• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • Pappa2006
    Ordningsvakt skrev 2010-04-27 20:21:22 följande:
    komiker där..menade hört talas från nån av mina bekanta om att deras söner går i klänning,  fast jag kan spinna vidare på ditt skämt... tror inte dom låter likadant, de pojkar med klänning kommer utveckla en gäll och tjejig röst...
    Förklara gärna på viket sätt du tror att ett klädesplagg påverkar stämbandens utveckling..........

Jag hade en söt liten turkos klänning som jag gillade att springa omkring i (till min pappas fasa) och utvecklades utan problem till en helt vanlig kille utan gäll och tjejig röst.

Jag tror att om man är trygg i sig själv och inte sätter stämplar baserade på invanda mönster och könsroller så är det inga problem att låta sina barn klä sig i de färger, material eller klädtyper som de vill. Jag VET att min son är en pojke och att han vill ha en rosa klänning gör honom inte mindre till en pojke. Det gör honom bara en gladare pojke som fick den födelsedagspresent han önskade sig. Likaså min lilla dotter som INTE fick en klänning, utan en blå munktröja.

Mycket verkar hos många (män) bottna i någon form av homofobi eller ialla fall en "jag har ingenting emot bögar så länge dom inte kommer nära mig" attityd.

Jag tror inte att färgval eller intressen skapar en sexuell läggning.
    Och om mina barn visar sig vara homo- bi- transsexuella, queer eller transvestiter så ser jag inga hinder eller problem med det och jag kan sova lugnt i vetskapen om att det inte är någonting som jag på något sätt skapat.

Dom är mina barn och jag älskar dom. Och vill dom ha klänning så får dom det.
  • Ordningsvakt

Sexuellläggning, all MTV program proklamerar för bögar nuförtiden, det har blivit för mkt, det är hjärntvätt på hög nivå.

• Michisen
    Ordningsvakt skrev 2010-04-28 17:19:12 följande:
    Sexuellläggning, all MTV program proklamerar för bögar nuförtiden, det har blivit för mkt, det är hjärntvätt på hög nivå.
    Tycker du att Ernest Hemingway var en manlig karlakarl?
  • Michisen

Äh, hur som helst, ifall man nu vet vem Ernest Hemingway var och tillhör de som anser att ja, han var en hårdkokt karlakarl så kan jag meddela att lille Ernest såg ut så här runt sin tvåårsdag:

Och uppenbarligen klarade han trots detta trauma av att växa upp, bli nobelprisvinnare, supa ner sig och skjuta skallen av sig. (Det där sista vet jag i och för sig inte om det beror på det långa håret och klänningen när han var liten...)

• Pappa2006
    Men visst vet du att man inte kan bli hjärntvättad till en viss läggning? Man föds med den och oavsett om man har rosa och glitter med volang eller svart med nitar och läder så förändras inte vem man blir kär i.
  • Shadilly
    Vilka program på MTV proklamerar för bögar? Och vad har det med trådens ämne att göra?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • BlommyNess12
    Ordningsvakt skrev 2010-04-27 20:21:22 följande:
    komiker där..menade hört talas från nån av mina bekanta om att deras söner går i klänning,  fast jag kan spinna vidare på ditt skämt... tror inte dom låter likadant, de pojkar med klänning kommer utveckla en gäll och tjejig röst...
    ooooja, också kommer snoppen ruttna och trilla av, såklart.

Vet du,  på 1910-talet hade inge heller sett en kvinna i byxor, och resonerade likadant kring det som du gör kring det där nu.
  • emma71
    Michisen skrev 2010-04-28 17:27:00 följande:
    Äh, hur som helst, ifall man nu vet vem Ernest Hemingway var och tillhör de som anser att ja, han var en hårdkokt karlakarl så kan jag meddela att lille Ernest såg ut så här runt sin tvåårsdag: Och uppenbarligen klarade han trots detta trauma av att växa upp, bli nobelprisvinnare, supa ner sig och skjuta skallen av sig. (Det där sista vet jag i och för sig inte om det beror på det långa håret och klänningen när han var liten...)
    Uunderbart!
  • hellokitty

min man hade en prinsessfas som liten pojke och gick tex gick på barnkalas i klänning i femåårs-åldern (tillsammans med sin lillasyster som också hade klänning) och hans mamma fick då frågan "men jag som trodde du hade en av varje...?"
    kan meddela att inte har några men av att ha burit klänning som liten.

sjäv lekte jag hellre med bilar än dockor på dagis. inte heller jag tog skada...

barn är barn och de måste få utforska olika roller (inklusive sin könsidentitet). och vad är det värsta som skulle kunna hända? att den där gubben på domus tror att din son är en flicka?

• Echidna

Jag skulle låta pojken ha klänning men dock upplysa honom om att det finns både vuxna och barn som inte tycker att pojkar ska ha klänningar och att de kanske tom kommer att skratta åt honom. Jag gillar inte riktigt genustänket när det kommer till kläder och färger. Låt pojkar ha rosa,my little pony och flickor ha grönt samt spindelmannen!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning