• ondar

December Bebis 2010 :)

AnnaCL skrev 2010-12-12 12:01:28 följande:
    här har det kommit en liten elsa på 3200gram som verkar må toppen. hurra!
    grattis!!!Hjärta
  • ondar
    linasmama skrev 2010-12-12 12:21:34 följande:
    Nu börjar det komma många bebisar här..

GRATTIS alla som fått!! 

Jag orkar inte sitta och läsa ikapp flera 100 inlägg just nu.. Har fullt upp med lille Sixten, har så mycket mjölk så skulle kunna amma ett helt kompani ungar. Han äter så lite så får stå och mjölka ur för att inte bryta ihop av smärtan.. Kanske har så mycket för att jag drack hallonbladste?! Vet ju inte hur det skulle varit om jag inte druckigt det..
    Jaså hallonbladste kan påverka mjölkmängden också:)?
    Var köper man sånt här te?
    Vad gör du med mjölken du får mjölka ut, fryser du in, slänger, eller vad? *nyfis*
    Hur kommer det sig att han äter så lite? -Äter han ofta och lite eller behöver barn väldigt olika mkt mat?

Haha tusen frågor, men jag har ju inte blivit mamma än (BF+5idag) så jag vet ju inget om sånt:)
  • ondar
    linasmama skrev 2010-12-12 12:36:11 följande:
    Ja den kan göra det, det står det på min förpackning Jag köpte det på hälsokostaffären här i stan..
    Jag borde väl frysa i den men har inte diskat iskubsformen så mjölkar ut i handfatet än så länge..

Han äter mycket på nätterna sen sover han hela fm, han har sovit sen 9 nu.. Alla äter olika mycket och det tar ett tag innan kroppen vet hur mycket den ska producera för att de ska bli lagom..

Fråga på du jag visste inget innan jag fick min dotter för ja frågade inget så blev ingen bra start..
    Tack för svaret, och för att jag får fråga:D.
    Har i princip bara en kompis som har ammat sina barn och hon svarar inte så där jättegärna på frågor:P.

Hur ofta går du upp på natten o matar honom då? Man har förstått att det där är väldigt olika.

Jag tycker det e så svårt för pga min bröstförminskning jag gjorde för några år sen så är det ju inte säkert att min amning kommer funka till hundra (vilket det ju aldrig är så chanserna är ännu mindre här).
    Så jag var på amningsmottagningen och fick råd i en timma av en av barnmorskorna där:).
    Jättegivande men hon sa att jag absolut inte ska pumpa utan lägga till barnet så mycket jag bara kan för att en bebis som suger gör mkt bättre verkan för mjölkproduktionen att komma igång osv än en bröstpump.
    Fullt logiskt.

Men nu tänker jag då som så att om min bebis är som din och faktiskt inte äter så mycket, inte hela tiden iaf, ska man ta till en bröstpump ändå då kanske för att "hålla produktionen igång"? Eller sköter det sig själv när det väl har kommit igång?

Hon förklarade att det som har hänt i mina bröst är att många mjölkgångar är av efter operationen men de som har kontakt med mjölkkörtlar osv kommer ju iaf ge mjölk, men eftersom jag har färre än andra så kan det ta flera veckor- upp till månader innan allt fungerar ordentligt.. Om det kan ta tid normalt så kan det nu istället ta dubbelt så lång tid här:(. Så man funderar ju rätt mycket kring det här om amning och vill förstå så mycket som möjligt eftersom jag verkligen vill kunna amma.

Hehe du kanske inte vet men då har jag iaf frågat:)).
  • ondar
    Cissi7006 skrev 2010-12-12 15:16:20 följande:
    Ondar - min första sov hela nätterna fr.o.m. tre veckors ålder, men då låg hon istället och tankade hela kvällarna fram till 23

Tvåan skulle ha mat var och varannan timme dygnet runt. Började med tillägg vid två mån ålder och då började han sova mkt bättre och sov hela nätter vid tre mån.

Trean åt två nattmål tills han var två mån, sen ett nattmål tills han var fyra mån då han ville äta varje timme dygnet runt och fick få gröt på kvällen. Sov hela nätterna när han var fem mån.

Alla bebisar är olika
    Hehe jo det vet jag, min brorsdotter har bara velat ha mat en gång per natt, runt halv fem och själv sov jag hela nätterna ändå från start osv.
    Men varken min svägerska eller min mamma är bröstopererade eller kan ge mig något större tips om amning- min brorsdottern fick ersättning istället o det e ju inte riktigt samma sak:).

Därför jag undrar eftersom min BM på amningsmottagningen sa att jag absolut inte ska pumpa utan låta barnet göra jobbet för att få igång brösten, därför jag frågade om Linasmamma :P för om man då själv får en bebis som inte äter så himla ofta utan kanske mkt per gång istället, då undrar jag ju hur jag ska lösa det. Men jag frågar på BB istället.
  • ondar

Emelle: FY va söt Hjärta världens största GRATTIS!

Skuttar in för att berätta att det i vecka 41+0 upptäcktes att bebis hade vänt sig IGEN och låg i tvärläge. Så dagen därpå åkte jag o pappan till NÄL för ultraljud där det bekräftades samt avslöjades att det var en POJK! Min tapp var omogen, lång och bakåtlutad och jag var ytterst lite öppen men de tyckte ändå att vi skulle försöka få igång förlossningen- under övervakning.
    Så de vände bebis rätt och la sen in gel bakom tappen. Två gånger la de gel på torsdagen och efter andra kuren började det hända något o jag fick lite värkar. Skrattade så jag grät av värkarna för tydligen reagerar  min kropp på den sortens smärta. Vattnet gick av sig själv på kvällen och det kändes som ett gott tecken!

Dagen därpå togs hinnorna så att Bebis skulle sjunka ner och eventuellt fixeras för att kunna hjälpa tappen at öppna sig. Läkaren sa att ja va öppen två cm men det var kvar av tappen o den va fortfarande långt bak o rätt hård men hon trodde ändå att det skulle bli bebis den dagen. Sen sattes det in dropp för att få igång det och då brakade det loss. Rejäla värkar kom och i början hade de fina mellanrum och allt såg lovande ut men så höjde de dosen till de högre och då slutade mellanrummen komma och värkarna blev för långa. Hade samma värk i 4-5min och den hann inte försvinna förrän nästa slutade. Jag grät tillslut som ett barn och var helt jäkla slut. De stoppade det efter några timmar och så började vi om. Det såg fint ut och man fick hopp igen. Men så nådde vi högre höjder och skiten började om igen. Sent på kvällen blåste de av men då satte min kropp igång med egna värkar, lika långa, meningslösa och förfärliga. Livmodern hann aldrig vila och få nytt blod o därför hände inget på tappen, vi oroade oss för hur länge Bebis skulle orka och jag, ja jag var helt jävla slut. Fick återigen sömntablett och även bricanyl för att få sova så ännu en natt med liiite sömn blev det. 

Dagen därpå fortsatte med dessa skitvärkar. Ännu en läkare kom in, gjorde undersökning och fann att det inte hade hänt nåt alls på tappen. Fortfarande ynka 2cm och bakåtlutad o hård.
    Hon lovade mig en bebis den dagen, jag började gråta av lättnad.
    Hon bad min underbara sköterska känna eftersom hon hade känt på tappen dan därpå o hon sa att det var exakt likadant så då blev det akut snitt eftersom han delvis fortfarande låg långt upp med huvudet, jag hade haft vattenavgång två dagar tidigare och de trodde inte på att det skulle komma någon bebis med igångsättning den dagen heller o oroades för hur länge jag, bebis och livmoder skulle hålla.
    Så 18 dec 12:08 kom det en Erik William André på 54cm och 4265gr
    Efter snittet fick jag infektion i livmodern så har legat och mått riktigt uselt på sjukhuset. Sköterskorna har fixat morgonskötseln alla mornar för jag har knappt kommit ur sängen. Den lilla kraft jag hade kvar har gått till Eriks amning, blöjbytning- som har skett i sängen osv.
    Pappan har vart helt jäkla otrolig med att stötta mig och hjälpa mig men han behöver lite tid att finna sin roll som pappa och vara trygg med det och det låter jag honom få. De är superfina ihop iaf och jag som trodde att Pappan inte gick att älska mer hade fel. Jag hade aldrig klarat det här utan honom och två av de sköterskor som jobbade på förlossningen när jag var där. Underbara människor!

Min amning har trots min bröstförminskning med låga odds för fungerande amning faktiskt kommit igång och han klarar sig helt på min mjölk nu, något som känns helt fantastiskt men det känns samtidigt som om vi förtjänar lite bra saker också då inget annat direkt funkade som det skulle Drömmer. Men allra viktigast är att han är frisk och det är han! Och alldeles ljuvlig förstås, vems bebis är inte det Hjärta
    Idag fick vi äntligen åka hem efter en vecka på Näl. Min infektion är inte bra men jag mår mkt bättre så nu fortsätter jag med antibiotikan och vilan här hemma och bara njuter av min son:).

Här kommer han, våran prins!

• ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-23 19:41:56 följande:
    Välkommen Erik till kalla december skönt att träffa din mamma äntligen !!
    Stort grattis Ondar och oj vilken berättelse men allt gick ju bra ''pustar ut''
    GOD JUL Önskar jag till er Erik och Ondar mamman
    Erik tackar så hemskt mkt;)!
    Tusen tack Hjärta 
    God Jul önskar vi er också, hela fina familjen {#emotions_dlg.flower}
  • ondar

Tack för alla grattis och GRATTIS till er andra som har fått Skål

Jag o Erik önskar alla en god jul!
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-12-28 03:08:50 följande:
    Grattis till BF majorima!

Alltså jag antar att den berömda gråtaredagen är här. Amningen går skitbra på vänster bröst, på höger vill han inte greppa. Jag har inte sovit nåt i natt än och är väl extra känslig men det var nära att jag bröt ihop förut. Sambon sover och gasten han inte kan göra nåt och fasten han sagt att jag ska väcka honom om jag bara vill ha stöd har jag lust att kasta nåt på honom haha. Hoppas Elliot vill sova sen, min rygg pallar inte att sitta i samma ställning i den här obekväma sängen mer haha.
    Envisa bebis som bara vill ha vänstertutte!
    jag e här för lite ser jag! GRATTIS till pojken!!!

Erik har vart likadan att han har ratat ett bröst, första veckan var det bara vänster som dög sen var det bara höger. Nu funkar båda två men ibland blir han vansinnig när han ska läggas till bröstet, men greppar enklare på det andra då.
    Vårat knep har blivit att han ligger på en kudde i mitt knä och så kommer bröstet ner till honom istället för "det rätta amningsgreppet", med ett lätt tryck bakom kudden ist för bakom ryggen får han mkt lättare grepp och  så går det fint att byta grepp och tex hålla honom med armarna sen när han har sugit tag:).
  • ondar
    Momalicious skrev 2011-01-01 17:56:53 följande:
    Får bjuda på ett par bilder på vår älskling Elliot, 6 dagar idag! :)

6 dagar

4 dagar
    Gud så fin han är Hjärta
    ----------------------------------------------

Ser att ni skriver om sex och fler syskon. Här hade vi sex idag, två veckor efter Erik kom med kejsarsnitt och jag fick min förbenade livmoderinfektion. Jag blev egentligen tillsagd att vänta 4veckor men jag har googlat massvis och hittat att så länge man använder kondom och tar det försiktigt så ska det inte vara någon fara, så det gjorde vi för nu kunde vi inte vänta längre;).

Jag trodde inte att jag ville ha mer barn efter den här graviditeten, men nu när "förlossningen" gick så käpprätt åt fanders så känns det som om det knappast kan bli värre och vem vill inte få ännu ett sånt lyckopiller som ens barn är. Kan tänka mig MASSA små Erikar i framtidenHjärta.
    Helst då med Eriks pappa förstås. Vi får se vad tiden visar.
  • ondar

hur funkar det med föräldrapenningen? När jag kom hem från BB anmälde jag på fks hemsida att han hade kommit men nu då? Jag var inne igår och kollade och det står ingenstans hur mkt jag får och det går inte välja hur många dagar jag vill ta ut i veckan, är de inte klara med min ansökan då eller har jag missat att göra nåt?

• ondar
    ludicrous skrev 2011-01-11 10:39:11 följande:
    Ondar - att barnet föds går in automatiskt hos fk. När jag loggar in trycker jag på begär föräldrapenning o sen fyller i dagar o så..
    tack nu funkade det:) har bara kommit till anmälan om föräldrapenning varje gång, nu visste jag vad ja skulle leta efter mer{#emotions_dlg.flower}
  • ondar

Är inne o kollar till er;). Tycker synd om alla som har sjukdomar och kolik osv att dras med:(, hoppas verkligen det löser sig för er snart!!!

Sist hos bvc var Erik en månad gammal och vägde då 5210gr och var 59.5cm lång. Hattmått 40 tror jag.
    Vid födseln vägde han 4265 och var 54 lång med hattmått 38.
    Han är en stor pojk och använder redan st 68 i vissa kläder:).

Vi har slutat amma helt då han inte gick upp så mkt som han skulle, inte ens hälften av det:( och sen ville han inte ha flaskan så för att få honom att ta den fick jag sluta erbjuda bröstet lika ofta och sen ville han inte ha bröstet alls:(.
    Så de senaste två veckorna har han vart flaskbarn och sen dess går han upp jättebra. På en vecka gick han upp 600 gr nu senast och det känns jättebra! Han skrattar nu också, äter om nätterna runt 23,03,07 och sen står vi upp 09. Allt går mao väldigt bra hittills. Han har ont i magen emellanåt som alla barn men tack och lov inte några längre stunder. Minifomdropparna han har ätit sen vi kom hem från Näl gör bra verkan på hans mage tycker jag.

Bjuder på ett Eriksmile!
  • ondar

majorima: fy bubblan så söt <3!

Jag skulle behöva fråga om råd
    :) Vi blev av med vattnet här igår eftermiddags pga en vattenläcka och de kan inte säga när vattnet kommer tillbaks. Att ha en liten bebis som äter ersättning, ska tvättas, ska äta ljummen ersättning och inte kokhet osv var inte så jätteroligt utan rinnande vatten. Det går ju massvis till ersättningen, vattenbad osv och jag bor själv och kan inte springa ifrån i tid o otid för att hämta vatten på markerad plats ute på gatan. Får dessutom inte bära tyngre än Erik pga snittet så kan inte hämta så mkt i taget heller:/.

såå. Vi kan få åka till min mamma och bo några dagar men problemet är att hon har haft feber och vart förkyld sen i förrgår, hur länge smittas det?

Jag känner mig själv inte speciellt kry heller, det kliar i halsen och jag känner mig varm så kanske att Erik blir sjuk ändå men det känns ju jäkligt dumt om jag släpar hem honom till henne och han blir smittad:/ men samtidigt kan vi inte bo utan rinnande vatten så vi måste härifrån känner jag för att underlätta vardagen lite.
    Tack och lov att jag hade tvättlappar hemma fast jag inte använder det så man kan få honom ren iaf utan att slösa på det lilla vattnet vi har i flaska..

• ondar
    mamma smurfen skrev 2011-01-25 10:20:06 följande:
    Har för mig att jag läst att en vanlig förkylning inte smittar EFTER det att den brutit ut, men jag är inte 100 på att det stämmer...men ring å kola med BVC annars, dom borde ju ha svar tycker jag.

Så jobbigt att inte ha vatten, förstår att ni inte kan vara kvar hemma....håller tummarna för att ni snart har vatten i kranen igen. 

tack så jättemkt för hjälpen:). Tänkte inte på att man kan ringa bvc! Tack {#emotions_dlg.flower}

• ondar
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-25 10:24:01 följande:
    Skippa vatten badet nu ta torkservätter ..
    Du kan värma i mikro ersättningen.
    Gå till närmaste granne be om vatten eller öp från tanken.
    haha nu tror jag damen läste lite slarvigt;).
    Vattenbadet är till att kyla ersättningen med. Jag hade som tur va våtservetter hemma fast att jag inte använder det egentligen sån hans rumpa blir ren iaf, i hans ansikte däremot använder jag inte sånt.

Det finns vatten att hämta ute på gatan där de har satt upp en vattenpost, men pga mitt snitt får jag inte bära speciellt tungt ännu plus att jag får ont i snittet av att bära så det blir bara tre 1.5litersflaskor i taget jag kan hämta och det går rätt mycket vatten till ersättning, disk av nappflaskor osv även om man inte slösar på det.

Dessutom bor jag ju ensam så att lämna erik här när jag hämtar vatten gör jag inte om han inte sover och det är det ju inte alltid han gör.

Fast egentligen behöver jag ju inte ge någon förklaring, det borde ju vem som helst förstå att det är rätt jobbigt att vara utan vatten. Om inte annat går det inte spola i toa och jag har vart utan vatten i 24timmar nu så du kan nog tänka dig själv hur den börjar se ut;).
    Men tack ändåHjärta
  • ondar

tack allihop för råd osv {#emotions_dlg.flower} ni är GULD värda!
    Tyvärr satte väglaget stopp så vi kommer inte kunna komma till mamma och inget vatten är i sikte:(. Vi får helt enkelt stå ut. Hade pappan inte rökt inomhus så hade vi ju kanske kunnat bo där några dagar men även om han inte gör det när vi är där känns det sunkigt att ta in Erik hos honom, då är jag hellre utan vatten;). Jag är grymt glad över att jag duschade igår...

Moma: slutade amma efter ca 3veckor och förstår att det kan kännas jobbigt men sånna känslor gör ju varken gott för dig eller din prins:). Ersättningen ger ju faktiskt det han behöver och funkar inte amningen så bra som den kan göra så gör den inte och jag tror att du och Elliot mår sämre av en halvtaskig amning än av flaska Hjärta

• ondar
    ludicrous skrev 2011-01-26 08:06:16 följande:
    Jag mår skit o har inte ätit ordentligt. Hur påverkas mjölken ? Blir han mätt? Eller e det bara vatten?
    jag tror inte att det blir någon skillnad med en gång men så småningom blir det ju det tyvärr:(, men du märker även det på honom för då blir han ju inte lika nöjd heller. Mjölken kan ju sina av att man mår dåligt och inte tar hand om sig också:(.
  • ondar
    mamma smurfen skrev 2011-01-26 20:03:49 följande:
    Ja, har du egen brunn så SKA du koka vattnet,
    men du kan koka det i 5min, 5 min e rekomenderat för att definitivt få död på bakterier iom eget vatten, för att sedan förvara det kallt i kylen, hälla i flaska sedan värma till ät-temp, i med pulver, skaka och servera herrn
    enligt beskrivningen på ersättningspaketet (iaf Semper, På nan1 står det inte tror jag) ska vattnet värmas upp till 70grader och sen svalna till ät-temperatur om man ska göra som du tipsar om:). Sen funkar det säkert jättebra och göra som ni gör men jag vågar inte chansa utan kokar alltid vattnet för att sen låta det svalna antingen i kastrullen innan eller i vattenbad, går så himla fort o smidigt så skulle aldrig orka hålla på å vela med kylskåp och termometer. Men huvudsaken är att det man har valt funkar för bebis och en själv {#emotions_dlg.flower}
  • ondar
    linasmama skrev 2011-02-04 21:56:13 följande:
    Det är det jag känner också, hinner absolut aldrig få något gjort då han aldrig sover, när han väl sover kan jag inte lägga ner honom heller för att han vaknar. Har försökt få honom att sova mer men det går inte. Enligt tabellen ska han sova 15-15,5 timmar och det kommer han inte i närheten av. Ska till bvc först på torsdag så kan inte fråga förrän då. 

Både jag och hans pappa är lite överaktiva, kanske är ärftligt?! 
    är han ledsen när han är vaken eller varför får du inget gjort :(?
    Erik roar sig själv i babysitter/babygym osv så mkt kan jag göra fast han e vaken, därför jag frågar
Svar på tråden December Bebis 2010 :)