Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

TvåBlir3 skrev 2010-08-19 23:48:13 följande:
    delifi2, Stefanie, ondar: Jaha skumt det där. Då jag har vart hos barnmorskan så har jag inte fått reda på någonting om de kommande besöken jag ska göra där. Och det där med barnets hjärtljud kanske kommer? I hope so iaf! Kan knappt bärga mig tills han pluppar ut. Tyst
    Tack för svaren iaf tjejer!
    Jag var hos Barnmorskan idag för andra gången och då fick vi lyssna på hjärtljud. Mysigt värre..!
  • Stefanie

Jag måste höra med er.

VI var ju hos Barnmorskan igår och då var det dags att planera in föräldrautbildningen. Tre träffar från slutet av oktober till början av december.

Barnmorskan påpekade att det är bra om vi kan gå båda två och att sambon borde göra vad han kan för att få ledigt från plugget de förmiddagarna. Men när vi gick ifrån bm för att äta en lunch på stan (som vi gjort till tradition i samband med bm- och läkarbesök) så kommer det fram att han verkligen inte vill gå.

Han säger inte riktigt varför, men det är tydligt att det handlar om att han är rädd. Han är jätterädd för förlossningen. Först trodde jag att det handlade om blod och kladd vilket jag vet att han tycker är obehagligt, men när jag säger att han inte behöver titta på något annat än mitt ansikte och att det känns viktigt för mig att han är med och förstår vad det är som händer och kan stötta mig när jag är mitt inne i kaoset så kläcker han ur sig något om att "jag borde väl kunna andas själv" och försöker skratta bort det. Han säger det inte för att vara elak och jag vet att han kommer att vara där för mig när det väl är dags, han är bara livrädd.
    Jag tror att hans rädsla kommer mycket ifrån alla tv-program jag kollat på förut, med mammor som ligger och skriker, pappor som står på sidan och barn som kommer ut och är alldeles slemmiga ur alldeles för små hål.

Jag vill verkligen att vi går på föräldrautbildningen tillsammans för jag tror att han behöver den förberedelsen. Inte är det omöjligt att jag kommer att lyckas övertala honom, men det är jobbigt nu när jag förstår hur obehagligt han tycker att det är.

Jag vill ju inte att han ska vara rädd, men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.
    Jag tänker att jag skulle vilja kolla med hans kompis som blivit pappa två gånger vad han säger om föräldrautbildningen, om han har bra saker att säga kanske han kan hjälpa mig att få sambon på rätt spår. Sedan har jag sett att det finns kurser att gå via nätet, som kostar pengar, men då kan man göra det hemma och det kanske är mindre läskigt. Kanske ska kolla på det om övertalningskampanjen går segt här hemma...

Hur reagerar andra pappor? Känner ni igen er? Hur skulle ni hantera situationen..?

• Stefanie

Nu såg han att jag satt och surfade på onlinekurser och säger att han tänker gå på föräldrautbildningen "om det inte är något jätteviktigt i vägen i skolan som gör att han inte kan".

Så jag kommer att få med honom. Men han är fortfarande rädd och jag skulle gärna vilja veta om ni känner igen och hur ni tycker att jag ska hantera hans rädsla...

• Stefanie
    linn78 skrev 2010-08-21 18:18:37 följande:
    2 msk dagligen är maxdos, lägg dom i ett glas med vatten i ca 10 min sen kan du dricka det. Är lite klumpigt och slemmigt så gillar du tex havregrynsgröt så lägg dom i vattnet tillsammans med havregrynen på morgonen (lite mer vatten än receptet) sen kokar du den som vanligt.
    Jag äter linfrön i havregrynsgröt på morgonen nu. Äter med äppelmos och lite kanel och socker, gör i micron på ett kick! Det är gott, kanske hjälper lite mot magen och håller mig mätt längre än mackor nu när jag blir hungrig HELA tiden.

• Stefanie
    Sandragumman skrev 2010-08-21 17:38:55 följande:
    trist... min sambo ville inte heller vara med och bara bläääade åt förlossningen, men jag har sagt att han ska stå vid mitt ansikte och bara vara där och behöver inte se de han inte vill se.... och han har mer eller mindre börjat mjukna lite och nu är de en självklarthet att han ska vara med säger han och de var de inte alls i början.....

men nu undrar jag en annan sak....
    har köpt linfrön och undrar hur mycket man ska äta*?
    lägger man som i blöt?? hur länge ska de ligga i blöt i så fall? och hur mycket är tillräckligt för en nybörjare???
    hur ofta ska man äta de? 1gång om dagen???
    Vad skönt att han har ändrat sig. Hoppas att min sambo mjuknar lite han också...
  • Stefanie
    ÄlskarNova skrev 2010-08-21 19:43:18 följande:
    Ondar och NhjärtaD: Tack! kul att ni oxå tycker om den! 

Idag har vi styrt massa med trädgården sen vi kom hem. Så skönt att få lite ordning på den! Sambon håller på med markstenen på framsidan och vi börjar se ett slut på eländet.  
    Jobbar ni också i trädgården ni som har? Tycker det börjar bli jobbigt att böja sig ner och har jag suttit på huk gör det skitont sen när jag reser mig..spänner i nedre delen av magen.  
    Den där känslan känner jag igen. Det är bättre vissa dagar än andra, men jag brukar beskriva det som  att det känns som att det sitter senor mellan blygdbenet och naveln som kortas ner när man sitter ner och som att de håller på att gå av varje gång jag sträcker ut mig. Det brukar gå bättre om man reser sig riktigt långsamt, gör inte alls lika ont då.

Har tyvärr varken trädgård eller balkong men har fixat lite hos mina föräldrar och sambons farmor och farfar när jag fått chansen. Finns inget mysigare tycker jag!
  • Stefanie
    ÄlskarNova skrev 2010-08-21 19:43:18 följande:
    Ondar och NhjärtaD: Tack! kul att ni oxå tycker om den! 

Idag har vi styrt massa med trädgården sen vi kom hem. Så skönt att få lite ordning på den! Sambon håller på med markstenen på framsidan och vi börjar se ett slut på eländet.  
    Jobbar ni också i trädgården ni som har? Tycker det börjar bli jobbigt att böja sig ner och har jag suttit på huk gör det skitont sen när jag reser mig..spänner i nedre delen av magen.  
    Det skrev jag aldrig men jag tror i allafall inte att det är något varken konstigt eller farligt. Det känns rätt naturligt att det spänner lite när livmodern växer.

Ondast gör det förresten när jag har sammandragningar (vilket är ofta), då är det jättesvårt att byta läge från sittandes till ståendes. 
  • Stefanie
    delifi2 skrev 2010-08-21 20:20:07 följande:
    Hos oss har det inte varit snack om nåt annat än att han ska vara med, det är en självklarhet för honom som blivande pappa att vara med.

Det du kan göra tycker jag är att skaffa en aurora, hon pratar med er innan fl och är med er när det är dax för fl.
    Låt han se en bra förlossningsfilm ist, för alla program är väl det mest de "hemska" de har klippt ihop. Vet inte rikgit vad ni sett för nåt, men fråga bm om de har nån bra film och kolla på den själv först coh bedöm om det kan vara nåt för din man eller inte.

Försösk inte tvinga honom det tror jag kan ge tvärtom utan mer på ett "mjukt" sätt, att du vill att han ska vara där för dig och att det inte är så hemskt som på tv. Alla förslossningar är olika, även om din förlossning går bra så måste du nog förbereda honom på att det kan sluta med urakut snitt och att personalen först och främst ser till dgi och babyn och inte till honom.

Vi hade jättetur när vi trodde att jag skulle snittas akut och det var att en personal stannde kvar hos man och förklarade allt, även om han var med under hela tiden och han fröstod vrf så var det bra att nån stannde kvar. 

Gå och  hälsa på förlossningen innan så han får se hur det är. Men allra bäst tror jag att det skulle vara med en aurora eller nån anan ni känner bra förtroende med 
    Det har varit en självklarhet att han ska vara med här också. Det var föräldrautbildningen han sade att han vill slippa, men han tänker gå ändå. 

Det som jag har sett på tv i förlossningsväg har varit "Barnmorskorna" och de som sänts i "Sjukhuset". Jag tycker inte att de brukar fokusera på några speciellt jobbiga bitar, det är vanliga förlossningar.

Problemet handar inte om att han inte tänker vara delaktig. Det handlar om att han är rädd och jag vill komma på hur jag ska kunna lugna honom. 

Han ogillar sjukhus och tyckte att det var jobbigt med bara tanken på att vi skulle gå till en barnmorska första gången. Jag såg till att bli inskriven på en privat mottagning där undersökningsrummen, väntrummen och resten av lokalerna är hemtrevliga med mattor, blommor och allt som hör till för att slippa så mycket sjukhuslokaler som möjligt vilket gör att han inte tycker att de besöken känns jobbiga längre.

Förmodligen har hans rädsla inte direkt blivit mindre efter att vi blev tvungna att åka in till akuten för tidiga sammandragningar som jag sedan blev inlagd för. Jag har också gjort fler operationer i livmodern sedan vi blev tillsammans. Inga allvarliga saker men jag tror att det också kan ha med saken att göra. Han vill inte se mig ha ont, han vill inte se blod. Han har varit med på alla barnmorske -och läkarbesök hittills, han har aldrig ens funderat på något annat än att finnas där för mig. Men det är tråkigt att veta hur jobbigt han tycker att det är.

Självklart vill jag inte tvinga honom till något, jag vill stötta honom och få honom att känna sig mindre rädd och mer trygg. För hans skull och för min.

• Stefanie
    Momalicious skrev 2010-08-21 20:46:46 följande:
    Nu blir det myskväll för mig och mannen! Tacos och Vampires suck och sedan Eclipse efter det. Bebis sparkar på min blåsa och det är inte skönt alls! 
    Det där som ni pratar om när det känns som kramper när ni ställer er upp, det har jag med. Jag trodde dock det var sammandragningar eftersom magen blir helt hård? Spelar ju egentigen ingen roll vad det gör, ont och obehagligt är det i alla fall.

Nu är det matdags!

ÄlskarNova: Tjusig vagn! 
    Det kan det nog vara. Men det är nog någon väldigt lätt form av sammandragningar, för de brukar ju sluta när man har rätat ut sig. När jag har längre sammandragningar kan jag knappt räta ut mig.

• Stefanie
    Mrs TH skrev 2010-08-22 21:25:42 följande:
    Ja jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga, men för det första så har han ju inte speciellt mkt att vara rädd för, om man ska vara ärlig Men det är klart rädslor är inte alltid logiska. Vi var till goda vänner i helgen och vi pratade om det här med att föda barn om rädslor etc, P( som har en dotter) menade att det är en positiv smärta, en positiv upplevelse, även om det kanske inte blir en drömförlossning etc( hon hade själv en dramatisk och jobbig förlossning) men man är där för att välkomna sitt barn till världen. Du kanske kan puscha på det?

Personligen skulle jag vara väldigt orolig om min man började prata om hur rädd han är och hur han inte vill vara med etc, jag kommer ju att BEHÖVA honom, han har haft 9 månaders walk in the park, medan jag har haft ont, mått illa, blivit tung, fått tampas med hormoner, kroppsliga förändringar etc. När jag ligger där och vrider mig i smärta så förväntar jag mig att han ska stötta mig. Det sista jag vill behöva oroa mig för är hur HAN mår just då eller om han tycker att det är jobbigt att se mig ha ont, det ingår, vi ville båda det här. Jag gör min del och då ska han kliva fram och göra sin del!

Nu vill ju din man vara delaktig, men jag tror att han kanske skulle må bra av att prata med någon kompis som du föreslog, han har ju inget att vara rädd för, det kommer inte göra ont på honom( så vida du inte lackar ur och nyper honom ), ingen kommer ju att gör något mot honom, och du vill ju det här. Ni ska ju få ett barn tillsammans och då ingår smärta och oro.

Föräldragrupperna är väl bara information om olika saker, samt diskussioner etc. Min man kommer med största sannolikhet inte att kunna gå, eftersom föräldragrupperna ligger mitt på dagen här och han är ju lärare, finns inte en sportluva att han kan försvinna mitt under dagen. Han är jätteledsen över att han inte kommer att kunna gå, men det finns inget att göra. Sen övergår det iofs mitt förstånd hur fan man kan lägga föräldragrupper mitt på dagen då de flesta arbetar.
    I den föräldrautbildning vi ska gå ingår profylax. Men även om det bara skulle vara information och diskussioner så tror jag att det skulle vara bra för honom att vara med.

Tack för alla svar. Jag ska försöka prata mer med honom och ta reda på vad han är rädd för. Och prata med hans kompis, det tror jag är en bra idé. Förhoppningsvis är det så att han lugnar sig med tiden.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)