Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Mrs TH skrev 2010-08-22 22:01:33 följande:
    Fast profylax är ju bra och där får han ju lära sig hur han konkret kan underlätta och hjälpa dig!
    Min kompis man var orolig, men  han kände sig lugn efter att de gått profylaxkursen eftersom han kände att han hade lite"koll" kunde vara delaktig och aktiv på ett helt annat sätt. Kort och gott han fick "makt" över situationen på ett helt annat sätt, och han var väldigt nitisk i  hur profylaxandet gick under förlossningen
    Jag kanske skrev lite slarvigt, men det var lite det jag menade. Att profylaxen känns bra!

Hoppas att min sambo också upplever det så! 
  • Stefanie
    SaraKlippan skrev 2010-08-23 18:54:08 följande:
    Hej Allihopa! 

GUD vad ni skriver! Hinner inte med!

Har inte varit så aktiv på sista tiden... inte kännt för att göra något alls! Känner mig lite smått deprimerad :(

Ni skriver om hur bebis sprarkar o rör sig hela tiden... jag är i vecka 26 idag! Tycker nästan att de känns mindre nu än va de gjorde i början! Min sambo har inte fått känna riktigt än och jag börjar bli orolig! :(

Kan det vara något fel? Varför känner inte ja så mycket som ni andra? Jag är ju en av de här som gått längst i graviditeten också!

Känns jätte jobbigt :( Mitt deppiga humör blir ju inte direkt bättre :(

Kram på er alla o hoppas att ni har de bättre än jag! 
    Jag har läst att det är vanligt att det från första sparkarna kan sluta kännas i flera veckor just efter vecka 20 och framåt. De veckorna brukar kallas spökveckor för att många upplever att deras symptom försvinner och inte känner sig alls gravid. Det ska inte vara farligt och är normalt. Men om du är riktigt orolig tycker jag att du ska ringa bm och höra om hon kan låta dig komma in så du får lyssna på hjärtat eller om hon på annat sätt kan lugna dig! Inte kul att gå runt och oroa sig.
  • Stefanie
    Lillkillen skrev 2010-08-25 21:34:59 följande:
    Ny onsdag o jag sitter här o tårarna rinner som bara den.
    Kan inte tänka mig hur det skulle vara o åka från sjukhuset o lämna sin nyfödda där!!!!!!!!!!!!????????????
    Jag missade första halvtimmen! Vet du när Izze föddes? I vilken vecka menar jag...
  • Stefanie
    linn78 skrev 2010-08-25 22:00:46 följande:
    v 23 eller 24 tror jag det var. väldigt tidigt iaf...
    Vecka 23, det är nu för mig. Jag har flera kompisar som klappar på min mage och säger "kom ut nu då", men det är ju det sista jag vill. Allt handlar om att få bebisen att stanna till december, jag vill ha ett barn som mår bra. Drömmer mardrömmar om att vattnet går redan...

Idag har jag varit och provkört vagnar med en kompis. Jag är fast. En brio go vill jag ha! MEN det blir ett jäkla jobb att få med sambon på den planen, det är en dyr vagn. Jag vill så klart ha både sitt-, liggdel och babyskydd. Det går nu på ca 10000:- nypris, och jag fick veta att priserna på 2011 års modeller höjs lite. Sittdelen höjs med 500, förmodligen gör de andra delarna det också.
    Man kan delbetala vagnen räntefritt i 24 månader. Man kan också köpa beggnad, men det är fortfarande ont om brio go på blocket eftersom att det är en relativt ny vagn och folk verkar vilja behålla dem...
    Jag hoppas på lite bidrag från våra föräldrar, tidiga julklappspengar, så kanske jag kan få med sambon på planerna. Tror också att om han får provköra och jämföra den med några andra vagnar så kommer han att förstå mig. Alla andra vagnar är tunga i jämförelse och min rygg är inte den bästa och jag kommer att behöva åka kollektivt. Jag ska lyckas få med honom på noterna, jag måste! 

Har fått hem ett foglossningsbält idag också. Är skeptisk till om det kommer att hjälpa, men jag kanske inte riktigt har hittat hur det ska sitta än. Vad tycker ni andra om bältena? Supernöjda? Tveksamma? 
  • Stefanie

Lillkillen:
    Angående knipkulor så köpte jag såna precis innan jag blev gravid. De funkar bra om man rör sig, sitter du still har du ingen nytta av dem. Man ska inte ha dem i för länge för då kan man få ont, men helt perfekt om man håller på och städar hemma eller så.

MEN jag har inte använt dem på sistone för att jag är osäker på om det är så bra att gå runt med dem när man är gravid. Har tänkt att kolla upp det där men inte gjort än...

• Stefanie

Idag har min pappa varit här och borrat upp hyllor på väggarna. När jag kunde plocka bort golvhyllorna så får vi plats med spjälsäng nu!

Jag hade köpt små hyllor som vi ska ha på väggen istället för nattduksbord. När vi skulle bestämma vart de skulle sättas blev det konferens här med sambon och pappa. Pappa hävdade att de inte kunde sitta utanför sängkanten om vi hade dem lågt för att när bebis kommer kommer man att vilja ha spjälsängen intill sängen. Han byggde om deras så att madrassen hamnade i samma höjd som sängen och så att man kunde flytta ner gallret under sängkanten. Då hade bebisen en egen plats och man slapp oroa sig för att rulla över den samtidigt som man slapp att resa sig upp när det var dags för amning, stoppa i nappen i munnen igen, klappa lugnande eller vad det nu kunde vara. De har sålt sin spjälsäng men nu har pappa lovat att bygga om vår också så att vi kan ha den på samma sätt. Han ska också bygga ett skötbord åt oss som är i rätt mått för att kunna hänga på väggen över vår toppmatade tvättmaskin. Alla som går att köpa är så breda. Jag är så glad över att han är världens duktigaste hantverkare, allt blir så mycket lättare då!

(Pappa har en treåring med sin sambo... )

• Stefanie
    ludicrous skrev 2010-08-29 14:48:52 följande:
    Nej det här gör ont! Som in i helvete. UVI skulle kunna visas men det gör oftast inte det, så jag vet inte varför jag får såhär :( det gör ont hela tiden, ändå upp i magen, så kissar jag o när jag kissat klart så känns det som att hela kroppen slits i småbitar :( varenda muskel spänns och det e förjävligt. Har försökt dricka mkt vatten o även kaffe så jag verkligen ska ha mkt att kissa ut så det " rensas" men denna gång hjälper det inte
    Men usch! Jag vet inte om jag missat något i tråden, men har du kollat upp det där? Det låter som en jättejobbig urinvägsinfektion och de ska alltid medicineras när man är gravid just för att det orsakar sammandragningar.

Ett tips är att dricka citronvatten, tranbärsjuice eller andra sura drycker.

Om du redan varit och kollat och inte har fått något sar på vad det handlar om tycker jag att du ska tillbaka och stå på dig. Inte meningen att du ska behöva sitta på toaletten och gråta av smärta, så ska det inte alls vara.

När det gör ont ändå upp i magen kan det vara så att en urinvägsinfektion har klättrat uppåt och blivit något värre. Ring barnmorskan på en gång i morgonbitti och be dem hjälpa dig! 
  • Stefanie
    blondinkermit skrev 2010-08-30 17:02:29 följande:
    sträng order ida från min läkare... vila vila vila!! har börjat öppna mig så nästa vecka ska ja börja me kortison sprutor... är ida i v 26+1 så de e lite väl tidigt.... livmoderhalsen har krympt från 31mm till 25mm :(
    Vad tråkigt... Läste på din presentation och förstod att det inte var helt otippat.

Jag har, "bara"(i jämförelse med dig) p.g.a. av prematura sammandragningar, varit sängliggandes en dryg månad men har börjat röra mig nu igen. Har låtit sambon sköta allt hemma och vänner och bekanta som kommit över för att hålla mig sällskap har fått göra kaffe och diska kopparna själva.

När sambon har jobbat mycket och haft svårt att hinna med alla hushållssysslor har vi beställt mat från mathem.se eller mataffären.se. Båda funkar lika bra, men jag gillar Mathem bäst. Vet inte vart du bor, men det är ett tips.

Det är väl bara att ladda upp med serier och hålla tummarna för att pyret vill stanna ett tag till!
  • Stefanie
    ludicrous skrev 2010-09-04 21:19:05 följande:
    Heeej! Idag har vi klämt och kännt på vagnar! Vi gjorde "misstaget" att pröva en vagn med svängbara hjul fram, först, sen var ju alla andra tunga o klumpiga! Så vi fastnade faktiskt båda två för en BRIO GO! Ska kolla lite om det kommer ut begagnade, annars kanske vi beställer sittdelen o köper ligg begagnad :)
    Åh, jag har också gjort misstaget att provköra den vagnen. Hur mycket jag än försöker nu kan jag inte hitta någon annan som känns okej. Den är så lättkörd, och så LÄTT! Precis som du skrev, alla andra vagnar känns klumpiga efter att ha kört den.

Jag har bevakat blocket länge efter begagnade brio go, men det är dåligt med det. Smart dock att köpa liggdelen begagnad för det är lättare att få tag på än hela vagnen.

Önskar att jag blev förälskad i en billigare vagn, men... 
  • Stefanie
    Emelle skrev 2010-09-05 15:51:35 följande:
    Hej!

Helgen har varit fullbokad och jag har inte haft 5 minuter över till datatid.
    MEN 3D-ultraljudet i fredag. GUD det går inte att beskriva med ord. såå fantastiskt!
    I över en timma låg jag och fick se på vår underbart söta lilla Agnes!!
    Ingen tvekan om könet där alls!
    Jag trodde inte jag skulle tycka det var såå häftig även om jag hade höga förväntningar.

Han som gjorde UL tog sig så gott om tid och först låg hon med ansiktet inåt, bakåt så vi fick trycka på magen och jag fick resa mig och gå omkring lite och hon gjorde värsta sur minerna när han tryckte som värst...
    Min sambo tyckte "han skulle sluta för hon ser ju ut att bli jätteledsen" *söt*

Vi fick med massor av bilder och filmer hem.

Hon är helt bedårande och lik sina syskon!! Hjärta

Efter UL åkte vi och köpte MASSOR av flick kläder, spjälsäng, madrass, skötbord, täcken, kuddar, påslakan...ja you name it!
    Vagnen betalar vi på måndag och sen är det bara små saker kvar att inhandla och en bilbarnstol!

Vill ni se henne
    Världens finaste lillasyster:
    Det är ju så häftigt! Måste säga att jag är lite avundsjuk, jag vet ju ingenting om vår lilla. Eller lille. Alla man träffar gissar på att det är en pojke. Utom sambons farmor.
    Det är ju säkert det, sambons släkt domineras av killar och det är ju han som avgör vad det blir. Men jag kan inte låta bli att vara väldigt osäker. I mitt huvud är det en liten tjej som ligger och sparkar mig hårt i magen just nu.

Jag har fortfarande inte handlat någonting kom jag fram till när jag tänkte efter. Men det är nog bra för först igår fick jag ett erbjudandet om att få en spjälsäng med madrass och allt annat som hör till!

Jag har planerat det mesta och vet vad jag ska köpa och i stort sett vart jag ska köpa det någonstans. Men vad kul det ska bli att börja handla nu!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)