• ondar

December Bebis 2010 :)

Hej allihop. är inte så aktiv för tillfället. Det har hänt saker som gjort att jag inte vet om min ena hund är säker nog att kunna stanna här när Liten föds. Han är omplacering sen tidigare med en jättetuff bakgrund och jag har vänt ut o in på mig själv de senaste tre åren bara för att få honom att må bra så någon omplacering är det inte tal om.
    Mina djur är min livs stora kärlek förutom mamma och bebis i magen så det här är inget enkelt beslut. Jag gråter o gråter o gråter.
    Jag önskar att jag bara kunde vakna upp ur den här mardrömmen.

• ondar
    Mrs TH skrev 2010-09-10 10:59:03 följande:
    Usch det är aldrig lätt när det kommer tll djuren, å ena sidan vill du ju naturligtvis ge din hund alla chanser i världen, å andra sidan är kanske inte ditt barn rätt sätt att pröva hunden på.
    Nu vet jag inte vad som hänt, men jag hoppas att du kommer på en lösning.

Jag kan däremot berätta hur min mamma uppplevde det, hon hade en dobermann som var ganska aggressiv men otroligt snäll mot henne och min pappa. Hon kunde inte göra sig av med honom utan hade kvar honom när jag föddes, en dag när hon vände ryggen till och gick in i tvättstugan så såg hon i fönstret( reflektion) hur han ställde sig över mig( som var 4 månder och låg på en filt på golvet) med käften vidöppen och bara morrade. Hon hann precis vända sig om innan han högg och skrika åt honom så att han backade. Hon tog bort honom samma dag. Hon sa alltid att hon ångrar att han ens fick möjligheten att bita mig. Nu vet jag ju inte alls hur din hund är och jag menar inte att det är samma sak, men jag ville bara berätta hur det var i vår famlij, där djuren alltid går i första hand.
    Tack för berättelsen! Så skönt med folk som försöker förstå istället för att bara dömma rakt av. Jag har inte orkat berätta något för mina nära för jag vill fatta det här beslutet själv.
    Och oftast är han världens goaste, finaste kille så de få som vet om vad som har hänt tror ändå inte att han skulle kunna göra något mot ett barn. Men dessa människor känner honom ju inte som jag.
    Det är ju jag som har tränat honom och fått honom att funka i vardagen igen- inte de.
    De ser honom ju bara några timmar åt stöten så de känner honom ju som sagt inte.

Han har ju träffat min brorsdotter osv men jag är alltid noga med att passa så hon inte kryper fram när han sover, försöker resa sig med honom som stöd osv.
    Och jag tycker verkligen att man ska respektera djuren men när man har egna barn har man inte 100procent koll jämt. Man måste ju känna sig trygg med att hundarna inte hugger som reaktion på att de kanske blir överraskade utan väljer att gå i första hand och som det är just nu så vet jag inte hur han skulle göra. De två gångerna jag inte har hunnit med med min brorsdotter så har han rest sig och gått därifrån.

Det var en situation här hemma som orsakade honom massa stress(vi hade en vän på besök, han e väldigt känslig för sinnesstämningar och hon mår inte så bra), som en reaktion på det så flög han upp från bädden, korsade hela rummet och attackerade min andra hund.
    Jag blev helt ställd då de två är BÄSTA vänner, de delar mat, ben, bädd, mig- ja allt.
    Men det blev inga skador på min andra hund så kvällen fortsatte som vanligt.
    En timma senare gör han samma sak igen, vilket resulterar i att andra hunden blir skadad. Och är fortfarande-fyra dagar senare, rädd för den stora hunden, han gömmer sig och visar lugnande signaler om de måste vara i soffan samtidigt osv. Min lilla har blivit attackerad o nästan ihjälbiten en gång för tre år sen så jag tror det här gjorde någon enorm skada för hans självförtroende, när tom hans kompis attackerar honom.
    Men jag tror absolut att det här kan gå över och bli bra igen.
    Min stora hund blev som vanligt igen senare samma kväll och har så varit sen dess.

Nu har just det här aldrig hänt förut, dock vet jag att han har sina sidor, men aldrig nånsin att jag har trott att det kunde bli så här.
    Men jag tänker på hur det då kommer fungera med ett spädbarn här hemma.
    Jag kommer ju vara mest ensam med bebis o djuren. Så vissa dagar kommer inte hundarna kunna bli aktiverade fullt ut.
    Om då bebis gallskriker, jag kanske är trött o irriterad osv, vem vet vad som händer då?
    Vem vet hur han hanterar den stressen?
    Jag måste ju kunna ha min bebis på golvet å vara trygg med det.

O som du skriver är ju inte mitt barn, eller min brorsdotter de två som jag vill ska kunna ta reda på det.

Men jag tänker också att allt kanske bara snurrar just nu för att det som hände ligger så färskt.
    Jag tror absolut att jag o hundarna behöver några dagar där vi känner efter o tänker och bara är.
    Jag måste _veta_ att jag gör rätt oavsett vad valet blir.

Mina fyrbenta är mina bästa vänner, det är de jag helst umgås med och bara jag får ta med mig dem så klarar jag vad som helst. Att behöva ta beslutet att sända den ena till döden är inget jag önskar ens min värsta fiende.

Så jag ägnar helgen åt att fundera:(
  • ondar

Nu börjar det inte finnas mkt kvar att köpa eller förbereda tills bebis anländerHjärta
    Skötbordet blev ett Ikea Diktad (Leksvik) som står hemma hos mamma just nu för att bli vitmålat innan det får komma in i mitt vita sovrum.
    I övrigt är det bara gardinerna som fattas, blir gula med får på plus en nalle puh väggdekoration som ska vara på väggen ovanför spjälsängen- sen är mitt o bebis rum helt färdigt.
    Så skönt o bara kunna slappna av sen och få ha hur ont som helst eller andra saker att ta itu med. Att känna att bebis kan dyka upp närsomhelst sen o jag e förberedd:D.

En smygtitt ;)

På torsdag (28+1) är det dags för 28veckorskontrollen hos BM, ska bli mysigt o lyssna på hjärta igen:).

• ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-12 16:27:34 följande:
    Super snyggt
    Jag har oxå tagit fram spjälsängen in till vårt sovrum men saken är det att vårt sovrum är så litet så jag får inte plats att ta mig upp eller ner.
    Så jag blir tvungen att ta vår säng idag och ta in den till sonens STORA sovrum men det kommer gå bra och Elias kommer få sova brevid oss oxå ibland såklart om man blir lessen och skriker på nätterna
    Tack SkrattandeSkrattande.
    Huvudsaken e ju att det fungerar för en:). Förhoppningsvis kommer lille Elias sova gott om nätterna Hjärta
  • ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-12 16:32:41 följande:
    Måste inskaffa är

Skötdyna till skötbordet
    Ny speldosa hittar inte saken som ska hålla upp vårt speldosa som vi hade med sonen
    Blöjor
    välling
    blöjhink
    första nallen och första filten
    vagn
    Babybalja tvål kräm puder till rumpan osv osv
    dyna till vår matstol
    babysitter
    gå stol
    babygym
    baby bärsele
    Kolla tradera eller något efter en sån hållare till speldosan annars, har sett några som bara sålt hållarna där- om du e väldigt förtjust i den ni redan har menar jag:) *tipsa*

Blöjor, ersättning i tetrapack att ha hemma ifall amningen inte funkar, nappflaska, kräm o puder osv är sånt jag också behöver köpa men det tror jag jag väntar med tills det är ännu mer nära. Eller kanske tills skötbordet e på plats:P kommer väl inte kunna hålla mig då:). 

Angående bärsele kan jag inte bestämma mig om jag ska ha sjal eller sele. Selen känns som om ingen egentligen är bra för spädbarns ryggar?
    Men sjalen som däremot känns bra för bebis känns krångligare just för att den ska knytas osv.
    Hur tänker ni andra?
  • ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-12 16:39:57 följande:
    Hoppas det haha men sen är det att vi måste nog ha en bord till sängkanten då jag tänkte ha lampa och välling pulver och termus så när han vaknar på natten tar jag in honom hos oss och ger honom vällning jag tror inte jag kommer att amma då jag får bara panik.

Juste det viktigaste är oxå babylarm till oss och honom i sovrummet så vi hör honom.
    Usch, ja amningen ska ju verkligen inte vara panikrelaterad, då är det lika bra å strunta i det.
    Har det krånglat båda gångerna innan eller:(?

Själv har jag gjort en bröstförminskning så det är bara 50procents chans att jag kan amma, jag hoppas verkligen att brösten fungerar så att jag o bebis iaf får en ärlig chans att prova, men man vet ju aldrig:(.
  • ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-12 16:48:57 följande:
    Hittade en jätte bra sida där jag ska beställa dessa för jag bara älskar dessa..
    Men jag måste ha hjälp med en sak och hoppas nu han leta åt mig.
    Det är så att jag letar efter en Spjälskydd till spjälsängen men den ska vara svart vit och text ''älskling'' jag har set dem innan och den är ända upp till sängkanten på spjälsängen men jag vet inte var den var..
    Märket ''älskling'' ''sötnosen'' osv

Jag skulle ta sele då då för i jul kommer vi alla som sitter här få barn och klara oss sen att ta hand om våra andra barn vi som ha och sen laga julmat och massa saker.
    Jag tänkte iaf skaffa en sele till sidan av höften som man kan ända läge till sida mage och rygg smidigt och bra..
    Märket som gör de där grejerna heter Lundmyr of sweden. Jag sitter o googlar här för att hitta det du söker, har inte hittat rätt ännu men här är några sidor som säljer det märket:).
    http://sovtex.se/lundmyr.html
    http://www.shoppinggatan.se/nsearch/tillbarnen?pc=149&s=lundmyr+of+sweden&p=2

Själv firar jag inte jul nåt större så just det problemet kommer inte jag ha:P. Men jag har några trappor ner till tvättstugan osv o ibland kan de ju va skönt o slippa ta vagnen när man ska rasta hundarna o dylikt. Selen tilltalar mig mest men så är det just det att det står "överallt" att sele inte är bra för bebisens rygg, men som du skriver finns det ju faktiskt modeller där de kan ligga ner i selen med:). *smart* 

Tråkigt o läsa om din amning, skönt att du har en BM som förstår dig nu iaf, det gör mkt det!
  • ondar
    linn78 skrev 2010-09-12 17:49:00 följande:
    Ondar: Fint det blev i sovrummet!! Det ser så mysigt ut när spjälisen är uppe, då är det verkligen snart dags=)

Jag ska till Ullared nästa fredag så då hoppas jag kunna klara av en hel del av julklapparna, åtminstone till barnen. Nu har jag ju bebis innan jul men tror inte att jag har lust att springa i affärer med en nyfödd iheller, skönt att få lite grejer avklarade!

Jag har egentligen bara babyskydd kvar att fixa, har ju allt kvar annars efter sonen förutom vagn men det har vi ju hittat och köpt en begagnad. Det jag behöver göra är att fixa sköthörnan, tvätta vagn och babykläder och sen är det bara allt småpill men eftersom jag fick beviljat HP så har jag ju lite tid på mej att fixa sånt!! Bara 7 arbetsdagar kvar, jippii!! Fast det känns helt overkligt...

Tack:D.
    Mysigt med en tur till Ullared, vill också dit men brände nyss alla slantar ja ägde på Ikea o lite begagnade möbler haha.

Underbart att du fick beviljat HP! Vad glad jag blir för din skull. Jag ska försöka komma till läkaren i veckan för att få en sjukskrivning, vet ju att även om läkaren ympatiserar med mig så ska försäkringskassan göra likadant så de e ju bara o hoppas.

linn78 skrev 2010-09-12 17:54:45 följande:
    ondar: det finns ju egonomiska selar som tex ergo. Den hade jag nog satsat på, lite dyrare men ändå bättre för både din och bebisens ryggar. Jag har en babybjörn, den vanliga modellen utan extra svankstöd, och jag kan inte gå speciellt länge innan det börjar känna i rygg och axlar. Sen e den ju toppen att slänga på sig snabbt och lätt men det skulle jag tro att dom ergonomiska selarna också är.

Tack för tipset! Ska genast kika lite mer o se vad man kan hitta begagnat o billigt. Ekonomin e tyvärr inte så rolig här just nu.
    Det e just Babybjörns jag har vart mest inne på först o främst och det e ju egentligen bara kortare turer den ska användas isf, har ju sulky som passar till babyskyddet osv så tror inte selen kommer användas så mkt. Så kanske inte min eller bebins ryggar blir så belastade av en vanlig sådan då?

Det lutar åt att det blir mjuklift till bebis just för tvättstugans besök, ifall bebis sover så man slipper störa. Ibland kanske man vågar lämna bebis själv här uppe i sin säng men det beror ju på hur många minuter man har tänkt o vara i tvättstugan. Kommer ju bära med mig babyvakten ner så man hör vad som händer här uppe isf. Får väl se hur man känner när bebis väl e här:P

• ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-12 18:00:17 följande:

Tack ondar :
    Du hittade precis sen jag letade efter ååh tack gumman du är bäst !!
    ååh nu måste jag beställa detta
    ToppenHjärta
Svar på tråden December Bebis 2010 :)