• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • dettor

Ursäkta, menade little Ms Chatterbox. Vad är det rekommenderade intaget av omega när man har adhd ?

• Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-06-28 18:47:55 följande:
    Ursäkta, menade little Ms Chatterbox. Vad är det rekommenderade intaget av omega när man har adhd ?
    Tror det är minst 2 gram Omega per dag. Men fördelningen mellan de olika sorterna kan jag inte. DHA som är för hjärnans utveckling tror jag är 20 mg. 

Vi ger sonen både PlusEPA och Eye Q, det blir det bästa för honom. Han klarar av att koncentrera sog i skolan och inte få så många aggressioner. 

Det är ju inte säkert att ni får samma effekt hos er som men det kan ju vara värt att testa.  
  • Alvi

Hej alla!

Efter cirka 10 dagar och 7 omega3-tabletter tycker inte min man (som har varit hemma med barnen eftersom han har semester och jag har jobbat de tre senaste dagarna) att han ser någon skillnad.

Men jag har sett två stora saker! Sen KAN det ju bero på att det är sommarlov och inte ens fritids sedan 4 dagar...... Men jag vill nog påstå att det är VÄRRE när vi bara är "hemma och skrotar" och inga rutiner riktigt finns...

Men! Detta har jag sett:
    1)

• Alvi

Jag skriver på mobilen och den tenderar att kapa vid vissa tecken... Så detta får bli en cliffhanger tills jag är vid en dator!

• dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-06-28 23:41:29 följande:
    Tror det är minst 2 gram Omega per dag. Men fördelningen mellan de olika sorterna kan jag inte. DHA som är för hjärnans utveckling tror jag är 20 mg.  Vi ger sonen både PlusEPA och Eye Q, det blir det bästa för honom. Han klarar av att koncentrera sog i skolan och inte få så många aggressioner.  Det är ju inte säkert att ni får samma effekt hos er som men det kan ju vara värt att testa.  

Jag ger min son 2st eyeQ och en av hans gamla omega 3, då får han i sig 214mg EPA och 258DHA, är det för lite mån tro? Tvekar med plus EPA eftersom han inte kan svälja tabletter. Skulle önska att det fanns ett botemedel mot svordomar. Det är så tråkigt med alla dessa fula ord som även lillebror tar efter, suck.
  • dettor

Little Ms Chatterbox hade du svarat på mitt inlägg från den 2juli? Tror att jag ev råkade ta bort det.

• Alvi
    Alvi skrev 2013-07-02 22:11:24 följande:
    Hej alla!

Efter cirka 10 dagar och 7 omega3-tabletter tycker inte min man (som har varit hemma med barnen eftersom han har semester och jag har jobbat de tre senaste dagarna) att han ser någon skillnad.

Men jag har sett två stora saker! Sen KAN det ju bero på att det är sommarlov och inte ens fritids sedan 4 dagar...... Men jag vill nog påstå att det är VÄRRE när vi bara är "hemma och skrotar" och inga rutiner riktigt finns...

Men! Detta har jag sett:
    1)
    Jo!

Alltså, två "stora men ändå små" grejer som jag verkligen har reagerat på!

1) Dottern satt i soffan, lillasyster på snart 2 år satt bredvid. Lillasyster gjorde illa sig och började gråta. I vanliga fall hade dottern fått ett panikslaget uttryck i ansiktet, tagit sig ifrån soffan så fort som möjligt och ställt sig och börjat skrika, eventuellt slå lillasyster. Men, OMG, hon satt kvar, såg väldigt ledsen ut, man såg att hon hade det jobbigt, men hon satt kvar! Och slog inte lillasyster! Sade bara att det var jobbigt med skriket!

och så nummer

2) Lillebror retades. I vanliga fall hade hon kastat sig över honom med ett lejonvrål och varit vansinnig. Men nu SKRATTADE ungen! Hon skrattade och liksom lekte med i retandet! Hon var så "care free"....!! Det var helt otroligt att se!

Sedan har jag även tänkt på att även om hon får utbrott, så når de en topp och går ner direkt! På 3 sekunder, istället för att vara i några minuter och skapa kaosvåg på kaosvåg. Detta är ett mirakel och jag HOPPAS det är tabletterna, och inte sommarlovet!

Till och med skeptiska maken ser skillnaden jag talar om...!
    Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • dettor
    Alvi skrev 2013-07-04 21:37:26 följande:
    Jo! Alltså, två "stora men ändå små" grejer som jag verkligen har reagerat på! 1) Dottern satt i soffan, lillasyster på snart 2 år satt bredvid. Lillasyster gjorde illa sig och började gråta. I vanliga fall hade dottern fått ett panikslaget uttryck i ansiktet, tagit sig ifrån soffan så fort som möjligt och ställt sig och börjat skrika, eventuellt slå lillasyster. Men, OMG, hon satt kvar, såg väldigt ledsen ut, man såg att hon hade det jobbigt, men hon satt kvar! Och slog inte lillasyster! Sade bara att det var jobbigt med skriket! och så nummer 2) Lillebror retades. I vanliga fall hade hon kastat sig över honom med ett lejonvrål och varit vansinnig. Men nu SKRATTADE ungen! Hon skrattade och liksom lekte med i retandet! Hon var så "care free"....!! Det var helt otroligt att se! Sedan har jag även tänkt på att även om hon får utbrott, så når de en topp och går ner direkt! På 3 sekunder, istället för att vara i några minuter och skapa kaosvåg på kaosvåg. Detta är ett mirakel och jag HOPPAS det är tabletterna, och inte sommarlovet! Till och med skeptiska maken ser skillnaden jag talar om...!
    Mamma till ett knasbarn och två normalstörda

Vilka omega 3 tabletter äter hon?
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-07-04 08:39:55 följande:
    Little Ms Chatterbox hade du svarat på mitt inlägg från den 2juli? Tror att jag ev råkade ta bort det.
    Nej det har jag inte gjort, jag har knappt varit vid datorn alls den sista veckan, har varit väldigt upptagen med massor md saker här hemma och HAB, IKEA, möbler som ska byggas och, pust, det är jobbigt att ha semester  

Vad är det för sorts Omega som du ger honom, som du kallar den gamla Omegan? Jag kommer inte ihåg vad du har skrivit.  
  • Little Ms Chatterbox
    Alvi skrev 2013-07-04 21:37:26 följande:
    Jo!

Alltså, två "stora men ändå små" grejer som jag verkligen har reagerat på!

1) Dottern satt i soffan, lillasyster på snart 2 år satt bredvid. Lillasyster gjorde illa sig och började gråta. I vanliga fall hade dottern fått ett panikslaget uttryck i ansiktet, tagit sig ifrån soffan så fort som möjligt och ställt sig och börjat skrika, eventuellt slå lillasyster. Men, OMG, hon satt kvar, såg väldigt ledsen ut, man såg att hon hade det jobbigt, men hon satt kvar! Och slog inte lillasyster! Sade bara att det var jobbigt med skriket!

och så nummer

2) Lillebror retades. I vanliga fall hade hon kastat sig över honom med ett lejonvrål och varit vansinnig. Men nu SKRATTADE ungen! Hon skrattade och liksom lekte med i retandet! Hon var så "care free"....!! Det var helt otroligt att se!

Sedan har jag även tänkt på att även om hon får utbrott, så når de en topp och går ner direkt! På 3 sekunder, istället för att vara i några minuter och skapa kaosvåg på kaosvåg. Detta är ett mirakel och jag HOPPAS det är tabletterna, och inte sommarlovet!

Till och med skeptiska maken ser skillnaden jag talar om...!
    Vad kul!!! Hoppas det håller i sig. Vad tycker hon om att ta kapslarna? 
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)