Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

linasmama skrev 2010-09-04 20:05:19 följande:
    Ja han hade ju sett fram emot det eftersom vi sällan är ute på krogen nu. Men det var han som ville ha barn från början så han får stå sitt kast!! Hade inte foglossning när jag väntade min dotter, var ute och gick långpromenader varje dag till ett par dagar innan hon föddes, så har inte varit med om det förut.

Jaha, ja då förstår jag varför det var så jobbigt. 
    Du får säga till han att ni får göra det nån annan dag helt enkelt, ni får ta en dag då du tagit det lugnt hela dagen. jag gör max 1 "aktivitet" per dag annars vet jag att jag får ännu mer ont på kvällen

skulle gärna gått ut på krogen nån dag men jag får knappt gå 5 meter för min man, idag så var vi tvugna att "rasta" våra huliganer så vi tänkte gå till dammen å mata fåglarna, ligger ca 5 min härifrån. Min man sa att jag skulle stanna hemma för han ville inte att jag skulle få mer ont. Men jag pallar inte att vara hemma och ta det lugnt jag är så sjukt trött på det, har varit hema 1 1/2 år nu, blev sjukskrivne tidigt med William oxå.
  • delifi2

Momalicious------> så söta dom är, blir så sugen på att skaffa katt igen när man ser dom :) Fast jag tycker det räcker med en kanin och en chinchilla :)

• delifi2

Om 10 veckor får min bebbe gärna komma, då är jag i vecka 35, tidigare ABSOLUT INTE har jobbat för mycket med prematur barn. Visst klarar sig barnen men det kan uppstår massa komplikationer och det vill jag inte.

Jag undrar hur det kommer gå sen när manne har slutat sin pappaledighet, är bara några veckor kvar nu :(
    Har ju haft hjälp med PRECIS ALLT å snart ska jag klara mig på egen hand igen, gå upp, fixa William, göra frukost, iväg till dagis med Elliot, sen så är det babysim med William och simskola med ELliot. Så skönt att man har stora barn som kan hjälpa mig med det

• delifi2
    NhjärtaD skrev 2010-09-06 16:09:05 följande:
    ja om 7 veckor är jag med i v 35. Känns helt okej!!

Hur gamla är dina små troll?
    William fyller 1 på onsdag, kan inte tro att 1 år redan har gått och så ska man ha en till, var ju inte planerad ett dugg och jag visste faktiskt inte hur jag skulle göra men ett till barn ett nytt liv måste bli välkommet tänkte jag till sist.

Sen så Elliot som fyller 6 i december så jag hoppas den här bebisen inte kommer samma dag, han fyller den 10 december och jag är beräknat till den 14.

Kollade mig i spegeln idag i en hiss, vi är nog den enda familj som inte har spegel hemma har jag kommit underufnd med, förutom i spegeln i badrummet, men så kollade jag mig idag när vi åkte hiss och jag förstår min son.

Vet inte om jag berättat det eller inte (har inget minne alls) men Elliot satt och åt i köket så kommer jag in, som vanligt har jag byxorna nedanför magen och tröjan uppdragen så hela magen är fri, så säger :WOW!!!!!.... mamma vilken JÄTTEBEBIS du har i magen

Å nu när jag kollade i hissen så såg jag verkligen att jag har en JÄTTEmage, ser ut att ha när som helst, när jag ser magen uppifrån så ser den inte så stor ut men på SIDAN...JISSES!!!!
    SÅn stor mage hade jag när jag hade typ 2 veckor kvar med William så jag hoppas den inte växer mer nu, kan inte böja mig ner för d¨känns det som om jag ska ramla framlänges.

Har dessutom upptäckt att jag fått hemorojder så jag känner mig verkligen som en babian.

Är det nån mer som blivit torr i huden?
    jag brukar bli torr överallt på kroppen änr jag väntar barn och har upptäckt det nu oxå, så jag funderar på att börja duscha med akacia-honung och smörja in mig i olivolja, funkade förra gången.
  • delifi2
    linasmama skrev 2010-09-06 14:44:29 följande:
    Är det bara min sambo som är jätte nervös inför förlossningen? Han blir livrädd bara vi pratar om det, men om jag inte förbereder honom och berättar hur jag vill ha det och ungefär hur det går till måste det väl bli ännu värre? Jag vet inte hur jag ska bemöta det riktigt.. Ska till bm om tre veckor först men ska prata med henne då och fråga vad hon säger men det är ju länge dit..

Alternativ är ju att skriva på en lapp.
    Men fråga honom vad som gör honom så nervös, är det att du ska få ont, är det själva sjukhusmiljön, själva förlossnigen typ att det ska vara massa blod och slem osv.

här är en länk, tycker den rätt häftig att kolla på

http://se.babycenter.com/video/pregnancy/weeks-21-to-27-pregnancy/

• delifi2
    NhjärtaD skrev 2010-09-06 17:21:27 följande:
    Okej, ja då får du lite hjälp då hihih

Ja min mage e med gigantisk.....

hemorojder hade jag för ett tag sen...inget vidare de där....
    japp Elliot brukar "slänga ut" William där han inte får vara, har ju dessutom 2 tonårsdöttrar som hjälper till hemma så om jag verkilgen vill så kan jag ta det lugnt.

Hahahaha.....vi har datan precis vägg i vägg mot grannes vardagsrum och jag kan ju säga att det hörs liiiiite mystiska ljud där inifrån just nu, kan inte sätta på musik för högt helelr för William sover.. men kul för dom tänker jag som inte kommer få nåt på fler månader :(
  • delifi2
    Heavengirl skrev 2010-09-06 17:54:36 följande:
    Hejsan alla blivande vintermammor/föräldrar!

Kul att läsa att det är många som ska bli förälder i dec!
    Jag är nu i vecka 25 och beräknad förlossning är satt till den 22 dec. Ska bli spännande!!!

Just nu sitter jag och funderar mest på vanlig förlossning eller kejsarsnitt? Någon mer som funderar i de banorna?

Hälsningar Heavengirl
    För mig finns bara vaginalt, förstår inte vrf man ska välja ks såvida det inte uppstår komplikationer förstås eller om man är väldigit förlossnigsrädd
  • delifi2
    Karttikeya skrev 2010-09-06 18:39:28 följande:
    Jag har också ett lite svullet underliv, känns som om man växt därnere.. Tungan ute

Men är jag den enda med i stort sätt oförändrad navel? Min har bara blivit lite "uttänjd" på nedersidan, annars ser den ut som vanligt. Har en jättedjup navel så det vore ju inte så snyggt om den pluppar ut, hihi.
    min navel är i princip den samma, har lixom ploppat ut inne i naveln, har oxå en djup navel
  • delifi2

sf-mått är som sagt att man bara mäter livmodern inte bebisen och allt beror på hur barnet ligger och hur mycket vatten man har.
    William låg på sidan så min bm kunde inte mäta sf-måttet då.

Vilken sida ligger era barn på?
    min skruttis ligger på vänster sida med ryggen uppåt och bena nedåt

• delifi2
    För mig finns bara vaginalt, förstår inte vrf man ska välja ks såvida det inte uppstår komplikationer förstås eller om man är väldigit förlossnigsrädd
    Jag har aldrig gillat sjukhusmiljön och har både sprut- & blodfobi... Därför jag mest sitter och funderar vad som är "smidigast".
    Det är ju lite olika på hur mycket man blöder, jag blöder väldigt lite elelr har gjord under mina förlossningar max 220 ml så det är väldigt lite. vissa blöder mer och andra mindre.

Vare sig du väljer ks eller vaginalt så komemr du råka ut för spruta, man får en kanyl i handel elelr armvecket för om det skulle vara så att du råkar ut för nån komplikation så har man inte tid att hitta nån bra ven så drf sätter de en kanyl för att snabbt kunna ge dig något.

Bäst är som sagt att du pratar med din bm om det hela.
    Vad roligt att några av era stora magar :) Själv börjar jag känna av att det spänner åt till och från i min mage, har sett en och annan bristning. Skrikandes Finns det någonting man kan göra åt saken?
    Ett tips är att prova Weledas havandeskaps olja. Jag smörjer in magen med den varje dag! Ingen bristning än, är snart i v 26 Glad

Finns även ett billigare alternativ på sådan olja på Apoteket...men vet inte hur effektiv den är!
    Man kan smörja hur mycket som helst men det är bara hormonellt fast det är skönt iaf :)
    SaraKlippan skrev 2010-09-07 10:49:52 följande:
    Hej Hej allihopa!

Jag smörjer magen flitigt morgon och kväll.... men som ni ser i bildtråden så är ja ändå polkagris!
    Så det hjälper inte.

Jag börjar få lite mer krämpor nu gör ont under magen och i nedre delen av ryggen. 
    Är det foglossning då? Frågade BM sist hur foglossning känns o då sa hon att man fick ont under magen typ.

Funderar på om man ska köpa något bälte eller stöd av något slag. Vad rekomenderar ni? och var köper man det enklast o billigast?

Är ute och prommenerar mycket med hundarna och känner mer och mer att ja inte kan gå så långt då det börjar göra ont. Skulle va skönt med något stöd. Har ett magband som ja satte på mig när vi var iväg i helgen... det var rätt tajt och det kändes skönt.

Så tipsa mig gärna!  
    Har du nån sjukvårdsaffär där du bor? där de säljer hjälpmedel å sånt? Där finns ofta bälten, kan rekommendera att inte köpa det smala gråa utan det bredare. Jag köpte mitt för 700:- det både håller upp magen och satt bra runt höfterna. Vet itne hur ni har det i er kommun men här i Trelleborg så är mvc kopplad till sjukgymnasterna och dom har infomöte om foglossningsproblem och ryggproblem några ggr om året och då får man gå dit och göra lite övningar som man får göra hemma. Det är bara ringa till din bm du behöver ju inte vänta tills du ska dit, säg att du har problem med rygg.
    Har du foglossning så ligg på rygg och tryck på blygdbenet gör det ont så är det foglossning, det är först där som en läkare trycker för att konstatera foglossning.
    skogsbollen skrev 2010-09-07 10:03:37 följande:
    Angående bristningar så har jag hört att om man har lite underhudsfett så minskar risken för bristningar, men jag har oxå hört att det är rent hormonellt.
    Jag smörjer mage och bröst med mandelolja från apoteket. Jag gjorde det förra graviditeten oxå och klarade mig utan bristningar, men tror faktiskt inte alls att det var därför. Fast smörja kan man ju göra ändå, dels för att hålla huden mjuk, dels för att ge bebben lite massage :)
    Hade inget underhudsfett när jag väntade mitt första barn och då fick jag ALLA bristningar som jag har idag, restrerande grav har jag inte fått några bristningar alls och då har jag haft väldigt mycket underhudsfett
Svar på tråden December Bebis 2010 :)