-
jag menar mer just i ögonblicket man häller i det i vasken, då kommer det upp direkt, efteråt kan man bara gå därifrån.Stefanie skrev 2010-08-17 20:52:17 följande:Om man häller medel i avloppet kan man lägg en tidning av vasken så håller sig ångorna undan, om det blir så man måste göra det själv alltså. Men ja, det är bra att låta andra göra sånt där om man kan, det har du rätt i! -
Man brukar få lyssna på hjkärtat när man är där på vanlig kontroll.TvåBlir3 skrev 2010-08-18 20:30:27 följande:Hej allihopa! Undrar en sak, det här med att det är olika från person till person om vad man gör hos sin barnmorskan, läste här i inlägget som Ondar skrivit, att du ska lyssna på bebisens hjärtslag. RIktigt kul :) Jag har inte hört om något sånt "erbjudande" hos min barnmorska. Är det olika beroende på om man tidigare varit gravid, eller är det någonting man måste begära för att få ta reda på? :S Är lite lost här. Det är bara en av sakerna jag kan komma på just nu som skiljer sig från person till person. Tacksam för svar :)
Sen så brukar de kolla järnvärdet (hos vissa), blodtrycket, mäta sf-mått, hos vissa kommuner är det urinprov prata lite å så.
Är ju hos bm 1 gång iveckan eftersom jag får akupuntur så jag får lyssna på hjärtat varje gång då -
mina har kliad som bara den när jag väntade första dottern, inte för att det hjälper men smörj lite så det inte kliar så mycket, jag har olivolja
-
158 per minur är INTE för fort, stiger det däremot upp till 170 så är det för fort, allt mellan 155-165 är "lagom" om man så säger, förstår mig inte på vissa bm som säger såna saker som fktiskt kan oroa föräldrar.ondar skrev 2010-08-19 11:18:38 följande:Jaså inte? Jag fick massa papper i vecka tolv, bla en lila, kanske fel att kalla den broschyr egentligen för det är ett vikt A4 papper;) Som heter VÄLKOMMEN TILL BARNMORSKEMOTTAGNINGEN Uddevalla
Finns lite nyttiga nummer till olika ställen, det här schemat för när man går dit och vad man gör där osv.
--
SFmått tog de på mig idag, de börjar från v 24 så vitt jag vet.
Bebishjärtat slog 158slag per minut, lite fort sa BM men inte för fort, hon sa att det är normalt hos väldigt aktiva bebisar- som hos oss när vi springer typ:P
SFmåttet var 27, lite över "normalvärdet" så lite stor för sin vecka men inte onormalt stor:).
Mina järnvärden pratade lite emot varann. Sist hade jag 130 o nu har jag 118 så där sa de att jag borde äta järn. Men något annat värde låg på 66 och tydligen ska man inte äta järn om det ligger över 60. Men hon tyckte att jag skulle börja nu ändå och äta en tablett varannan dag så ser vi nästa gång hur det ser ut:)
Vilken vecka är du i? sf-mått 27 ska man ha ca i vecka 28, sf-måttet följer typ grav veckorna.
med järnet kan det vara så att järdepåerna ska vara på 60 medans man kan ha lägre hb eller högre.
Med mig var det så att mitt hb var jättebra men de kan med blodprov se hur järndepåerna ligger till och då var mina depåer halverade
När järndepåerna är för låga så hjälper bara tabletter men om har bra depåer och lågt hb så räcker det med att äta mer järnrik mat. tex jordgubbar, broccoli, dricka blutsaft (tycker själv det är bättre än tabletter), äta leverpastej, äta blodpudding -
ang sf-måttet beror det på hur barnet ligger dessutom, med William så var det så att han låg på sneden så jag hade alltid för liten mage hur de än mätte, sen när han rätta till sig så blev magen jättestor.
-
har du brosk mellan hålen? luktar det illa?ondar skrev 2010-08-19 16:10:37 följande:Måste berätta något äckligt o fråga om någon vet något om det här.
Jag fick plocka ur min navelpiercing väldigt tidigt, vecka 12 eller något för att det gjorde jätteont när livmodern började växa.
Har sett att "hudsträngen" mellan hålen har vart knallröd några dagar o har mest tänkt att det har vart föra tt huden såklart stramar mer nu när magen börjar bli stor.
Nu såg jag dock att det rinner vitt var ur nedersta hålet
. Vad är det som händer?
Har haft piercingen i tio år så den var verkligen fullt läkt nu när jag fick ta ur den.
Kan tillägga att jag varar lätt om jag får sår osv, men vad har hänt här, har huden spruckit? Och vad ska ja göra åt det? Tvätta o hoppas att den inte spricker igen?
Försökte få tid hos vårdcentralen förut angående sjukskrivning, hade ju kunnat fråga där samtidigt men de vägrade ge mig en inför nästa vecka så som det ser ut nu dröjer det många dagar innan ja kommer dit.
jag har samma fast med min piercing i bröstvårtan, har brosk i den och det rinner ut vit äcklig goja, har fått höra att det kan vara svamp, bara tvätta som vanligt så länge det inte luktar illa, luktar det illa så frå man gå till läkaren så det inte blir nån infektion eller att det blir fult, rött typ.
Måste fråga er om ni har läkare kopplade till er mvc?
Har fått höra att alla inte har det, trodde att det var så att varje mvc hade sina egna läkare, samma sak med ul, gör ni ul hos er mvc eller är ni tvugna att åka till nåt sjukhus för att göra det? -
Vattenbaserad färg går bra så länge du vädrar men INTE lackfärgad, det luktar för mycket. Vet att en del säger att det går bra så länge man vädrar men jag personligen skullehålla mig undan från det, det rådde jag mina mammor iaf när jag jobbade inom detMajMamman08 skrev 2010-08-19 17:44:09 följande:Hej girls=)
En snabbis fråga;) Nån som vet gällande o måla med färg och vara gravid?? Vi målar med vattenbaserad på väggarna i huset...e de farligt?? ångorna m,m??
Ska även måla trappan med lackfärg...e de farligt som gravid??
nån som vet???
Hoppas ni har de bra!....kramizar så länge!
-
det är ångorna man andas in.MajMamman08 skrev 2010-08-19 20:30:00 följande:ah ok.....vad är det som e farligt för bebisen?? när man andas in färgen?? får måla väggarna så får sambon måla trappan
det är ju drf man har sambo när man väntar barn, bara utnyttja dom så mycket som möjligt :)
Appropå det så har jag världens underbaraste man, det är vårt 3 barn och jag hra haft foglossning med varje barn och han städar, lagar mat, diskar, städar, tvättar det jag gör är att ta mig mellan sängen, datan och soffan och toan det räcker för mig.
Värst är det nog när vi hadnlar, jag vill ju hjälpa till mer än vad jag får känner mig lite taskig ibland när han får ta allt + William som ännu inte riktigt kan gå -
min din sambo måste väl iaf förstå att deras pappa oxå måste få vara med, oavsett hur relationen mellan er är. JObbigt värre kan jag tänka mig.NhjärtaD skrev 2010-08-19 21:12:48 följande:Suck suck...
Var på f-möte ikväll...barnens pappa var med...
Då blir det som vanligt ett jäkla liv på min sambo....han hatar när jag träffar deras pappa ele måste prata med honom....detta är såååååå jobbigt....
+ att barnens pappa vill att de ska gå på två olika dagis beroende på vart de är....kan han glömma, är inte bra för barnen kan jag känna, han tänker mest på att slippa köra tror jag....
håll kvar vid era män
allt blir bara knas annars, hur man än gör.......
Sånt kan ju inte pappan säga ju, det är ju inte bra för barnen att gå på 2 olika dagis.
Har bara haft 2 förhållandet, de första med döttrarnas pappasom inte var bra och det andra med min nuvarande man.
Mitt x är faktiskt rätt bra eller han var när han hade sin bra period när jag flyttade ner till skåne, då flyttade han oxå ner till skåne eftersom han inte hade något som band honom kvar i sthlm. Döttrarna bodde ju med honom 1 år innan de flytta ner med honom, så det var bra.
Vet inte om jag hade bott kvar här nere om inte han hade flyttat ner och döttrarna varit kvar i sthlm -
jag hoppas att jag slipper mina 2 skräckförlossningar som jag har haft med sönerna.
Med ELliot tog det 3 dagar eftersom de satte igång mig, vi kom in på tisdag morgon och han kom precis efter tolvslaget natten mellan torsdagen och fredagen.¨
Med William tog det visserligen bara 2 1/2 timme men han låg snett, han låg med huvud neråt fast i ljumskkanten så varje gång jag fick en värk så var de inne med fingrarna och förskte rätta till honom s¨å att han skulle komma rätt.
Ni som har barn vet hur ont värkar gör och tänk er då ha någon som gräver er där nere samtidigt.
Till slut så vägrade jag att de höll på där nere för det gjorde så jäkla ont så då körde de ner mig i ilfast till op eftersom han inte tog sig efter varje värk, fick krystvärkar när jag var halvägs över på op-bordet men jag fick inte krysta eftersom jag inte öppnade mig något men till slut sket jag i dom och krysta iaf och han kom ut på 2 1/2 krystvärk.
Efter varje värk så öppnar sig slidan mer om man så säger så att huvud syns men det gjorde de inte på sig så drf sa de till mig att inte krysta.
Men att inte krysta är näst intill omöjligt, så drf när jag fick 2 krystvärken så tänkte jag bara "inte krysta, inte krysta" så drf blev det 1/2 krystvärk :)