Inlägg från: Mama Jessie |Visa alla inlägg
  • Mama Jessie

December Bebis 2010 :)

Moma: det finns en större flaska minifom att köpa, räcker längre och är mycket billigare:)

Anton 101201
  • Mama Jessie
    Momalicious skrev 2011-02-09 10:18:16 följande:
    Jaså? Jäkla apotek på vischan som inte har nånting haha. Får kika på ett större apotek i helgen. Hur stor är den stora flaskan?
    100 ml är det i den och kostar 190 nånting tror jag, den lilla var väl bara 30 ml och kostar typ 110kr. Jag köpte den lilla först för att prova och den tog ju slut på en vecka sen blev det den stora för 2 veckor sen och har halva flaskan kvar :).
    Apoteket har ju webbshop också, kolla där
    Anton 101201
  • Mama Jessie

Idag var det ca 2 timmar och 40 min mellan Antons nattmål, vad kan man göra för att han ska sova längre pass?

Han kan sova 4 timmar när jag lagt honom för natten men sen är det bara kortare stunder. Det är inte alltid han somnar direkt efter maten heller så det blir knappt nån sömn vissa nätter.
    igår kväll gav jag honom ersättning så jag såg att han fick i sig tillräckligt med mat, han åt 120+60+60 så då tänkte jag ju glatt att nu sover han väl ett tag men nej, han vaknar som vanligt vid 2, 3,5 timme senare.. Gav honom flaska då också för att se hur mycket han åt, var knappt 60 och det lite motvilligt, så han skulle ju lätt kunna hoppa över ett mål mat där, men då vet jag inte hur man ska få honom att somna om utan att han ska vakna igen efter 10 minuter. Det är ju likadant vare sig han ligger i sin säng, jämte mig eller på mig. Ibland är han klarvaken också mit i natten och ligger och pratar och skrattar, han har tur att han är så söt..:).

Han har kanske fått min dygnsrytm, jobbade natt innan så jag hade helt vänt på dygnet och kunde omöjligt sova på natten. Lider fortfarande av det tror jag då jag nästan aldrig kan somna före ett, fastän jag inte sovit på dan.

På dagen har han oftast 2 sovpass på några timmar och är go och glad däremellan så det är bara på natten som han är en lite jobbig bebis. Men jag tappar inte hoppet, varje kväll tänker jag att det här kanske är natten som han sover gott, slutar ofta med förtvivlan från min sida när han vaknar igen :)

Anton 101201
  • Mama Jessie

Var hos bm idag på efterkontroll, var kul att gå igenom förlossningen med nån som kan. Hon var förvånad över att det gick såpass snabbt tyckte verkligen att jag hade en drömförlossning och det håller jag ju med om:). Hon blev väldigt överraskad när hon såg att han var tung för tiden också(3945 i v37+4), trodde hon aldrig när vi tittade på min magkurva. Men nu följer han medelkurvan, 5840g, 58,5 cm vid 2 månader:)

Anton 101201
  • Mama Jessie
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-10 21:15:39 följande:
    När föddes han vecka 37+4 ?
    I vecka 35+5 vägde elias 3890g
    Dom tog ut honom v 37+5 tung för tden här med
    Ja han föddes då, hade han legat kvar 5 veckor till (får gå över 18 dagar här) kunde det blivit en stor klump :),
    Anton 101201
  • Mama Jessie
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-10 22:28:41 följande:
    Blev det igångsättning ?
    Jag fick snitt men det bar det rätta för OM jag skulle fött honom och det skulle jag ha fått göra på min BF datum får inte få snitt innan här i dk man måste passera BF dagen 1 dag här..
    Men iaf så såg vi att navelsträngen bara var 1 cm lång så bm sa det kunde ha blivit komplikationer + akutsnitt ..
    Har räknat ut själv på BF dagen ca 4,500g men barnmorskan sa nära 5 kg men under 6 kg haha ingen som kan bestämma sig
    Men på pappret står det stor för tiden.
    Nej jag kom igång av mig själv :)
    Han låg precis över översta kurvan i vikt och hade nog också hamnat på 4500g vid bf. Det är ju inte så himla mycket egentligen men ändå 1 kg mer än vad man räknat med.
    Får väl se hur stor bebis det blir nästa gång, andra barnet brukar ju va större, stämde ju i ditt fall ;)
    Anton 101201
  • Mama Jessie
    Momalicious skrev 2011-02-10 22:44:39 följande:
    Men vännen, klart du får gnälla ändå! Så länge det är jobbigt för dig så får du ju gnälla!
    Tråkigt att hon hon är gnällig :(

Vi har itne varit på BVC på två veckor, skulle dit imorgon egentligen men BVC-tanten är sjuk så vi fick en ny tid nästa fredag. Men idag har han varit hur snäll som helst, sovit och ätit och man har till och med kunnat lägga ner honom själv i sängen och då sov han i typ fyra timmar mitt på dagen. Precis tvärtemot från igår alltså. Och vi har inte gjort något annorlunda idag mot igår så jag vet verkligen inte vad det kan bero på. Hade det varit mjölk han reagerade på så hade han ju haft ont varje dag men det är så himla olika. Pust. Ska skriva ner varje dag hur han är och när han gnäller och hur länge och så ska jag ta upp det nästa vecka. Nånting MÅSTE det ju bero på.  
    Gud vad skönt att han har bra dagar också så du får njuta! Verkligen inte lätt att veta vad det kan bero på, hade det vart mjölken hade han ju känt av det varje dag som sagt. Hoppas ni kommer på nåt snart.

Läggdags för mig nu, hoppas jag hinner sova lite mellan hans uppvaknanden. Han är nog väldigt trött, sov dåligt inatt och i förmiddags var han hos sin pappa UTAN NAPP vilket resulterade i skrik och ingen sömn, borde varit nappen iaf för han skriker aldrig så annars. Har så dåligt samvete för att jag glömde skicka med den, borde ju finnas nappar där också men ändå..
    Nu hoppas vi han sover gott iaf
    Anton 101201
  • Mama Jessie
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-10 23:01:04 följande:
    Jo det är ju så ..
    Men tänk att det kan bli större nästa gång !
    Brukar bli större men hmm nu var elias mindreTungan ute haha

Hur ska du göra nästa gång ta ut innan som nu eller gå o vänta på bf ?
    Jag kommer få snitt för 3:e gången men skönt jag testat vaginalt 1 gång det e jag glad över
    Så länge jag inte går tiden ut blir det ju ingen jättebebis och nästa barn brukar ju även komma nån dag tidigare:). Börjar däremot närma mig bf nästa gång kanske jag blir lite oroligFlört. Men eftersom denna förlossningen gick så bra så ska det nog inte va några problem att föda ett större barn (så länge den håller sig under 5 kg..)Glad
    Anton 101201
  • Mama Jessie

Jag har en app på iphone som man startar varje gång jag ammar och sen stoppar när det är klart. Så där sparas allt- vilket bröst, hur länge han åt och hur lång tid mellan målen. Rätt praktiskt tycker jag Skrattande

Anton 101201
Svar på tråden December Bebis 2010 :)