har som princip att sätta mig på så många bänkar som möjligt. Tar man många pauser, hela tiden, så kan det fungera bättre.

Vad skönt att det lugnade sig lite! Resten av kroppen behöver man ju i alla fall inte bli orolig för, även om det inte är kul att ha ont... 
  • Stefanie
    delifi2 skrev 2010-08-17 20:39:24 följande:
    Luktar illa från vasken i köket...
    Du ska inte hålla på med sånt när du är gravid, låt din karl ta hand om det, inte bra för bebisen när man andas in det. Eller du kan ta lite och snabbt gå ut från rummet
    Om man häller medel i avloppet kan man lägg en tidning av vasken så håller sig ångorna undan, om det blir så man måste göra det själv alltså. Men ja, det är bra att låta andra göra sånt där om man kan, det har du rätt i!
  • Stefanie
    TvåBlir3 skrev 2010-08-18 20:30:27 följande:
    Hej allihopa! Undrar en sak, det här med att det är olika från person till person om vad man gör hos sin barnmorskan, läste här i inlägget som Ondar skrivit, att du ska lyssna på bebisens hjärtslag. RIktigt kul :) Jag har inte hört om något sånt "erbjudande" hos min barnmorska. Är det olika beroende på om man tidigare varit gravid, eller är det någonting man måste begära för att få ta reda på? :S Är lite lost här. Det är bara en av sakerna jag kan komma på just nu som skiljer sig från person till person. Tacksam för svar :)
    Vad jag har förstått och fått höra så är det något barnmorskan gör utan att du behöver be om det. Inte vid första besöket kanske, men andra hälften av graviditeten. Jag har för mig att det står i mina papper att det är hjärtslagslyssning nästa besök!

Men kanske någon annan som har lite mer erfarenhet än jag vet bättre? 
  • Stefanie
    Karttikeya skrev 2010-08-19 11:37:08 följande:

"God" morgon.

På klagohumör idag. Mår inte bättre än igår, lika snorig, lika ont i bihålorna. = BLÄ.

Har dessutom plågats av hemska drömmar de senaste nätterna. Drömmer om att min karl plötsligt säger att han känner sig för bunden och att han inte vill detta längre, varpå han lämnar mig. Så vaknar jag gråtande och han undrar såklart vad det är och då får jag den där försäkran om att det ALDRIG skulle ske och det vet jag såklart, det är bara mitt huvud som spelar mig spratt. Han är så himla fin och min värsta mardröm är att han inte vill ha mig längre. Men behöver min hjärna hitta på så verkliga mardrömmar om det? :S

Jag vaknade alltså mitt i natten och grät, fick massor av goa kramar och pussar och härliga ord och somnade gott igen. Sen drömde jag att JAG var otrogen. Men inte nog med det. Jag hade helt plötsligt blivit en man och satte på en random brud i rumpan, haha.. Som dessutom såg ut som en kvinnlig variant av min karl.

Jag säger då det..

Usch, jag känner igen det där med drömmarna.

I natt vaknade jag och var livrädd. Jag drömde något om min mammas farmor och farfar som jag umgick mycket med när jag var lite, men de är inte i livet längre. De var och "hälsade på" och var jätteelaka, fast de alltid varit världens snällaste.

Farfarn sade något med:
    "Lev du ditt helvete till liv" och såg så otroligt elak ut. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag minns att de var bleka och hålögda.

När jag vaknade och kröp närmre sambon så pratade han i sömnen. Jag hörde inte vad han sa men det lät ungefär som om han sa "Mm." och höll med om vad farfarn sagt. Och han sade det om och om igen. Jag var tvungen att gå upp och kissa och var tvungen att tända varenda taklampa för att våga. Inte alls roligt.

För ett tag sedan drömde jag massa otrohetsdrömmar. Mest att jag var otrogen med en massa sjukt snygga killar, jag kände mig nästan skydlig när jag vaknade upp.

• Stefanie
    Sandragumman skrev 2010-08-19 14:08:05 följande:
    såg att ni nämde lite vikt i bildtråden....

jag tycker inte att era kilon är nå... hahaha
    jag har gått upp totalt 11kgKräks

dom 5 första kilona var för att jag slutade röka och resten har bara kommit så ungefär 6kg då.
    förra grav gick jag oxå upp 5 kg pang bom direkt jag slutade röka.... Demonde är bra att rökaTystHAHAHA (skoj)
    Jag vägde mig igår och om jag inte minns fel start vikt har jag gått upp 3,7 kilo, är i v. 22 idag. Jag bara väntar på att jag ska svälla upp, det här känns lite för bra för att vara sant med tanke på vad jag vräker i mig och hur lite jag rör mig nu när jag ska vila så mycket som möjligt. 

Jag har alltid varit ganska smal och aldrig behövt tänka på vad jag äter, har inte heller varit någon idrottsmänniska. Hur är det med er andra? Finns det något samband med vad man har för ämnesomsättning i vanliga fall menar jag? Går man upp mer om man brukar ha lätt at gå upp i vikt?

Jag är lite nyfiken på det där.
    Funderar också över om det har något samband med hur ens mammas graviditeter varit.

Min mamma gick upp 21 kg när hon blev gravid med mig och var ungefär i min ålder. Men hon var lite underviktig innan. Hon har fött fyra barn och har inga synliga bristningar och har alltid gått ner snabbt i vikt utan särskilt mycket ansträngning. Hon har också haft ganska snabba förlossningar. Den som hon kallar lång var över från att värkarna drog igång tills bebis var ute på 7 timmar. Jag hoppas så klart att jag ska ha ärvt lite gener av henne.
    Hon har i och för sig varit sjukskriven de två-tre sista månaderna i varje graviditet, bl.a. pga av prematura sammandragningar precis som jag har nu. De bitarna är väl inte lika roliga om de är ärftliga.

Vad tror ni? Är era graviditeter lika era mammors? Ni som har barn sedan tidigare, vad säger ni om det där?
  • Stefanie

Jag kan tillägga att jag antar att det handlar mer om slumpen om det finns likheter kring graviditeten, men jag kan ändå inte låta bli att vara nyfiken.

• Stefanie

Jag tänkte på det där med halsbränna:

"Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra." 

Mineralvatten känns ju jättedumt att dricka när man också går och (ursäkta mig nu) rapar hela tiden. Är det någon som kommit på några andra gyllene tips? Mer än novalucol? Det är hopplöst på kvällarna, inte alls kul.

• Stefanie
    MajMamman08 skrev 2010-08-19 17:44:09 följande:

Hej girls=)

En snabbis fråga;) Nån som vet gällande o måla med färg och vara gravid?? Vi målar med vattenbaserad på väggarna i huset...e de farligt?? ångorna m,m??

Ska även måla trappan med lackfärg...e de farligt som gravid??

nån som vet???

Hoppas ni har de bra!....kramizar så länge!

Vattenbaserad färg är inte farlig. Om du är med och målar med oljebaserat måste du ha mask, men helst ska du hålla dig borta från rummet tills lukten avtagit.
  • Stefanie

Ett litet tips bara:
    Tro inte att ni kan se sexiga ut i helkroppsplagg i nät som gravida.

Sambon pikade mig om att det var väldigt länge sedan jag använde några av de underkläder han köpt till mig under åren igår kväll och jag gjorde ett försök att ända på det. Gick igenom vad som fanns men det mesta är självklart för litet. Det enda som gick att få på sig av de roligare plaggen var det där nätplagget och jag trodde väl att det skulle ha positiv effekt (som jag minns att det hade sist jag använde det) men när sambon kom in i sovrummet vek han sig dubbel av skratt. En julskinka. Jag förstod det också när jag ställde mig framför spegeln och jag måste säga att den kvällen blev mer rolig än het.

Jag har inte fattat hur rund jag är, hade inte en tanke på att det skulle kunna se kul ut. Men kul var det! 

Svar på tråden December Bebis 2010 :)