• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • Filippinan

Nej, jag dricker inte heller ALLS under min graviditet, inte ens en mun.
    Däremot har jag haft vin i fisksoppa som jag kokat.

• Zandrama

Vi kan göra en snabbuträkning på hur mycket alkohol EN kakbit innehåller om alkoholen inte dunstar det minsta (eftersom vi inte vet hur fort alkohol dunstar). Jag ahr heller ingen aning om hur mycket en kaka väger, men jag antar 1000 g eftersom det är lätt att räkna på.

Vi antar följande:
    *Kakan väger 1000 g
    *Alkoholen dustar inte
    *Den alkoholhaltiga drycken har samma densitet som vatten (1 ml väger 1 g)
    *Den alkoholhaltiga drycken har en volymprocent på 40% (Rom)

I kakan ingår 5 msk alkoholhaldig dryck, alltså 5*15 ml=75 ml

Mängden ren alkohol blir då 0,4*75 ml=30 ml ren alkohol vilket motsvarar 30 g.

I hela kakan finns då 30/1000 g=3/100 g=3% alkohol.

Vi skär upp kakan i 10 bitar à 100 g. Då får vi i varje bit 3 g alkohol.

En människas blodmängd uppgår till ungefär 1/13 av vikten. Om vi ponerar att en normal kvinna väger 65 kg, utgör blodet alltså 65/13 kg=5 kg=5000 g.

Om alkoholen går rakt in i blodet utgör den 3/5000 g=0,2 promille.

Det kan tyckas högt och jag antar att en del nu blir lite "OJ! Då kan jag inte äta en kaka som innehåller alkohol för då hamnar jag över det som räknas som rattfull". MEN eftersom jag har antagit det mesta i denna uträkning så finns det en hel del felkällor.

För det första har jag ingen aning om hur mycket kakan som TS skulle baka väger när den är klar. För det andra vet jag inte hur mycket alkohol som ingår o receptet. Andra felkällor är naturligtvis att jag helt har uteslutit att alkohol dunstar, något som faktiskt är vetenskapligt bevisat, alltså är alkoholhalten i kakan betydligt lägre än 3%, särskilt om kakan står i ugnen i 200-250 grader celsius i uppåt 20 minuter. Det enda jag vet om det är att alkohol dunstar vid 78 grader celsius och naturligtvis dustar det fortare ju högre temperaturen är (jmf vatten).

Så bara av den här snabbuträkningen kan vi konstatera att det är helt ofarligt att äta en kaka som har sprit i receptet (däremot kanske man ska vara försiktig med att dränka sockerkakan med cognac efter att den är gräddad ).

• Zandrama

Ett litet tillägg: En ytterligare felkälla är naturligtvis att jag har räknat på att alkoholen går direkt in i blodet. Innan den gör det renas det i levern så allt går inte in i blodet.

• någonspappa

Hej tjejer vilken tråkig stämning här inne..
    Jag hoppas jag kan hjälpa er lite. Jobbar själv som kemist på ett läkemedelsföretag och jag kan lova er att den mängd alkohol ni använder i matlagning inte är skadlig så länge ni lagar varm mat. Man kan inte garantera att precis all alkohol förvinner vid upphetning över 78 grader men 99,9999% eller så. Så gå nu till spisen och stek en biff och koka en rödvinssås tills mannen kommer hem.. (skämt)

• Filippinan

Nä eftersom du räknar med att alkoholen inte dunstar alls blir det ju inte riktigt rätt... Jag ska försöka ta reda på hur mycket alkohol som dunstar om man kokar 1 dl i 10 min. Jag tror att det är en väldigt stor del.

• Zandrama

Filippinan: Det vore väldigt intressant! Åtminstone hälften borde försvinna. Kanske skulle testa med spriten i skåpet. Fast sambon lär ju bli ledsen.

• Filippinan

Någonspappa säger det som jag också har skrivit förut, att det är typ 99 % som försvinner. Så det är lugnt. För in det i din uträkning Zandra så får vi se hur mycket promillehalten stiger om man äter en kakbit!

• doktorC

Jag tycker absolut inte att man ska dricka alkohol när man är gravid, men tycker att såna här diskussioner går överstyr ibland. Lite alkohol i maten... det är ju försumbart!

Jag kan inte hitta någon studie där dom visat att storleksordningen matsked är skadligt för fostret. Har väldigt svårt att tänka mej det då viss mängd alkohol förekommer naturligt i viss mat.

I studier som leder till mediala budskap av typen "även små mängder alkohol kan skada ditt foster", har kvinnorna druckit en "drink" i veckan, alltså mycket mer än vad vi snackar om här. Så det beror verkligen vad man menar med "små" !!!!!!!!

Se tex:

Low level alcohol consumption and the fetus
    BMJ 2005;330:375-376 (19 February), doi:10.1136/bmj.330.7488.375

Det finns också studier som viar att gravida har högre omsättningshastighet av etanol, trolige n med syfte att skydda fostret från små mängder alkohol.

• någonspappa

Det är lätt att göra ett eget experiment hemma om ni vill.

Gå och köp en alkoholmätare och en termometer värm sedan 1dl sprit (Vodka) till 85grader under 5min låt svalna och mät alkoholhalten.

Jag vet inte ifall ni vet hur en hembränningsapparat fungerar men där värmer man mäsken till 80grader och låter alkoholen stiga i ett rör som ånga för att sedan kylas ner och bli flytande igen. Precis samma sak som händer med vatten vid 100grader.

• doktorC

tack någonspappa, det borde stilla diskussionen!

Svar på tråden alkohol i maten?