• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • jojjo113

Filippinan -- Det sista kommer jag inte ens svara på...

• Filippinan

Ha det bra PamPam. Det är inte farligt eftersom din promillehalt inte kommer att stiga.

• jojjo113

Filippinan --Du gör dig bara dum nu! Alkohol ÄR skadligt för fostret!! Även en liten mängd!!

Och barn har fått skadar av en mun vin!

• hailey

Jojjo, jag syftade till det du sa om tv4 såklart.

• jojjo113

hailey -- Fast tv4 räknas ju inte som en tillförlitlig källa..

• PamPam

Jag vet Filippinan. Om du bodde här i knutarna skulle jag säkert redan ha föreslagit att vi går och tar ett litet glas vin, efter en så hård och stressande diskussion!

• hailey

I många andra länder säger dom att ett glas vin om dagen inte ska vara skadligt för barnet, det är deras norm.
    Dom barnen klarar sig lika bra dom också, på irland "rekomenderar " dom ett litet glas med guiness om dagen då det innehåller massor av järn.
    Sen håller vi på och bråkar om en liten kaka, det låter lite fånigt.

• Filippinan

Jojjo: detta påstående kräver jag att du följer upp med fakta.
    "Och barn har fått skadar av en mun vin! "
    Det stämmer helt enkelt inte. Det finns inga belägg för det. Det enda man vet med säkerhet är att alkohol ÄR skadligt men man vet inte i vilken mängd. Det är inte så att den munnen alkohol du sväljer går direkt ned i fostervattnet via nåt magiskt system. Det går igenom din vanliga matsmältninsapparat, en viss förbränningsprocess och sen ut i blodet. Det är BARA mängden alkohol i ditt blod som kan påverka fostret, inte det du sväljer rakt ned i magen. Och en mun vin påverkar inte promillehalten i blodet -> därför påverkar det inte heller fostret. Det finns INGA fall då ett foster fått skador för att mamman har druckit en mun vin.

• hailey

Bäst att tillägga att jag dricker inget när jag är gravid, vill inte ta chansen plus att jag tål inte smaken.
    Vill inte att jojjo ska missuppfatta det också.

• Filippinan

Från "Ett glas vin kan väl inte skada":
    Alkoholkoncentrationen blir lika hög i fostrets blod som i ditt när du
    dricker och även barnets hjärna och centrala nervsystem påverkas. Det
    finns inga tillförlitliga uppgifter om vilka halter ett foster klarar.

Bara för att täcka upp det jag skrev om att det är din egen promillehalt som är det enda som påverkar barnet.

Svar på tråden alkohol i maten?