Selina04 skrev 2010-11-03 14:03:20 följande:
Till Ondar:
Jag beklagar din vovvses bortgång =( Det är aldrig roligt att förlora sin vän! Jag har i år förlorat min ena hane i april (7 år) och min unghäst som va fyra i september så ärligt talat har denna tid känts väldigt upp och ner. Mina djur betyder lika mkt för mig som barn beteyder för ens föräldrar om ni förstår, o mitt i allt detta väntar jag en egen knodd nu.
Till alla:
Däremot har jag en fundering, jag och mina syskon är uppväxta med EN hund per gång får jag väl säga och den har alltid legat hos oss barn, alltså i vårt rum o följt oss i vårt o torrs osv men nu går jag i funderingar, vi har fyra tikar här hemma (kennel i liten skala) och vi vill att det INTE ska bli bråk el vakt bitar om knytet utan lugnt o stilla som vi själva är uppväxta. Ni som har egna barn + djur hur har ni gjort?
Ska man tex låta hundarna få sova i bebis rum på natten (på golvet så klart) el ska bebisrummet vara "skyddat" från hundar?
Och hur ska man göra "första mötet" med bebis? När vi o våra syskon kom hem så satte mina föräldrar ner barnstolen på golvet o vovven fick bekanta sig med oss,
Någon som har ideér o tankar att bolla med oss? Vi vill ju att allt ska bli så lugnt o bra för alla parter som möjligt!
Bm tyckte vi skulle ha bebisfilten med oss hem nån dag innan så hundarna fick lukta lite på den.
Kom gärna med förslag om hur ni hade gjort!!
Tack @-->--.
Usch:( beklagar förlusterna. Det e verkligen sjukt svårt att hantera och acceptera. Du kanske precis som jag dessutom får höra sånna där konstiga meningar som ska föreställa tröstande "allt känns bättre när bebis kommer". Som om man slutar älska de man älskar för att man får en bebis. Jag vet att många tappar känslor och glömmer bort sina djur när de får barn men frågan är ju hur äkta den kärleken var från början då. Jag har väldigt svårt å tro att jag slutar bry mig om taxen o katterna för att bebis kommer in i familjen. Sen får man ju prioritera och göra annorlunda men så blir det ju alltid i livet oavsett vilken förändring det än handlar om.
Jag hade delvis låtit dem lukta på filten innan bebis kommit hem och delvis låtit dem hälsa på bebis en i taget. Inte alla fyra samtidigt.
Mamma har tre hundar och där kommer jag göra så första gången vi kommer hem. Antingen om de tar ut en o en först som får hälsa på mig o bebis ute och sen går vi in tillsammans eller att en o en hund kommer in till mig o bebis o hälsar där.
Tror det blir minst stress på det viset än o ta alla samtidigt och då blir det heller ingen konkurrans om dig o bebis. De har ju trots allt inte sett dig på ett tag heller så lyckan över o se dig kommer förmodligen även gå ut över bebis så den blir positivt betingad. Gäller o utnyttja alla medel man kan ta till för o få ett så bra första möte som möjligt tänker jag:D.
Jag är dessutom sån som inte vill ha massa nosar och hundtungor i ansiktet på bebis så det kommer finnas hundgodis hos mig så att man kan styra bort hundarna utan att för den sakens skull behöva "putta bort" dem o då belöna fram rätt beteende. Är mkt för shaping som du kanske märker:).