Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-08-06 15:59:25 följande:
    Hehe, det gick fint! Bebis såg perfekt ut sa hon, och h*n var väldigt kissenödig eftersom blåsan var jättefull. Sen kissade h*n mitt under undersökningen hihi. En riktig snygging!
    Blev bakåtflyttad en dag så nytt BF är 30/12 och jag är alltså i vecka 19+0 idag istället! Filmade lite under undersökningen och så, så ska försöka lägga upp det på youtube sen så kan jag länka. Men bebis var väldigt envis och ville inte lägga sig så bra för en pose. 

Hon vågade inte gissa på kön heller, "för det är så svårt att se". My ass att det är, men men. Hon filmade mellan benen också, och vi såg inget som såg ut som en kille men inget som tydde på tjej heller så vi vet inte haha. Men vi har ju bokat könsbestämmande till den 7 september!

Efter vi varit på NÄL så åkte vi till H&M och så köpte vi en hel del bebiskläder och även ett par mammajeans till mig. UNDERBART! De första jag hittade satt som en smäck. Varför gör de inte såhär bekväma jeans till icke-gravida! Dessa vill jag aldrig ta av mig Ska lägga upp bilder på kläderna och bebis sen! 
    det kan faktiskt vara jättesvårt att se vilket kön det är, vi höll på jättelänge för att se men bebisen ville nte läga sig i rätt position så d var bara att gå hem.

snoppen kan ju lägga sig åt sidan lixom å då ser man inte så bra
  • delifi2

aha...ja då var det ju konstigt att hon inte sa nåt.

undrar om det är olika i olika kommuner, här får de berätta när man gör rutinul, när vi gjorde det såg man bara rumpan och bena knep den lill* ihop ordentligt det ändå hon kunde säga då var att man inte såg nån snopp iaf men att den kunde ligga uppåt.

• delifi2

köper begagnade mammakläder man har ju inte dom så länge sen så är det bara att sälja dom vidare, fast jag har några kvar sen sonen.
    Kna inte fatta att tiden går så snabbt, han är redan 11 månader :)

Ska skriva lite i den andra tråden om mig å min familj :)

• delifi2
    ondar skrev 2010-08-07 12:49:34 följande:
    Härligt att du blev nöjd med byxorna!
    Tack:), hur gör man då? vänder man sig till en läkare när det börjar bli för tungt och ber om sjukskrivning o så får denne avgöra om man kan jobba eller ej eller?
    Och vad baseras sjukpenningen på när man egentligen inte har någon inkomst?
    du säger till din bm om att du behöver en läkartid, läkare är kopplade till mvc (iaf här) så då beöhver ma nite betala för det.

Det är VAD läkaren skriver på sjukintyget som kan vara avgörande för hur fk godkänner det eller inte, skriver han för lite så kan de neka men om de skriver utförligt så kan de godkänna, typ om h*n skirver  "Bör ej gå i trappor" så kan de neka men om h*n skriver "Ska ej gå i trappor" så kan de godkänna så det gäller att få en läkare som en van vid gravida och som har erfarehet vilka besvär man kan ha och som förstår hur fk tänker
  • delifi2

ett tips, när man får fp så får man betala lägre skatt och drf brukar man få restskatt så se till att de drar mer skatt.
    På mig drar de 23% och jag har sagt till att de ska dra 28% ist

• delifi2
    Stoce skrev 2010-08-07 17:31:50 följande:
    Det hände precis en skitläskig grej. Jag höll på att plocka i köket efter middagen, då det kändes som att hela mitt vänstra lår "rann bort". Sen hade jag ingen känsel alls i det, och det småstack. Var som att det domnade bort helt och hållet. Kunde halta mig till en säng där jag lade mig på vänster sida, har hört att det ska var bästa sidan att ligga på för blodtillförsel osv. Det försvann, men vad kan det ha varit? Det var riktigt obehagligt!
    kan ha varit bebisen som kommit åt nån nerv så att den hamnat i kläm
  • delifi2

jag känner mig inte bekväm i den kropp jag är i nu, bara vecka 21 och är redna stor.
    Förra gången gick jag bara upp 3 kilo under hela grav och har nu gått upp 3 kilo. Brukar inte gå upp så mycket max 8  kilo har jag gått upp och det var med äldsta dottern.

Har suttit inne nu i några dagar och känner att jag snart måste ut men det är bara att vara inne eller föröska iaf tills bebis kommer ut. Ska ju ha dop den 22 augusti så innan dess måste jag ta det lugnt annars komerm mina fogar rasa samman känns det som.
    Vaknar varje natt när jag vänder mig om för att det gör så ont.

Kan inte ha på mig mina vanliga bh längre för det skaver under :(
    dessutom börjar nog sonen som är 11 månader komma i nån trotsålder, idag så skrek han för att han inte fick göra en sak och bebisen böja sparka som bara den i magen då.

MrsHelgesson skrev 2010-08-08 19:48:06 följande:
    Då är man i vecka 23+0 och jag har spenderat halva dagen på antenatal pga magont sen i natt. Det började med att jag gick upp i vid 02-tiden för att kissa, jag torkar mig och ser rosa klupmar på pappret. Sen kände jag att det gjorde ont nere i magen och jag hade ont varje gång jag vaknade. Så 09.45 kom jag till sjukhuset för att kolla upp det. Klockan 14.30 var lämnade jag avdelningen efter att ha lämnat urinprov och gjort alla möjliga undersökningar. Men allt såg bra ut och bebisen mådde jättebra. Men jag har fortfarande ont. Det kan så klart vara livmodern som trycker på ligament eller något, även om det inte känns så. Jag har även fått sammandragningar i viloläge, som har gjort ont. Det är väl bara att ta Alvedon och se glad ut.
    Du har väl blivit sjukskriven nu, om du inte var det innan menar jag. Att ha prematura samandragningar är inte bra. Skönt iaf att allt såg bra ut.
  • delifi2

jag har inte svullnat upp, brukar inte göra det men tänk på att det bara är vatten och det iaf försvinner sen :)

jag är bara glad att jag inte behöver klä upp mig för det skulle inte se snyggt ut :(

• delifi2
    blade skrev 2010-08-09 13:12:27 följande:
    Hej tjejer!

Att bero på föräldragrupper, mammayoga, profylaxkurser osv osv. Tänkte höra om någon av er går hos BB Stockholms BM? Tänkte det vore kul att träffa några "bekanta ansikten" i just någon av de grupperna =)

Börjar undra hur länge man ska orka jobba. Har ju bara gått halva vägen och jag hade hoppats på att kunna jobba till två veckor innan BF, men känner att det nog inte kommer vara hållbart. Har en del lyft i jobbet, en massa gå och skumma tider. Är färdig att somna här och nu och klockan är 13:10 (!). Fortsätter ryggen så här kommer jag grina innan dagen är slut...Vet inte om min ekonomi tål att jag är sjukskriven så länge dock...=/ Hur har ni andra med foglossningar, ubersvullna fötter o annat omys lsöt det med jobb?

Kram på er, tjejor
    jag sjukskrev mig så fort jag kände av foglssningen, man MÅSTE lyssna på sin kropp, man kan inte gå omkring med foglossning, och sammandragningar eller ont i ryggen.
    Ni som har såna problem vänd er till eran bm och be att få få en tid till en sjukgymnast.

Vet inte hur det är där ni bor men här så hänger allt samman om man så säger, dvs om jag behöver gå till läkaren under min grav så säger jag till min bm samma med sjukgymnast då skickar hon mig till en sjukgymnast som har det ihop med mvc.

Tänk på att det kan ge bestående men om man inte lyssnra på sin kropp.

Ni som har sd jag hoppas verkligen att ni är hemma och är sjukskivna.

Jag har själv jobbat på neonatla och spec bb så jag har sett många mammor som ska vara duktiga och slitit ut sig, det är tung påfrestning för kroppen att bära på ett nytt liv.
    S skönt för er som känner er bra under grav, det gjorde jag under min första grav sen så de andra 4 så har jag haft foglossning av olika grad.
  • delifi2

Visst är grav ingen sjukdom men det kan uppkomma sjukdomar när man är gravid :)

som tex foglossning, nu har det blivit lättar att bli sjuksiven för det men som sagt allt hänger på vilken handläggare på fk man har och HUR läkaren skriver i sitt sjukintyg.

Åt för stakr matidag och har magkatarr sån  tur är ingen kraftig men tillräcklig jobbig.

Bebis ligger dessutom jätte konstigt, ligger på stora pulsådern fast jag sitter upp så jag har svårt att andas :(

Svar på tråden December Bebis 2010 :)