• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • Våra Liv

jojjo tack för länken! det var info som vr nytt för mig iof använder jag inte alkohol i maten iaf men det var bra o veta :-d

• jojjo113

lindab -- Dricka alkohol som har kokts, vad är skillnaden? Koka det med annat eller själv? Det borde väl i så fall försvinna ändå??

• doktorC

Men det är ju så lite man smaksätter mat med. Kan väl ändå inte vara någon fara, särskilt inte om det får koka en stund.

• PamPam

Du milda matilda ... de mängder alkohol som finns i kakor osv är ju så små, att det inte kan vara farligt. Eller tja, brukar ni dränka kakor i alkohol? Plus att visst försvinner alkohol vid uppkokning, man kanske inte kan bevisa att det blir 0,0 % men visst försvinner den alltefter man kokar...

• Temugg

Det är ju skillnad på att dricka en deciliter (ev) alkoholhaltig dryck och att blanda ner samma mängd i en kaka. När kakan väl är klar kanske man får i sig motsvarande en matsked (15 cl) och dessutom avdunstad alkohol. Jag ser inga problem med det utan bara hysteri om man inte skulle kunna äta det. Smuttade på min sambos vin igår kväll utan att bekymra mig över det. Det är ju inte så att jag fick i mig någon stor mängd (händer inte ofta) och det är en ännu mindre mängd som går till babyn. Dessutom hade det varit ok att dricka ett helt glas om jag bott i ett annat land (fast sånt får man väl inte skriva...???)

Hoppas kakan blev god!

• vichy

Jag skulle då inte vara orolig før att ha lite rødvinssås till en god grillad køttbit eller en god vitvinssås till fisken..... Inte tror jag att det skulle skada mitt barn!!! Det ær ju inte direkt så att man æter det varje dag.

• Filippinan

Men hallå... fråga vilken kemist som helst så får ni svaret att alkoholen kokar bort. Att det sedan eventuellt existerar någon promille alkohol i vätskan som blir kvar är en annan sak. Men det visade ju Kalla fakta att det är några promille alkohol till och med i läsk (förra veckans program). Observera att det inte är samma sak med några promilles alkoholhalt i en dryck som i ditt blod, väldig skillnad. Det är LUGNT tjejer. Och att hänvisa till en familjelivstråd som "fakta" är lite banalt. Hörsägen från IOGT-NTO...

• mammacatta

men jösses säger jag åxå - fil innehåller alkohol...
    alkohol i maten är INGEN fara (om den kokats), det är löjligt att påstå annat!
    men om att dricka alkohol: vi vet bättre nu: den promille du får får även din bäbis, den är mindre->farligare.
    men att komma med promillen i maten, jösses...
    det läre vara några procent för att du ska påverkas: inte promillen... 1/10 procent är inte en alkoholhalt. det är sånt som kan bli naturligt av produktens inneboende jäsningsfunktion.

vilken hysteri d lär bli nu... man KAN dricka lättöl, och den har en % på vaddå, 1,25 (?) och mindre. nu är det alltså fråga om nåt som knappt är mätbart...

det är inte bly eller cyanid vi pratar om här, det är en vätskeform som kroppen bryter ner ganska fort.
    *suck*

• Filippinan

Dessutom handlade tråden där IOGT hade uttalat sig om glögg. Och glögg värmer man ju bara, man kokar den ju inte.

• listo

TS: Baka du en supersmarrig chokladkaka med marsala, och ät av den med gott samvete. Hur mycket marsala är det i kakan? Nån matsked? Som sedan dunstar bort vid gräddningen... jag lovar att du kan äta upp hela kakan själv utan att få en tillstymmelsevis mätbar alkoholhalt i blodet.
    Så smarra på

Svar på tråden alkohol i maten?