Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

ludicrous skrev 2010-09-22 12:41:36 följande:
    Idag har jag jobbat min första dag på länge! Har gått natt sen juni o bara jobbat extra någon dag. Nu jobbade jag mellan 7-12, lite lagom faktiskt. Känner av i magen när det blir lite lyft och sånt, men det går =)

Fick mail idag från min vagn ;D färgen var slut, precis som jag trodde, men vi får välja av 2011 kollektionens färger istället. Inte helt fel =) Dock hade dom ingen fin blå tyckte jag..

Imorgon blir det barnmorska för mig, nu är det dags att viiiila.
    Har du fått se bilder på färgerna? Jag har en lista på dem, men har inte fått tag i bilder än...
  • Stefanie

Undrar om någon av er som ammat tidigare har någon erfarenhet av bröstpumpar? Är det något man bör införskaffa eller kan man lika gärna strunta i det? Får olika bud överallt...

• Stefanie

Lillikillen:
    Tack för listan! Jag har hittat en massa liknande listor på nätet sedan jag blev gravid och tycker att de är till stor hjälp. Mycket saker stryker jag direkt, men det är skönt att kolla av med andras listor för att stilla oron på något vis. Som förstagångs mamma blir man orolig över att stå där när man kommer hem med bebis och ha missat något viktigt....

• Stefanie

Tack för alla svar kring bröstpumpar.

Som jag misstänkte tycker de flesta att det är en överflödig pryl, MEN kan vara bra att ha om man hamnar i en sån situation. Jag tror att jag ska skaffa en manuell pump, för säkerhets skull.   

• Stefanie
    delifi2 skrev 2010-09-23 18:53:07 följande:
    det är ingen fara alls, men vilken vecka är du i?
    Tycker det är lite väl tidigt att börja känna hur bebisen ligger redan nu, det brukar man göra runt vecka 35. Brukar vara svårt att avgöra vad som är huvud och vad som är rumpa redan nu.
    Min barnmorska kände på bebis efter att ha mätt sf-måttet. Jag vet inte riktigt varför, men hon kände runt lite och log då och då. Jag var ju bara i vecka 24-25 någonting då.
  • Stefanie
    Stefanie skrev 2010-09-23 20:28:55 följande:
    Min barnmorska kände på bebis efter att ha mätt sf-måttet. Jag vet inte riktigt varför, men hon kände runt lite och log då och då. Jag var ju bara i vecka 24-25 någonting då.
    Jo, nu kom jag på hur det var. Hon kände innan hon lyssnade på hjärtat och berättade hur bebis låg. Sedan när hon lyssnade så visste hon ju precis vart hon skulle sätta micken.
  • Stefanie
    MFJG skrev 2010-09-23 20:32:24 följande:
    Sist jag var inne på KK så var min tapp 61mm. Var inne ikväll igen pga mycket sammandragningar och även brun flytning och nu var tappen 41mm. På tre veckor ska den alltså ha minskat 2 cm.
    Men läkaren sa att allt va normalt och när jag skulle fråga om detta med tappen så var han tvungen att springa till förlossningen. Ska jag ringa KK imorgon och fråga?  
    Alltså, min tapp var 37 mm när jag mätte i vecka 18 och då var det bra.

Det är fler här som har mätt tappen och haft mycket längre än jag och ändå fått höra att det är som det ska vara. Då undrar jag när de börjar räkna den som kort...

Är det olika vad som räknas som okej beroende på vem man är? 
  • Stefanie
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-23 21:13:03 följande:
    Idag efter maten fick jag minaförsta sammandragningar..herregud det var jobbiga 2 st på 2minuter minst..
    Blev helt varm i kroppen och började att svettas som bara den.
    Fick en varm kännsla på ryggen och det var jobbigt.
    Magen blev hård men direkt när värkarna tog av började nya.
    Hämnade sen på toan och ja lös i magen
    Nu mår jag illaoch känns som om man skulle Kunna spy.

Drömde inatt oxå om en förlossning misstänker att han kommer att komma ut via mus kanalen hahahaha
    Om man får kraftiga sammandragningar eller förvärkar så sätter de fart på tarmarna och man kan bli lös i magen. Samtidgt är det så att om man är lös i magen (eller förstoppad) eller har väldigt full urinblåsa så kan kroppen sätta igång sammandragningar, det hänger ihop och är ofta svårt att komma fram till vad som orsakar vad.

Illamåendet hänger ju också ihop med tarmarna...

Om du skulle fortsätta ha långa  och många sammandragningar som inte blir bättre när du lägger dig ner tycker jag att du ska ringa förlossningen, men det låter ju som att det redan lugnat dig lite?

• Stefanie
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-23 21:52:38 följande:
    Jag har tömt mig nu i 2 veckor lös mage annars går jag och pudrar nästan varje dag så förstoppning har jag ej
    Detta var kraftiga och jobbiga fy 17 jag bara lutade mig fram på soffan och när jag väl skulle gå kom nya och hälsade på på nytt.
    Kissar ja det gör jag hela tiden hihi så det e helt okej.

Just nu har jag inga ''pustar ut''
    Vad skönt att det lugnat sig..!
  • Stefanie

Jag sitter i soffan och försöker andas. Magen är så spänd att det känns som att bebis ska klättra ut genom naveln. Det spänner i hela huden och jag vill liksom trycka in magen, försöker slappna av men det hjälper inte.
    Jag kan inte sitt upprätt utan måste luta mig lite bak eller ligga ner på sidan.

Måste vara för att jag är mätt och bebis ligger högt upp i någon dum ställning.... 

Svar på tråden December Bebis 2010 :)