enzosmamma skrev 2013-07-31 08:16:44 följande:
Hej! Jag har läst igenom hela tråden nu äntligen (tog nån vecka ;) ).
Min son 3,5 har alltid sovit riktigt dåligt och har ett humör som är ohållbart! Får utbrott över småsaker och utbrotten håller i sig länge!! Han är trött på dagarna pga den dåliga nattsömnen, blir då en ond cirkel.. För nån vecka sen när jag började läsa tråden köpte jag eskimo kids pga sömnen, redan första natten sov han som en stock hela natten och vaknade glad?? :) helt underbart! Dock hade han kvar sina utbrott och sitt humör.. När eskimån tog slut köpte jag morepa mini som jag läst om i tråden, sömnen blev dålig igen med gråt och uppvaknande flera gånger.. Sambon åkte iväg och köpte eskimo kids igen, nu får han eskimo kids på kvällen och morepa på morgonen. Men är det för mycket kanske? Jag tror det har blivit bättre med humöret nu.. Lite ialf! Men sömnen är bra igen efter vi köpte eskimo igen!
Tack för den hör tråden! :)
Hoppas det håller i sig med sömnen för ert barn, (Om det är så att han heter som ditt nick antyder så vill jag bara tala om att det är ett fint namn, hade nog min yngsta son fått heta om jag hade fått välja helt själv

)
Det man har sett med ökad Omega är lösare avföring. Om det verkligen är ett problem så kanske det går att dra ner lite på tex den flytande, inte att ta bort helt men försöka balansera, eller bara en MorEPA mini kapsel.
Sen har jag hört att det kan normalisera sig efter ett tag så gör inget förhastat om det inte är allt för jobbigt med den lösare avföringen.
Sen är det så att de "varnar" för att Omega-3 är blodförtunnande till viss del. Nu vet jag att de håller på att se över det. Det har inte varit så att man får störtblödningar av småsår och liknande. Det är mer att man ska kanske försöka att låta att ta det inför planerade operationer. Men som sagt, livsmedelsverket eller om det är socialstyrelsen eller något liknande, de håller på att se över rekommendationerna och hur blodförtunnande det faktiskt är.
Jag gjorde en planerad operation i januari i år och då sa dom att det var ok när jag påtalade att jag åt just Omega-3. Men jag slutade iaf och det var nog tur det för jag fick komplikationer och senare blödning i tarmen. Nu var det en väldigt speciell situation med massor av olyckliga sammanfallande och kanske också ett och annat misstag så Omega var inte boven i sig men det var bra att jag inte hade tagit den med.
Kul att du tog dig tid att läsa hela tråden.
Tack för att du berättade hur resultatet blev för er och hoppas det håller i sig
PS, kan det ha varit nattskräck som er son har? Går han i sömnen eller någon annan i familjen gjorde det som liten eller fortfarande gör det? Det behöver du inte svara på om du vill, men jag vill bara berätta det att jag har hört någon barnexpert på radio som sa att nattskräck och sömngång är från samma ställe i hjärnan och just nattskräck kan jag själv vittna om att det hjälper Omega mot.
3 av mina 4 barn har haft nattskräck, dock så hade jag inte börjat med Omega till äldsta innan det hade växt bort på honom. Han hade värst, från han var ca 1½ år till han var 3½ år, 2 h varje natt skrek han konstant och sov väldigt oroligt hade stora insomningssvårigheter. Senare fick han bla ADHD diagnos och där är det väldigt vanligt med sömnstörningar (inte så att jag menar att er son skulle ha ADHD utan att det nog var förklaring till min sons sömnstörning).