• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • jojjo113

hailey -- Var har jag gjort det? Jag frågar ju efter fakta!

• PamPam

Tja, jag undrar vem som ens skulle sätta resurser (pengar, tid) på att reda ut hur mycket alkohol det finns i en kakbit (försvinnande lite)..

• Filippinan

Jojjo: jag kan ta reda på det. Jag har både vänner och familj som jobbar på labb och det är enkelt att analysera detta. Jag tror att det handlar om typ 99 % av akolholen som dunstar bort vid kokning. För mig känns det som att du vill att jag ska bevisa för dig att jorden är rund. Och för mig är det så självklart att det blir svårt att förklara.

• jojjo113

Det finns ju inte så mycket när man smuttar på vin heller, men ändå ska man undvika det.. Och diskussionen handlade inte om en tsk i kakan utan om alkoholen försvann när man hettade upp den, och det gör den inte helt alltid....

• Filippinan

Varför var inte testet som TV4 utförde tillförlitligt?

• Filippinan

Det som påverkar fostret är mammans promillehalt. Och även om bara 80 % skulle försvinna vid kokning skulle mamman inte bli påverkad nämnvärt och därmed inte heller överföra nåt till fostret.

• jojjo113

TV4 är inte en tillförlitlig källa helt enkelt!

Att jorden är rund.. Ja det är ju konstigt att andra som jobbar inom labb säger att alkoholen inte försvinner helt... Att göra sig dum är kanske det onödigaste i denna diskussionen!

• Filippinan

Jojjo: det är inte bevisat vilken promillehalt i mammans blod som är skadlig för fostret, därför har man nolltolerans. Det är för att det inte är så enkelt för folk i allmänhet att hålla reda på hur mycket de tål eller hur deras promillehalt stiger om de dricker vin/öl. Men att smutta på vin är INTE farligt. Det är promillehalten som avgör och du får inte höjd promillehalt av att dricka en mun vin. Lägg av nu.

• Filippinan

Jojjo: inte försvinner HELT, de snackar PROMILLE. Känner du till PROMILLE???

• PamPam

Ja, ja, ... jag tror det är bäst att jag drar mig ur denna diskussion innan jag börjar säga olämpliga saker.

Nu ska jag gå hem, kanske smaska i mig lite alkoholdränkt kaka! MUMS!

Svar på tråden alkohol i maten?