• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Jeanette 776

Denna tråd avgör ju absolut funderingen på att skaffa eyeQ.

I morgon skall en burk med hem OCH om det är så så måste jag köpa så att det finns hos deras pappa också.

Nu skall jag läsa bakåt i tråden - spännande!

• Little Ms Chatterbox

Jag ber om ursäkt att jag inte har varit så aktiv att svara i tråden som jag borde men jag har varit mycket sjuk och genomgått 3 operationer på kort tid så jag håller på att återhämta mig och har inte så mycket kraft. 
    Jag tar några svar åt gången, jag har inte glömt er

Kram på er alla och det är trevligt att tråden fortfarande hålls vid liv.  

• Little Ms Chatterbox
    MajaLarsson skrev 2013-02-16 20:48:43 följande:
    Hej!

Jag ger PlusEPA till min yngste son och ser faktiskt en förbättring i hans humör Inget som märks jättetydligt men han får inte lika många utbrott längre iaf
    Räcker det med en kapsel om dagen som det står på förpackningen?

Jag har själv börjat äta omega 3 nu. Verkar dessa bra?
    www.mmsports.se/Body-Science-Omega-3.html

Min store son vill oxå äta omega säger han, men vad ska man välja då?
    Han är 11 år, väldigt smal, ganska klen i kroppen (överrörlig, har ofta ont). Trött och har börjat få magproblem.
    Äter inte gärna grönsaker.
    Sover bra på nätterna och har ett gott humör  
    En kapsel "ska" räcka men det avgör man själv, det är inte farligt att dubbla dosen om man ser en förbättring av det. De kända biverkningarna som man vet om är främst lösare avföring och fram till nyligen har man sagt att det är lite blodförtunnande men det verkar som om läkarvetenskapen håller på att ändra sig om det. En del läkare säger att det inte finns bevis för det men jag låter det vara upp till var och en att avgöra.
    Någon med blödarsjuka ska ju givetvis ta det med sin läkare och samma sak inför planerade operationer. (Jag fick klartecken för att fortsätta äta Omega nu senast efter mina operationer även om jag hade haft en stor blödning men jag valde att vänta ett tag till innan jag började äta Omega igen.)

Om du skulle göra någon ändring så kanske det skulle vara att lägga till någon typ av Omegaprodukt med både Omega-3 och Omega-6 i. Omega-6 är också bra för humöret så om ni vill ha ännu bättre effekt på Omega till din yngre son så skulle det kunna vara en lösning. 

Den Omega som du länkar till verkar bra ur miljösynpunkt, (djuphavsfisk i kallt vatten osv) och inte massa extra E-nummer och annan skit. Hur många tar du om dagen? Om du ska räkna lite på vad det kostar i förhållande till andra per dagsdos får du tänka på att jämföra tex hur mycket du betalar för tex just EPA. I PlusEPA är det 500 mg i en kapsel och i den du äter är det 180 mg.

Samma gäller det din äldre son, Omega i kombinerad typ. Tex Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids. Men jag undrar om någon läkare har tittat på honom för en 11-åring ska ju inte ha ont i leder, bara sådär! Visst kan man få lindring av ledsmärta av Omega men det är nog bra om en läkare tittar på honom också.

Hoppas jag har gett dig ett bra och tillfredsställande svar. 
  • Sannaslim

Hej vet inte om Little Ms Chatterbox ffe ar aktiv men tankte testa. Jag har en 15man bebis som har somn problem hon somnar ratt bra men vaknar mitt i natten och ar pigg i minst 2 timmar innan hon somnar om. Jag har gett en kur Morepa chewy orange och det hjalpte faktiskt hon vaknade cirka 1gg i veckan istallet for varje natt. Problemet nu varfor jag inte vill ge samma igen ar att hon har flera livsmedelsallergier bla fisk, apelsin och roda frukter sa under hela kuren fick jag toppa med antihistamin. Mycket av uppvaken beror nog pa det. Sa jag undrar om du kan rekomendera nagon vegansk omega 3? Har googlat runt lite men inte hittat nagon till barn. Tack pa forhand!

• Spikur

Aaaldeles för långa trådar för att jag ska ha tid att läsa igenom dom. Du hade gjort en bra sammanfattning i en annan tråd Little Miss Chatterbox men jag har svårt att hitta information om hur små barn man kan ge omega 3. Min sambo undrade om inte hon kunde äta det och så fick sonen (4 mån) den genom bröstmjölken?

• Little Ms Chatterbox
    Sannaslim skrev 2013-03-26 12:31:55 följande:
    Hej vet inte om Little Ms Chatterbox ffe ar aktiv men tankte testa. Jag har en 15man bebis som har somn problem hon somnar ratt bra men vaknar mitt i natten och ar pigg i minst 2 timmar innan hon somnar om. Jag har gett en kur Morepa chewy orange och det hjalpte faktiskt hon vaknade cirka 1gg i veckan istallet for varje natt. Problemet nu varfor jag inte vill ge samma igen ar att hon har flera livsmedelsallergier bla fisk, apelsin och roda frukter sa under hela kuren fick jag toppa med antihistamin. Mycket av uppvaken beror nog pa det. Sa jag undrar om du kan rekomendera nagon vegansk omega 3? Har googlat runt lite men inte hittat nagon till barn. Tack pa forhand!
    Jag ska börja med att be så hemskt mycket om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. 
    Udo`s Choice är helt vegetabilisk.
     www.somanordic.se/produkter/udos-choice-omega-3-6-9/

Men där är det också saker som kan innehålla allergener som tex soja. Hur är det med det för din dotter?
    Jag känner mig verkligen osäker på att svara efter som hon har så många allergier, du måste kolla upp ordentligt innan du ger henne något! Hör även med hennes läkare om du känner dig minsta osäker. 
    Linfröolja är rik på Omega-3.
    Men rikta inte bara in dig på Omega-3, Omega-3 ihop med Omega-6 blir också en bra kombination som har bra effekt på sömnen hos de flesta. 
  • Little Ms Chatterbox
    Spikur skrev 2013-04-12 12:09:43 följande:
    Aaaldeles för långa trådar för att jag ska ha tid att läsa igenom dom. Du hade gjort en bra sammanfattning i en annan tråd Little Miss Chatterbox men jag har svårt att hitta information om hur små barn man kan ge omega 3. Min sambo undrade om inte hon kunde äta det och så fick sonen (4 mån) den genom bröstmjölken?

Om du ammar går det över i bröstmjölken så då kan man börja direkt när bebisen är född. Det finns bla en produkt som heter Mumomega son är för både gravida och ammande, barnet får i sig Omega genom navelsträngen också.
    I Norge är rekommendationerna från 4 levnadsveckan för bebis. Och traditionerna att ge Omega, i form av fiskleverolja i Norge (till skillnad mot kapslar med fiskolja som är i Omegakapslar så tillverkas fiskleverolja från fiskens lever och lever innehåller mycket A-vitamin.) Omega-kapslar är från fiskolja som istället kommer från fiskens kött/fett och innehåller inte A-vitamin.
    I kontroll Sverige vill livsmedelsverket/socialstyrelsen ha en annan koll på vad vi ger våra små barn så därför är rekommendationerna oftast från ett år. Det är för att de vill att vi ska ge D-droppar och en del Omegaprodukter innehåller ibland andra tillsatta vitaminer, så som D och E. E-vitamin ska alltid vara med i Omega om det är en bra produkt. E-vitamin är ett naturligt antioxidant för oljan.

Så till frågan, om man ammar går det över i bröstmjölken men man kan även ge till icke ammande barn. Semper och NAN tillsätter Omega i ersättningen så det är inget skadligt i sig. Men man ska ju givetvis passa på det med ev fiskallergi om man ger Omega från fiskolja till mindre barn.

De produkter som finns på marknaden som riktar sig främst till bebisar och ammande mödrar har en lite högre del DHA.
    DHA är en del av Omega-3 som är extra bra för just hjärnans utveckling så det är därför som det är för bebisar, hjärnan utvecklas extremt mycket det första året hos bebisen så det är därför som barn och vuxna ska ha samma dos Omega.

Flytande Omega är ju klart lättast att få i ett litet barn men det är inget som skiljer mellan kapslarna och flytande mer än att flytande är dyrare och man har tillsatt mer antioxidant för att Omegan ska klara av att hålla sig fräsch i den öppnade flaskan. Man kan ge små barn Omega från kapsel, stick hål på kapseln men en nål och kläm ut på sked eller över mat.

Fråga gärna om det är något mer som ni undrar om  
  • Sannaslim

Tack för svar! Nätterna blev helt ohållbara utan morepan så jag köpte en till kur. Tyvärr är hon mer allergisk mot soja än mot fisk så udos choice går bort. Linfröolja var ett bra tips! Har du nåt tips på vilka livsmedel som är omega 6 rika?

• blubbblubb
    Sannaslim skrev 2013-04-13 22:04:52 följande:
    Tack för svar! Nätterna blev helt ohållbara utan morepan så jag köpte en till kur. Tyvärr är hon mer allergisk mot soja än mot fisk så udos choice går bort. Linfröolja var ett bra tips! Har du nåt tips på vilka livsmedel som är omega 6 rika?

Hej.

Har hon regagerat på fisk-olja. Min dotter är fiskallergisk med vår allergiläkare sade att vi kunde ge fiskolja om vi valde någon sort som var ordentligt renad.

• dettor

Gud vilken intressant tråd.

Min son har ADHD, där det mesta problemet ligger i att han är impulsiv och blir ganska lätt arg. Han är 8 år och har svårt att svälja tabletter. Vad ska man välja för någon sort? Omega-3 är väll inte farligt på något sätt eller?  

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)