• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • lindab

ehj! det är jag som är trådstarten,,,vilken grej det blev av min lilla fråga.. det jag undrarde var,jag köpte en flaska marsala i italien i somras8som jag aldrig hann smaka på),nu vill jag använda den ändå. om jag gör en chokladkaka/tårta med ca 0.5 - 1 dl marsala i som smaksättning, kan det ju aldrig vara nån skada för mitt barn om jag äter en bit... det lär ju inte vaera så att kakbiten går direkt in i mitt blodomlopp o ner till pyret,som blir alkoholskadat.. herregud jojjo 113,, jag tror du måsate slappna av lite o sluta smutskasta alla andra här inne för att de inte tycker som du, allat handlar om att vi är alla olika (som tur är) o vi följer vårt sunda förnuft.. iomed att vi har precis fått det bevisat att 2 glas vin går bättre under amning än ett glas läsk,då antar jag att jag kan äta en kakbit m mkt gott smavete,när det är en kiten mängdalkohol från början i smeten, när alkohol kokas bort(till viss mängd),när jag tar en del av kakan (inte hela),o när kakbiten inte hamnar i mitt blod direkt från att jag svalt o att sedan hamna i min bebis...jag ska baka mig en supersmarrig chokladkaka m massor av glasyr o gotta o kankse lite grädde oxå,sen ska jag äta o njuta.. vi som bor i sverige är då väldigt" nu ska regelboken följas". hur lever man runt om i europa då? italienarna,som alltid har en 2 kilos parmaskinka o en stor mozzarella hemma i skåpet,fransmännen som dricker vin till frukost för att skölja ner alla ostar de nyss tryckt i sig...men vi i sverige..här blir det uppror om man vill äta en tårtbilt m smaksättning i...jojjo113..slappna av o njut av dina graviditeter istället för att hacka på alla som inte gör o lever som du.. tack för alla bra inlägg ni skrivit! hopas alla får en bra vecka osså hoppas vi att snön kommer snart,så jag får åka lite snowboard..eller det kanske du inte rekmenderar heller jojjo113... kram på er alla!

• jojjo113

lindab -- Jag har inte hackat på någon! Bryr mig inte om hur andra lever överhuvudtaget.. Jag svarade bara på frågan du ställde.. Satt inte och räknade hur stor bit kaka du skulle äta (jag vet väl inte vilken storätare du är?!)! Utan jag svarade på om det är någon fara att ha alkohol i maten.. OCH ja, vissa tror det.. Det var det enda jag informerade om!! Sen är det upp till DIG att avgöra utifrån FAKTAN jag skrev.. Jag hade inte en enda pekpinne på hur DU skulle göra!!

Jag är gravid med gott samvete.. Tar det hur lungt som helst! Varför skulle jag inte göra det? För att jag inte dricker alkohol? Måste man göra det för att ta det lugnt??

SOm sagt, jag skrev fakta och har inte sagt HUR du ska följa den... Det är ju ditt beslut och jag har inte skrivit HUR DU ska göra en enda gång! MEN DU frågade efter hur det var och jag tycker inte att det är mer än rätt att informera människor om hur det ligger till och att de får fatta beslut efter det!

Eller?????

• lindab

så du tycker på fullaste allvar, att man inte kan äta en kabit som från receptets början var smaksatt m ytterst lite alkohol (17 %-tig) ,som dessutom dunstar bort i ugnsvärmen, o som är väldigt utblandat i kakan ? o när jag äter den lilla biten,så hamnar den i min magsäck o drar sedan vidare till andra ställen..inte med ilfart till en liten bebis... självklart dricker inte jag alkohol när jag är gravid,men här handlar det om en smaksättning... o nu vet vi att vi kan ta ett glas vin när vi ammar oxå..men drick inge läsk lilla vän... jag har en flera vänner som drack lättöl under sin graviditet, inga som helst problem m dem barnen.... (!!!) hur gammal är du? när var din mamma gravid med dig? fråga henne hur man levde då, hur man stod sig till alkohol o rökning... när min mamma var gravid m min bror,då sa man " om du ska dricka alkohol,undvik starksprit..men ett glas starkvin ska gå bra" min bror lever ett normalt liv idag o är inte sjuk på några sätt... självklart är detta väldigt individuellt mellan oss flickor när vi är gravida o vad våra kroppar "tål"...

• jojjo113

lindab -- Som sagt, jag svarade inte på frågan utifrån hur stor kakbit du skulle möjligtvis äta.. Det är möjligt det inte är någon fara! Och jo, i stort sett allt som du äter går ut direkt till moderkakan och in till fostret.. Det tar inga omvägar och späds ut.. Du kan läsa lite om näringstillförseln för foster om du inte vet hur det fungerar...

Och att ta upp: min mamma drack si och så på sjuttitalet, är de abslout sämsta sätten att diskutera! IDAG vet man att det ÄR farligt med alkohol och rökning... Vår generation har blivit sjukare, vi är mer allergiska, har mer cancer ner i åldrarna, svårare för att lära, astma och listan kan göras hur lång som helst, så det har visst ändrats och det kan ha att göra med att våra föräldrar inte visste bättre då! Så läs på om det innan du drar in mammor osv i diskussionen.. Detr är bara dåliga argument, speciellt när MAN idag VET att det är FARLIGT! Och det har inte med vad VI tål, det har att göra med vad FOSTRET tål!

Det finns mycket information om hur det skadar fostret, och vet du inte det så är det bara söka om du skulle vara intresserad!

• Temugg

Jojjo113: Jag tror inte att våra föräldrar var den första generationen som rökte och drack alkohol under graviditeten... Och hur skulle du i så fall förklara att det är vi i Sverige som är bland dem som har det sämst ställt vad gäller astma och allergier i Europa? I övriga länder är man ju betydligt öppnare för både alkohol och rökning?
    I Sverige är allt så kliniskt rent i alla hänseenden (mat, hus, djur, renhållning etc) och det tror de (forskarna) är en bidragande del till ökade problem. "Lite skit rensar magen" är ett talesätt som är nog så passande i sammanhanget (och då menar jag inte ett glas sprit eller nåt sånt).

Jag försvarar ingen som dricker alkohol eller röker under graviditeten men detta håller på att bli absurdt!

• jojjo113

pajo-- Men vad menar du om du inte försvarar alkohol/rökning? Man vet med 100% att det är skadligt för fostret med rökning ochalkohol.. Däremot så är det inte alla som drabbas... Och ang att vi har mer allergier och liknande i sverige jämfört med övriga europa, så stämmer det kanske..
    Men i väldigt många andra europeiska länder har de högre procent cancer bland befolkningen... Kan det bero på att de har en större öppenhet för sådana saker??

Jag är hellre allergisk än tex drabbas av cancer....

• Temugg

Jojjo113:
    Nej, precis, jag försvarar ingen som dricker alkohol eller röker, jag vet att det är farligt och undviker det själv (men visst, jag kan smutta på ett glas vin, ca 1 msk, nån enstaka gång men det räknar jag knappt).

Hur den europeiska cancerbilden ser ut har jag ingen koll på men du kan naturligtvis ha rätt där. Å andra sidan finns det betydligt mer miljöförstöring på andra håll i Europa än här. Om du har besökt en europeisk storstad en vanlig dag och sen snyter näsan är innehållet ofta alldeles svart av alla gifter du andats in. Detta är ett fenomen jag aldrig upplevt i Sverige. Det tror jag också kan spela in.

Jag har inget svar på varför värlsdbilden ser ut som den gör men alkohol är inget nytt fenomen menar jag och därför tror jag inte att alla dessa skukdomar kan kopplas samman till (endast) den utan att det finns andra bidragande faktorer. Naturligtvis skall vi undvika alkohol och rökning under graviditeten men det får som sagt inte bli så absurdt att man inte skulle kunna använda en mindre mängd i matlagningen!

• jojjo113

pajo-- Självklart är det inta bara alkohol eller rökning som påverkar.. Miljön idag är hemsk, även i Sverige!

Men däremot så är det bara på 1900 talet som man har druckit alkohol... I stort sett.. Innan dess var det ingen kvinna som gjorde det, varken i Sverige eller någon annastanns..

Man vet ju att det är skadligt.. Många drabbas väldigt mycket av det (jag säger inte att en liten kakbit är skadlig! Men det var inte det jag svarade på heller och det har jag förklarat nu 100 gånger) Jag tycker att alla människor ska få den information som finns och sen själva ta ställning till det efter det man vet! Därför skrev jag ut länken..

Sen att jag ska bli hängd för att jag visar andra människors åsikter tycker jag är konstigt, tydligen är det ett väldigt känsligt ämne...

• Temugg

Jojjo113: Vad skönt att vi ändå verkar vara överens! Lycka till med din nya bebbe!

• jojjo113

pajo -- Tack! Och detsamma till dig!

Svar på tråden alkohol i maten?