• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-07-06 23:17:21 följande:
    Morepa och plusepa är det typ samma sak?
    Det finns flera olika sorter av det märket, de heter lite olika beroende på va de innehåller. 

Omega-3 kan man dela upp i främst 2 delar, EPA och DHA. EPA är främst bra mot aggressioner och ett explosivt humör, humörsvängningar. DHA är främst bra för hjärnans utveckling. 

MorEPA Smart fats med smak av apelsin innehåller Omega-3 och riktar sig främst till vuxna. Det är EPA, DHA och lite andra fetter som ingår i Omega-3. 
    MorEPA mini junior som namnet antyder riktar sig mer till barn, jordgubbssmak, går att tugga på o man vill. Den innehåller både Omega-3 och Omega-6. Omega-6 kan även kallas GLA, den är bra för huden och tillsammans med Omega-3 kan man få ett bättre humör och bättre koncentration.
    PlusEPA innehåller som namnet antyder bara EPA, en rätt så stor mängd av just EPA. Forskning har visat att när man får i sig just EPA ensamt så har det allra bäst effekt på humöret, mot aggressioner och det explosiva. 

Så som svar till dig så, nej det är inte riktigt samma effekt på dom men det är allihopa Omega-3. Men i olika komponenter så får man olika effekt. Beroende på vad för effekt man vill åt så får man välja produkt efter det.
    dettor skrev 2013-07-10 21:51:00 följande:
    Ska man köpa morepa junior, eller morepa till ett barn på 8år? Alvi vilken kör du?
    Till ett barn skulle jag välja MorEPA mini junior, om det var för allmänt välbefinnande, men saker som att ta kapslar eller smaker kan också ställa till det så det bästa är att man hittar något som funkar och går an att ta än att tvinga i barnet något som inte är hållbart i längden. Så om inte MorEPA mini junior funkar så ta tex MorEPA smart fats, det viktigaste är att man får i sig Omega, inte vilken sort.

Förlåt att jag inte har svarat tidigare, det har varit mycket just nu ett tag.

• Little Ms Chatterbox
    Ramlösa skrev 2013-07-16 19:52:12 följande:
    Vilket märke ska man köra till en 8årig pojk som behöver för koncentration och bli lite lugnare
    Är det bara den effekten som du vill åt eller finns det mer problematik? Hur är sömnen? Huden?

Kan han svälja kapslar eller tror du att det behövs flytande? Det finns en uppsjö av både flytande sorter, med olika smaker från samma märke och tuggisar med smak eller neutrala kapslar. Kapselskalet är bara som sagt ett skal, man kan sticka hål och klämma ut innehållet över mat eller en sked yoghurt. 

Eye Qs produkter är samma sammansättning i allihopa, förutom mumomega/Eye Q baby som innehåller mer DHA (för hjärnans utveckling hos barnet.) 
    MorEPA skrev jag om tidigare i inlägg #751, kolla där.
    Det finns även en bra produkt som bara finns som flytande, Eskimo kids, den innehåller även Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är bra för huden så har man tex psoriasis eller "bara" torr hud kan det vara en bra produkt att testa. 

Flytande är dyrt för att den ska hålla sig bättre efter man har öppnat flaskan och tuggisar ingår väl i "smart marknadsföring" att den smakar gott och lätt att tugga så de tar ut lite på priser där. Neutrala icke smaksatta kapslar är billigast.

Själv föredrar jag nog de lite lite mer dyra tillverkarna, inte bara det att det är bättre kvalitet på oljan och man kan följa var fisken är fiskad någonstans, det finns en anledning till att de kan ta ut lite dyrare pris, jag har aldrig haft fiskupprapar av Eye Q, MorEPA, PlusEPA, de får jag av billiga sorter. För mig är det viktigt, och en del av priset. Har man inte ont av det så kan man säkert få samma effekt av lite billigare sorter. 

Hoppas inte mitt svara ställer till det mer för dig än det var innan. Jag anser att det viktigaste är att få i sig Omega, på ett eller annat sätt, bäst är väl om man kan tillföra det så naturligt som möjligt med kosten men när det inte går eller inte är tillräckligt så för man göra det bästa av situationen och då är alla droppar man kan få de bästa. 
  • Little Ms Chatterbox
    trollis 81 skrev 2013-07-21 09:28:50 följande:
    Detta va verkligen intressant.
    Har en snart 8 årig tjej hemma som fått diagnosen ADD, svårt att somna, kommer aldrig till skott, bråkar massor med lillebror, får utbrott och vrålar, skriker, smäller i dörrar så putsen trillar ner.
    Ska till läkaren 21 aug om ev medicinering. Vilken sort rekommenderar ni till henne och hur mycket? Jag kan inget om sånt här.
    Testa med 6 st Eye Q om dagen eller minst 2 st MorEPA mini. Hon behöver nog den höga dosen för att det ska hjälpa mot det explosiva humöret och att komma igång. Eftersom hon verkar ha problem med sömnen så behöver hon nog Omega-6 också annars skulle det kanske ha räckt med PlusEPA, som är det bästa mot humöret. 

Du skulle kunna testa med bara PlusEPA och få Circadin av läkaren för sömnen eller så kanske sömnen kommer av ett bättre humör också.

Min son har ADHD diagnos och får just nu Pharibo Omega-3 Forte både morgon och kväll och 2 st Eye Q kapslar till kvällen också. Samt 2 Circadin och 1 Atarax för att kunna somna. Pharibo är lite billigare är PlusEPA och innehåller även DHA så det är inte riktigt samma men det är en kostnadsfråga också.

Er läkare kanske inte säger så mycket om just Omega, de får inte det för det är meningen att de ska rekommendera er sånt som livsmedelsverket rekommenderar, alltså genom kosten men En bra NPF läkare vet att det måste tillföras riktigt stora doser med Omega och att det är svårt att få till det med bara kosten.

Lycka till på läkarbesöket och hoppas ni får effekt av Omega. Är det något som du undrar över vilka märken eller sorter som kan vara bra så skriv igen så ska jag försöka svara.
  • Ramlösa
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-07-22 13:06:39 följande:
    Är det bara den effekten som du vill åt eller finns det mer problematik? Hur är sömnen? Huden? Kan han svälja kapslar eller tror du att det behövs flytande? Det finns en uppsjö av både flytande sorter, med olika smaker från samma märke och tuggisar med smak eller neutrala kapslar. Kapselskalet är bara som sagt ett skal, man kan sticka hål och klämma ut innehållet över mat eller en sked yoghurt.  Eye Qs produkter är samma sammansättning i allihopa, förutom mumomega/Eye Q baby som innehåller mer DHA (för hjärnans utveckling hos barnet.)  MorEPA skrev jag om tidigare i inlägg #751, kolla där. Det finns även en bra produkt som bara finns som flytande, Eskimo kids, den innehåller även Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är bra för huden så har man tex psoriasis eller "bara" torr hud kan det vara en bra produkt att testa.  Flytande är dyrt för att den ska hålla sig bättre efter man har öppnat flaskan och tuggisar ingår väl i "smart marknadsföring" att den smakar gott och lätt att tugga så de tar ut lite på priser där. Neutrala icke smaksatta kapslar är billigast. Själv föredrar jag nog de lite lite mer dyra tillverkarna, inte bara det att det är bättre kvalitet på oljan och man kan följa var fisken är fiskad någonstans, det finns en anledning till att de kan ta ut lite dyrare pris, jag har aldrig haft fiskupprapar av Eye Q, MorEPA, PlusEPA, de får jag av billiga sorter. För mig är det viktigt, och en del av priset. Har man inte ont av det så kan man säkert få samma effekt av lite billigare sorter.  Hoppas inte mitt svara ställer till det mer för dig än det var innan. Jag anser att det viktigaste är att få i sig Omega, på ett eller annat sätt, bäst är väl om man kan tillföra det så naturligt som möjligt med kosten men när det inte går eller inte är tillräckligt så för man göra det bästa av situationen och då är alla droppar man kan få de bästa. 

Han sover dåligt och huden är torr och fjällig så vi väntar på tid till hudkliniken för att se om han har psoriasis. Helst äter han kapslar/tabl och har svårt att svälja flytande om det smakar pest, hur smakar eskimå?
  • Little Ms Chatterbox
    Ramlösa skrev 2013-07-22 16:37:39 följande:

Han sover dåligt och huden är torr och fjällig så vi väntar på tid till hudkliniken för att se om han har psoriasis. Helst äter han kapslar/tabl och har svårt att svälja flytande om det smakar pest, hur smakar eskimå?
    Eskimo kids smakar tutti-frutti. Och man kan känna fisksmaken i bakgrunden, det kan man göra med alla flytande sorter, om man är känslig för det. Jag har inte smakat själv på det men jag tror nog att ett barn skulle gilla smaken, om de är inställda på det. Det är en olja måste man tänka på så det kan bli en fet/oljig smak i munnen men det är ju också lite hur man upplever det.

Ni skulle kunna testa med tex några kapslar som har kombinerat Omega-3 och Omega-6 och sen lägga till lite extra kapslar med Omega-6.
    Eye Q, 4-6 om dagen eller 2 MorEPA mini och sen 1-2 kapslar Efamol som är Omega-6 kapslar. Så gjorde jag när jag skulle få min psoriasis att läka ut, och det gjorde den. Helt utan några som helst kortisonsalvor och feta krämer. Jag blev bättre för varje dag som gick, såg skillnad efter varje dusch.
    Jag köper helst från vitaminvaruhuset.se , de har en bra och överskådlig sida, fraktfritt och snabb leverans.  

Eye Q är ca 14-16 mm långa, ganska äggformade kapslar, MorEPA mini är något längre men smalare i formen, ca 16-18 mm långa tror jag. Efamol är tyvärr ganska så stora, 20-22 mm långa och tjockare. PlusEPA är de största, de är nog ännu längre och tjockare men bara man tar ordentligt med dricka till så brukar de slinka ner bra, blir otroligt hala om de blir blöta.
    MorEPA mini är smaksatta med jordgubbssmak och går att tugga om man vill, men inget måste. Samma med Eye Q tuggisar, jordgubbssmak men de går ju att svälja som de är om man vill.
    Efamol och PlusEPA är neutrala kapslar. 
  • Ramlösa

Tack snälla du MorEpa tror jag han testat hos min syster för jag tror hennes barn äter det. Jag ska läsa och ta in dina råd i lugn och ro nu och stort tack för din kunskap och att du tog dig tid att vilja svara så personligt och utförligt :)

• Little Ms Chatterbox
    Ramlösa skrev 2013-07-22 17:38:58 följande:
    Tack snälla du MorEpa tror jag han testat hos min syster för jag tror hennes barn äter det. Jag ska läsa och ta in dina råd i lugn och ro nu och stort tack för din kunskap och att du tog dig tid att vilja svara så personligt och utförligt :)
    Testa med MorEPA då, för går det inte alls så kanske din syster kan ta över dom så behöver de inte gå till spillo.
    Om det är något mer du undrar över så fråga bara.
    {#emotions_dlg.flower} 
  • Alvi

Hej! Har ni något tips på bra zink-tablett att ge sitt barn, för att "boosta" omega3-effekten...?

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Little Ms Chatterbox
    Alvi skrev 2013-07-22 22:26:42 följande:
    Hej! Har ni något tips på bra zink-tablett att ge sitt barn, för att "boosta" omega3-effekten...?
    Det vet jag faktiskt inget om! Om du hittar något så skriv gärna om det här så andra också får veta. iaf jag är mycket intresserad av det.

Hur går det annars med Omega hos er? Samma goda framgång som tidigare?

• trollis 81

Tack för ditt utförliga svar. Vi provar plus EPA och börjar där.
    E d Apoteket man köper dem på?

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)