• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • Zandrama

Jag vill absolut inte dra upp den här diskussionen igen, däremot vill jag påpeka ett par faktafel.

"Men däremot så är det bara på 1900 talet som man har druckit alkohol... I stort sett.. Innan dess var det ingen kvinna som gjorde det, varken i Sverige eller någon annastanns.." skrev jojjo 113.

Alkoholen uppfanns av egyptierna ca 2000 år f.KR. Dvs för ungefär 4000 år sedan, så det är en grov lögn att vi bara har druckit alkohol under 1900-talet. Däremot var det då nykterhetsrörelsen började vara aktiv.

Inte heller har kvinnor låtit bli att dricka alkohol. Isådana fall skulle kanske inte fruktbarhetens och vinets gudinna vara Freja i den nordiska mytologin. I de finare kretsarna på 1800-talet drog sig kvinnorna in till salongen och drack sherry och portvin när herrarna drog sig in i biblioteket för en cigarr och ett glas cognac eller whiskey. Till middagarna serverades flera sorters vin, ibland en sort per maträtt, som även kvinnorna drack av.

Däremot gick kvinnorna sällan till krogen, för det var herrarnas domäner och ansågs oerhört fult. De enda kvinnorna där var horor och tiggare.

Ha en supertrevlig helg!

*kram*

• hailey

På vikingatiden drack väl även kvinnorna öl, eller vad man kallade det då?
    Då var det ju vanligt till frukost!

• jojjo113

Zandrama -- Fast det var bara de "fina" kvinnorna som drack på 1800 talet inga andra kvinnor... Och inte heller under medeltiden drack kvinnor nånting... Så neh kvinnor drack inte ens mjöd till frukost på vikingatiden för det var det bara män som gjorde... Och visst har det funnits rusdrycker länge, men de har inte använts av ens en bråkdel av kvinnorna i historien...

• hailey

Jojjo
    Lycka till med att bevisa det!
    Kvinnor drack visst men inte på samma sätt att det blivit dokumenterat.
    Under 1800talet påstår du att prostituerade och andra fattiga kvinnor inte drack?
    Bondkvinnor kanske höll sig nyktra men många kvinnor faller utanför historien.

• jojjo113

hailey-- Okej, men lycka du till att bevisa det om det nu inte blev dokumenterat... Det är väl i så fall lika svårt för dig som mig? Eller du kanske bara VET att du har rätt.. Du levde kanske då?

• hailey

Det är väl bara att tänka på hur människor är, dricker dom idag så drack dom även då, det fanns, där så varför inte. Speciellt om man tänker på att på den tiden visste dom inte om några hälsorisker det var bara en dryck som allt annat.

• jojjo113

hailey -- Det är ju bara ett antagande du gör och ingen fakta! Jag har nyligen läst ang alkohol i historien och allting pekar på att de inte drack så mycket...

Och det spelar ju tydligen ingen roll om man vet om hälsoriskerna eller inte, folk dricker ju ändå fast man igad vet att det är farligt!

• Maja4

Suck och stön
    Ibland tycker jag det är lite väl hysteriskt här.
    Min vännina i England fick detta "kostråd" av sin förlossningsläkare.
    -Ja det är ju bra om du drar ner alkholkonsumtionen till bara ett glas vin per dag under graviditeten.
    I resten av Europa dricker gravida kvinner ett glas vin då och då och där föds det konstigt nog helt friska barn.
    Personligen dricker jag inte under graviditeten men när folk härhemma börjar nojja om vin i såsen har det gått för långt. avgaserna på gatan är förmodligen mer giftiga än om du dricker ett halvt glas vin. Som någon annan skrev här,,man vet inte vilken promeillehalt som skadar barnet, däremot vet man att fostret får samma promille som mamman. Sen får väl var och en ta ställning själv.

• doktorC

maja4: nej där har du nog fel, england är rätt ensamt om att "tillåta" ett glas i veckan.
    men visst kan du ha rätt i att det inte är skadligt - mej veterligen finns det inga studier som visar att mindre än ett glas i veckan är skadligt.

men varför chansa?
    Att barnet föds "friskt" behöver ju inte betyda att det inte fick lite lite sämre koncentrationsförmåga eller något annat som är svårt att bedöma själv.

• hailey

doktor C, det är t.o.m ett glas om dan!
    7 units a week, då en unit är ett normalt vinglas.

• Doriath

Värm det över 72 grader så försvinner alkoholen. Då tar du död på det mesta.
    Personligen skulle jag aldrig dricka något under vare sig graviditet eller amning, oavsett hur folk bar sig åt under medeltiden eller senare. (med undantag i mat såklart)
    // Caroline

• hailey

Doriath, det tror jag inte nån här skulle göra, hoppas inte det i alla fall. Poängen med det var att kunde dom dricka då, så behöver ingen här känna sig skyldig om dom har lite vin i maten nån gång då och då (rödvinssås eller så).

• doktorC

hailey: hmm, det jag såg var 1 drink/week

• hailey

I drink kanske i veckan, men med vin var det 7 units i veckan, det var ett år sen jag läste det så reglerna kanske ändrats, hoppas det!

• Linda xxx

Jag såg längre fram i den här tråden en länk till ett inlägg där en tjej varit i kontakt med systembolaget för att hon ville dricka glögg på julen och undrade hur länge man borde koka glöggen för att alkoholen skulle försvinna.
    Systembolaget rekomenderade henne att köpa deras alkoholfria istället för att man inte kunde säga hur mkt man måste koka glöggen för att alkoholen skulle försvinna. (Så klart systembolaget rekomenderar henne att köpa deras alkoholfria, dom har ju den och vill sälja den)
    Ett ganska meningslöst svar i den här frågan eftersom vi här inte snackar om att dricka kokt vin utan späda ut det i maten. Jag vet inte hur mkt vin ni använder i matlagningen men inte är det mer än någon dl och sedan är det ju utspätt med annat (får jag hoppas ) och då blir ju det inte mkt alkohol kvar. även om alkoholen inte går att koka bort så är det en såpass liten mängd att det nog är mer alkohol i filmjölk än det du får i dig genom maten.

Jag läst att man kan koka bort alkohol i alla vin och spritdrycker, men att ca 2 % alltid blir kvarkvar. Kokar man en dryck med lägre alkoholhalt från början så kommer ca 1 % att återstå.

Så kokar man en starkvinsglögg så återstår ca 2% och en lättglögg ca 1%. Tiden man behöver koka är endast några minuter. Ett tips de hade var att andas in ångan genom näsan vid kokningen. När den slutar "sticka" i lukten är alkoholen borta.

• Temugg

doktor C: Jag måste komma till maja4 och haileys försvar... Jag bodde själv i England under min förra graviditet. I min "Pregnancy Guide" står att det är farligare för fostret om man blir riktigt (eller ganska) berusad nån gång då och då än om man dricker en unit per dag (=ett glas vin, halv pint öl, litet glas sherry eller ett mått sprit). Om man inte kan reducera sitt drickande till en unit/dag bör man söka hjälp.

**** OBS! ****
    **** Jag är inte för alkohol under graviditeten utan tycker det bör uteslutas!!!! ****

Svar på tråden alkohol i maten?