Fridayyy skrev 2012-06-07 13:41:04 följande:
Du tvingar mig alltså inte???
Har precis haft PMS. Och mensen börjar typ nu. Jag delammar också men tror inte det påverkar PMS:en så mycket. Han är 13 månader nu.
Är det Omega 3 som är viktig när det gäller PMS? Inte Omega 6? Vet du hur många gram man behöver varje dag?
Det som har hjälpt mig mest mot PMS är PlusEPA, den innehåller enbart EPA som är en av fetterna i Omega-3. Andra heter DHA. PlusEPA innehåller 500 mg EPA/kapsel och ska täcka upp ett normalt dagsbehov.
DHA är främst viktigt för hjärnans utveckling så det är viktigt att du får i dig det också när du ammar så det går över till ditt barn, hjärnan utvecklas väldigt mycket första tiden i livet.
Men för att krångla till det en del

så vet jag att just Omega-6 _också_ är bra för humöret. Det är ofta med i de produkterna som vänder sig till kvinnor55+. Tillsammans med Omega-7 och omega-9.
Omega-7 är bra för slemhinnorna, Omega-6 och Omega-9 är väldigt bra för huden.
Men jag började med Omega-6 kapslar först för min psoriasis och redan då märkte jag lite förbättring med PMS men inte alls så otroligt stor skillnad som när jag började med PlusEPA senare.
Tillsammans blir de olika Omegafetten bra för mycket, ensamma är de mer specialriktade men även i kombination i olika förhållanden till varandra får man olika effekt.
Tex så skiljer det lite mellan förhållandena mellan innehållet på Eye Q och MorEPA mini, båda innehåller Omega-3 med EPA och DHA och Omega-6 med GLA.
Även om olika personer reagerar olika så ser man en skillnad på effekten om man tar Eye Q eller MorEPA mini. Det är en vetenskap som tillverkarna verkar hålla lite i för att kunna framhäva i sin marknadsföring att de har de rätta förhållandena enligt senaste forskning

.
Enklast är väl att bara äta nyttigt och ta vara på sig, kapslar är en liten genväg. Även om man har som mål att få i sig det genom kosten så kan man vissa tillfällen ge det en lite skjuts framåt om man har ett extra stort behov och tar till Omegakapslar. Samtidigt som om man äter riktigt och näringsrikt så får man inget överskott eller överdoserad, kroppen tar det den behöver och resten kommer ut på den naturliga vägen men det kan hända att man inte får i sig tillräckligt för att felhantering av maten inte innehåller så mycket Omega som den ska. Det garanterar ju kapslarna iaf, samtidigt så kostar kapslarna pengar.
Jag vill inte övertala dig att bara ta kapslar, det är inte därför den här tråden finns, vill du få i dig Omega genom kosten så ska du naturligtvis göra det. Huvudsaken att du får i dig Omega på något sätt för PMS-häxor behöver inte inte finnas om man lätt kan avhjälpa det. (ok, vissa kanske behöver annan hjälp med riktiga läkemedel men kanske inte behöver lika stor dos om de kombinerar det med Omega)
Hoppas jag har gett dig ett svar och inte krånglat till det ännu mer bara