• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • ArcticMed

Lite info om fettsyror och Omega-6/Omega-3 balans.
    Det är viktigt för den långsiktiga hälsan att ha en bra balans mellan Omega-6 (AA) och Omega-3 (EPA) något som dessvärre är ovanligt med dagens kost, beroende på att mycket av det djur vi äter har varit utfodrade med kraftfoder (fyllt med Omega-6) samt att vi använder mycket Omega-6 rika vegetabiliska oljor vid matlagning samt mattillverkning.
    Man kan numera enkelt kontrollera sin fettsyraprofil ochdärmed Omega-6/Omega-3 balans genom ett fingerstickstest www.arcticmed.se
    Jag vill även slå ett slag för högkvalitativa naturliga fiskoljor med bra antioxidanter. Omega-3 oljor är extremt oxidationskänsliga och då framför allt de som är högkoncentrerade.
    Vid intag av Omega-3 i kapslar bör man alltid kontrollera smak och lukt genom att bita sönder en kapsel i förpackningen. Om innehållet luktar och smakar konstigt så skall man inte använda sig av produkten eftersom den då har oxiderat och därmed tillför fria radikaler till kroppen. 
    Jag kan inte nog poängtera vikten av att ta få i sig en ordentlig dagsdos marin Omega-3.
    För att uppnå en bra hälsoeffekt behövs mellan 2000-3000mg/dag för en normalviktig person (60-80kg).
    Jag har under flera år jobbat med fettsyraanalyser och verkligen på nära håll kunnat följa vad ordentlig dagsdos och kontinuitet gör för att skapa 
    bra värden.
    PS. Flytande marin Omega-3 är generellt billigare per gram omega-3 än Omega-3 i kapslar.
    Micke

• Fridayyy

Nu har jag äntligen köpt Mor-Epa. Ska se om min PMS blir bättre. Återkommer med första resultatet om några veckor.

• Tapas2000

Hej!

Jag är ny här och funderar på att börja ge min son omega 3 eftersom jag hört att det ska vara så bra. Jag har dock en fråga som någon kanske har svar på?

Min son har i stort sett sovit hela nätter sen han var 4,5 månad (nu är han snart 11 mån) men dagtid har han ett hetsigt temperament. Han har i stort sett bara två lägen, glad eller störtförbannad. Mellanregistret finns nästan inte och han har inte det minsta tålamod. Matningarna är en utmaning för ger man inte maten i exakt rätt ögonblick, inte för tidigt - inte för sent, så utlöses "larmet" och då är det fullständigt skrik och panik. Jag håller på att få magsår på det här...

Min förhoppning är att omega 3 kan hjälpa honom att bli lite mer harmonisk men min fundering är om man riskerar hans goda nattsömn genom att tillföra det? Det är ju nämligen det området som fungerar för oss.

Tack på förhand! 

• Little Ms Chatterbox
    Tapas2000 skrev 2012-10-30 10:54:23 följande:
    Hej!

Jag är ny här och funderar på att börja ge min son omega 3 eftersom jag hört att det ska vara så bra. Jag har dock en fråga som någon kanske har svar på?

Min son har i stort sett sovit hela nätter sen han var 4,5 månad (nu är han snart 11 mån) men dagtid har han ett hetsigt temperament. Han har i stort sett bara två lägen, glad eller störtförbannad. Mellanregistret finns nästan inte och han har inte det minsta tålamod. Matningarna är en utmaning för ger man inte maten i exakt rätt ögonblick, inte för tidigt - inte för sent, så utlöses "larmet" och då är det fullständigt skrik och panik. Jag håller på att få magsår på det här...

Min förhoppning är att omega 3 kan hjälpa honom att bli lite mer harmonisk men min fundering är om man riskerar hans goda nattsömn genom att tillföra det? Det är ju nämligen det området som fungerar för oss.

Tack på förhand! 
    Hej!
    Jag tror inte att nattsömnen skulle bli påverkad
    Jag vet då inget som skulle kunna göra det, om det inte skulle ligga någon födoänmesallergi, tex fisk som skulle kunna blossa upp just när man tillför Omega-3, Har du gett fisk tidigare och det har funkat bra så borde det inte vara några bekymmer. 

Vilken produkt har du tänkt att testa?

• Tapas2000
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-10-30 12:48:25 följande:
    Hej!
    Jag tror inte att nattsömnen skulle bli påverkad
    Jag vet då inget som skulle kunna göra det, om det inte skulle ligga någon födoänmesallergi, tex fisk som skulle kunna blossa upp just när man tillför Omega-3, Har du gett fisk tidigare och det har funkat bra så borde det inte vara några bekymmer. 

Vilken produkt har du tänkt att testa?

Tack för svaret! {#emotions_dlg.flower}

Jag tror att jag ska testa Mor-EPA mini. Den verkar inte ha D-droppar i sig. Fisk är förresten inga som helst problem. Han slukar allt han får - men 10 gånger i veckan blir det ju inte... :)

Är det ett bra val tror du?   
  • Little Ms Chatterbox

Det tror jag blir bra. Stick hål på kapseln med en nål och kläm ut innehållet på mat eller bara ge direkt på sked. Går att blanda ut i yoghurt eller ge tillsammans med lite vätska. Men eftersom det är en olja så går det inte blanda en stor mängd vätska, det lägger sig ovanpå. 

• Fridayyy
    ArcticMed skrev 2012-10-08 21:22:19 följande:
    Lite info om fettsyror och Omega-6/Omega-3 balans.
    Det är viktigt för den långsiktiga hälsan att ha en bra balans mellan Omega-6 (AA) och Omega-3 (EPA) något som dessvärre är ovanligt med dagens kost, beroende på att mycket av det djur vi äter har varit utfodrade med kraftfoder (fyllt med Omega-6) samt att vi använder mycket Omega-6 rika vegetabiliska oljor vid matlagning samt mattillverkning.
    Man kan numera enkelt kontrollera sin fettsyraprofil ochdärmed Omega-6/Omega-3 balans genom ett fingerstickstest www.arcticmed.se
    Jag vill även slå ett slag för högkvalitativa naturliga fiskoljor med bra antioxidanter. Omega-3 oljor är extremt oxidationskänsliga och då framför allt de som är högkoncentrerade.
    Vid intag av Omega-3 i kapslar bör man alltid kontrollera smak och lukt genom att bita sönder en kapsel i förpackningen. Om innehållet luktar och smakar konstigt så skall man inte använda sig av produkten eftersom den då har oxiderat och därmed tillför fria radikaler till kroppen. 
    Jag kan inte nog poängtera vikten av att ta få i sig en ordentlig dagsdos marin Omega-3.
    För att uppnå en bra hälsoeffekt behövs mellan 2000-3000mg/dag för en normalviktig person (60-80kg).
    Jag har under flera år jobbat med fettsyraanalyser och verkligen på nära håll kunnat följa vad ordentlig dagsdos och kontinuitet gör för att skapa 
    bra värden.
    PS. Flytande marin Omega-3 är generellt billigare per gram omega-3 än Omega-3 i kapslar.
    Micke
    Hur vet man om det smakar konstigt??? Mina kapslar från MorEpa smakar ju som eftersmak av makrill i burk...eller hur man nu ska beskriva det??? Men det är väl så de ska smaka?

Köpte tuggisar till barnen av Eye Q jordgubb, de smakar ingen fisk alls. Är de lika bra för mig? Hur många ger ni till era barn som är 1-2 år? Jag testar att ge till honom nu för att han vaknar ca 10 ggr per natt.
  • Little Ms Chatterbox
    Fridayyy skrev 2012-11-13 09:46:20 följande:
    Hur vet man om det smakar konstigt??? Mina kapslar från MorEpa smakar ju som eftersmak av makrill i burk...eller hur man nu ska beskriva det??? Men det är väl så de ska smaka?

Köpte tuggisar till barnen av Eye Q jordgubb, de smakar ingen fisk alls. Är de lika bra för mig? Hur många ger ni till era barn som är 1-2 år? Jag testar att ge till honom nu för att han vaknar ca 10 ggr per natt.
    Ber så hemsk mycket om ursäktSkäms Jag har missat att kolla här i tråden.

Viss eftersmak av fisk kan det vara men det ska inte vara härsket. Det får inte alls lukta eller smaka ruttet. 

Eye Q kaplsar, tuggisar eller neutrala är lika bra till vuxna som barn. Det är samma innehåll i dom bara det att tuggisarna är lite dyrare. Så sväljer man dom hela så kvittar det ju vilken sort man väljer. 

Doseringen är helt enkelt efter hur stort behov som personen har. På förpackningen skriver tillverkaren att man ska börja med 6 kapslar och sen trappa ner men det behöver man inte, enligt dom så ska det ta ett tag för att bygga upp ett förråd i kroppen och när man har gjort det så ska man gå över till 2 om dagen men de menar att det bara tar längre tid att bygga upp förrådet om man tar 2 om dagen från början.
    Men jag tycker det är viktigare att verkligen se hur stort behovet är och anpassa dosen efter det. Man kanske måste ligga på 4 kapslar om dagen alltid för att få effekt eller så kanske man klarar sig på bara 1 om dagen så det är individuellt. 
    Bäst är väl att börja med en högre dos och sen trappa ner och se var man hamnar på.

Till ett barn som är 1-2 år hade jag nog gett 2 kapslar om dagen om det inte var väldigt stor sömnstörning eller tex mycket trots och humörsvängningar. Men jag hade inte dragit mig för att gett mer om det hade behövts och barnet hade gillat att ta tillskottet. 

Nu är det ju längesen du skrev här och ag är nyfiken på om du redan har testat och hur det gått. Skriv gärna och berätta. Och om du själv har tagit och märkt någon skillnad

Ha en bra dag!{#emotions_dlg.flower} 
  • Fridayyy

Sonen började sova bättre efter några veckor. Vet ju inte om det bara berodde på omega-3 eller om det var vanesak efter avslutad amning att han fick in att han skulle äta enbart på dagen. Har inte märkt nån skillnad på dagen, kanske att han är ännu mer intensiv nu när han sover bättre...Skrattande

Vet inte om min PMS har blivit bättre, har haft lite andra relationsbekymmer som kan ha gjort mig irriterad för det är minst lika mycket när jag inte har mens, så detta får jag återkomma med när det lugnat ner sig lite. Men jag ska fortsätta med mina tuggisar.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)