• TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • Linda1976

Jag och en kompis åkte till Bornholm själva när vi var 16, i en vecka. Det var äventyrligt nog!  

Min ömma moder drog till London med en kompis när hon var 16, men det var andra tider då... 1960-talet liksom!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • MissEllie

Efter att ha bott och pluggat i London så kan jag ärligt säga att nej, jag hade aldrig släppt iväg min 15-åriga dotter ditt.

Visst, hon och kompisen må vara skötsamma men det är en storstad där många faror lurar och även om hon är pålitlig så finns det oerhört många andra som definitivt inte är det.

Så återigen, aldrig att jag släppt iväg dem till London.

• fröken

Inte som det känns nu, men min dotter är bara 2 :)

När jag var 15 hade jag troligtvis fått åka för mina föräldrar, och min bror var 14 när han åkte med mig till London. Jag var iofs 20 då, men ändå.

Jag tror att man lätt klarar att åka på resa själv som 15-åring.

• Simsonen
    Michisen skrev 2010-04-10 19:46:07 följande:
    Som fjortonåring var jag en månad i Hastings på språkresa. Som femtonåring drog jag och dåvarande pojkvännen till London i en vecka. Som sextonåring flyttade jag hemifrån och har inte flyttat hem än, fjorton år senare. Som artonåring tågluffade jag och en kompis runt Europa för övrigt... Vad ville jag säga med det? Mjo, att om min femtonåriga dotter påminner det minsta om mig själv så är det nog bara vackert att inse att det bara är att släppa taget och låta barnen göra sina egna misstag någonstans. Femtonåringar må vara barn, men de är fullt kapabla att åka på en resa tillsammans med en vän.Ta hand om er och ha det så skoj!
    Och om de råkar ut för något de inte är mogna att hantera kan man ändå stolt tänka "men jag är iallafall en cool modern mamma som ger mina barn frihet"
    praktiskt.
  • Puls

I år ska hon till Brighton i tre veckor på spåkresa och hon är 14.

Så jodå, det skulle jag nog göra.
    Jag vet hur hon funkar, hon är den organiserade, effektiva typen, mkt kapabel.
    Och hon skulle lika gärna kunna råka illa ut här i staden vi bor som i London.
    För inte så länge sen var det en kvinna som hittades mördad inte långt från där vi bor.

Själv flyttade jag till London första gången som 16-åring.
    Mot mina föräldrars vilja, dom spärrade mig från Arlanda, alltså åkte jag från Malmö Flygplats.
    Så vad skulle dom göra när jag ringde dom från Picadilly Circus?

Man måste våga släppa taget, för det går inte att hålla fast dom.
    Men visst skulle jag vara/är jag nervös mellan varven.

• BlommyNess12

NEJ. Inte innan mitt barn är 18 år/har flyttat hemifrån är det ok.

• mandelblomma
    Puls skrev 2010-04-10 19:58:34 följande:
    I år ska hon till Brighton i tre veckor på spåkresa och hon är 14. Så jodå, det skulle jag nog göra.Jag vet hur hon funkar, hon är den organiserade, effektiva typen, mkt kapabel. Och hon skulle lika gärna kunna råka illa ut här i staden vi bor som i London. För inte så länge sen var det en kvinna som hittades mördad inte långt från där vi bor.Själv flyttade jag till London första gången som 16-åring. Mot mina föräldrars vilja, dom spärrade mig från Arlanda, alltså åkte jag från Malmö Flygplats. Så vad skulle dom göra när jag ringde dom från Picadilly Circus? Man måste våga släppa taget, för det går inte att hålla fast dom.Men visst skulle jag vara/är jag nervös mellan varven.
    språkresa är en organiserad organisation bakom, jo massor kan hända då med men det finns andra vuxna med.
    Åkte själv soms agt till NY som 16 åring...men skulle aldrig släppa i väg en 15 årig dotter på det viset :)
  • Michisen
    Simsonen skrev 2010-04-10 19:57:58 följande:
    Och om de råkar ut för något de inte är mogna att hantera kan man ändå stolt tänka "men jag är iallafall en cool modern mamma som ger mina barn frihet"praktiskt.
    Jajjemen. Du har ju så klart helt rätt och jag helt fel - bättre att inte låta dem göra ett jota mer än att sitta hemma i soffan med en virkning förrän de fyller trettio år, då kan jag möjligen låta dem få gå på någon trevlig gospelkonsert som jag hämtar och lämnar dem på.
Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..