Vi kan göra en snabbuträkning på hur mycket alkohol EN kakbit innehåller om alkoholen inte dunstar det minsta (eftersom vi inte vet hur fort alkohol dunstar). Jag ahr heller ingen aning om hur mycket en kaka väger, men jag antar 1000 g eftersom det är lätt att räkna på.
Vi antar följande:
*Kakan väger 1000 g
*Alkoholen dustar inte
*Den alkoholhaltiga drycken har samma densitet som vatten (1 ml väger 1 g)
*Den alkoholhaltiga drycken har en volymprocent på 40% (Rom)
I kakan ingår 5 msk alkoholhaldig dryck, alltså 5*15 ml=75 ml
Mängden ren alkohol blir då 0,4*75 ml=30 ml ren alkohol vilket motsvarar 30 g.
I hela kakan finns då 30/1000 g=3/100 g=3% alkohol.
Vi skär upp kakan i 10 bitar à 100 g. Då får vi i varje bit 3 g alkohol.
En människas blodmängd uppgår till ungefär 1/13 av vikten. Om vi ponerar att en normal kvinna väger 65 kg, utgör blodet alltså 65/13 kg=5 kg=5000 g.
Om alkoholen går rakt in i blodet utgör den 3/5000 g=0,2 promille.
Det kan tyckas högt och jag antar att en del nu blir lite "OJ! Då kan jag inte äta en kaka som innehåller alkohol för då hamnar jag över det som räknas som rattfull". MEN eftersom jag har antagit det mesta i denna uträkning så finns det en hel del felkällor.
För det första har jag ingen aning om hur mycket kakan som TS skulle baka väger när den är klar. För det andra vet jag inte hur mycket alkohol som ingår o receptet. Andra felkällor är naturligtvis att jag helt har uteslutit att alkohol dunstar, något som faktiskt är vetenskapligt bevisat, alltså är alkoholhalten i kakan betydligt lägre än 3%, särskilt om kakan står i ugnen i 200-250 grader celsius i uppåt 20 minuter. Det enda jag vet om det är att alkohol dunstar vid 78 grader celsius och naturligtvis dustar det fortare ju högre temperaturen är (jmf vatten).
Så bara av den här snabbuträkningen kan vi konstatera att det är helt ofarligt att äta en kaka som har sprit i receptet (däremot kanske man ska vara försiktig med att dränka sockerkakan med cognac efter att den är gräddad
).